Gå til innhold

Sony har ingen planer om å gjøre PlayStation 4 bakoverkompatibel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt ærlig - Sony burde hatt bakoverkompabilitet fra dag 1. Var ikke nok PS4 spill ute når PS4 kom, og enda mener jeg det er for lite spill. Jeg har fortsatt uåpnede PS3 spill som jeg kunne tenkt meg å kjøre gjennom, men PS3en min som drar på årene nå, nærmer seg nok slutten, og det blir ikke kjøpt en ny PS3!

Lenke til kommentar

Jeg synst det er drøyt å kalle det Microsoft nå skal gjøre med Xbox One for "bakoverkompatibelt". Det dreier seg jo om at de vil lansere et stort biblotek med gamle spill som har blitt modifisert til å fungere på den nye hardwaren som jo gjør at du må laste ned spillet på nytt i sin helhet til xbox konsollen, det er vel videre tvilsomt at de får inn absolutt alle 360 spill i denne katalogen. Det er likevel en fin jest til forbrukerene som jeg ikke har noe imot, men de gjør da likevel ikke akkurat xboxen bakoverkompatibel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Synes det er merkelig at Sony i det hele tatt får dette spørsmålet. De som stiller dette kan jo ikke vite noe som helst om arkitekturen til PS3 og PS4.

 

Microsoft får denne biten gratis fordi arkitekturen er klin lik hele veien og krever kun minimale modifikasjoner for å fungere på det som i realiteten kun er "oppgradert hardware" for Microsoft sin del.

 

Om det blir en neste konsollgenerasjon kan det være at Sony gir dette.

Jeg foretrekker faktisk Remasters hvor spillet er forbedret ift. dagens hardware og remasters for PS4 er vesentlig mer arbeid enn for XO så jeg betaler gladelig litt for det.

 

GTAV fra PS3 til PS4 er i praksis en remaster. Er veldig glad for at Sony ikke forsøker å lage en "ps3-emulator" som skal kjøre på PS4, det hadde blitt no sabla rot.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synst det er drøyt å kalle det Microsoft nå skal gjøre med Xbox One for "bakoverkompatibelt". Det dreier seg jo om at de vil lansere et stort biblotek med gamle spill som har blitt modifisert til å fungere på den nye hardwaren som jo gjør at du må laste ned spillet på nytt i sin helhet til xbox konsollen, det er vel videre tvilsomt at de får inn absolutt alle 360 spill i denne katalogen. Det er likevel en fin jest til forbrukerene som jeg ikke har noe imot, men de gjør da likevel ikke akkurat xboxen bakoverkompatibel.

Det Microsoft gjør er emulering, men de emulerer ikke hvert enkelt spill men har laget en xbox 360 emulator (eller rent teknisk en VM-maskin konfigurert som en xbox 360). De har uttalt at alle spill støttes men det rulles ut gradvis da de:

 

1.) trenger at den originale utgiveren sier ja til at dette skal støttes av deres spill (dog det kreves ikke arbeid fra utgiveren side, kodemessig er spillet uforandret).

 

2.) Funksjoner som enkelte spill bruker bygges inn i den virtuelle maskinen (VM) etter behov.

 

Det som lastes ned er kun en liten manifest-fil (ikke en shim slik de gjorde på xbox 360 for å støtte xbox 1-spill) som forteller den virtuelle maskinen hvilket spill som kjører.

 

Dette er noe de kan gjøre da XBOX One er laget med en forenklet Hyper-V i bunn (Menyene og appene kjører i en selvstendig VM og spillene kjører i en annen separat VM).

 

 

Endret av Hojjoj
Lenke til kommentar

Og det å sette opp en VM for 360 er rimelig mye enklere enn å forsøke å emulere en PS3.

 

Samt:

"For many, emulation and virtualization go hand in hand, but there are actually some really key differences. When a device is being emulated, a software-based construct has replaced a hardware component. Its possible to run a complete virtual machine on an emulated server. However, virtualization makes it possible for that virtual machine to run directly on the underlying hardware, without needing to impose an emulation tax (the processing cycles needed to emulate the hardware).

 

With virtualization, the virtual machine uses hardware directly, although there is an overarching scheduler. As such, no emulation is taking place, but this limits what can be run inside virtual machines to operating systems that could otherwise run atop the underlying hardware. That said, this method provides the best overall performance of the two solutions.

 

With emulation, since an entire machine can be created as a virtual construct, there are a wider variety of opportunities, but with the aforementioned emulation penalty. But, emulation makes it possible to, for example, run programs designed for a completely different architecture on an x86 PC. This approach is common, for example, when it comes to running old games designed for obsolete platforms on todays modern systems. Because everything is emulated in software, there is a performance hit in this method, although todays massively powered processors often cover for this.

 

Both methods are used for various purposes and are sometimes confused, so be aware of the differences."

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Synes det er merkelig at Sony i det hele tatt får dette spørsmålet. De som stiller dette kan jo ikke vite noe som helst om arkitekturen til PS3 og PS4.

 

Microsoft får denne biten gratis fordi arkitekturen er klin lik hele veien og krever kun minimale modifikasjoner for å fungere på det som i realiteten kun er "oppgradert hardware" for Microsoft sin del.

 

Om det blir en neste konsollgenerasjon kan det være at Sony gir dette.

Jeg foretrekker faktisk Remasters hvor spillet er forbedret ift. dagens hardware og remasters for PS4 er vesentlig mer arbeid enn for XO så jeg betaler gladelig litt for det.

 

GTAV fra PS3 til PS4 er i praksis en remaster. Er veldig glad for at Sony ikke forsøker å lage en "ps3-emulator" som skal kjøre på PS4, det hadde blitt no sabla rot.

 

Du må huske at den gjengse spiller ikke skjønner denne forskjellen. Vi som har vært med en stund vet det, men mange blir stadig overrasket når jeg forteller at PS4 og XBone ikke støtter de eldre spillene deres.

 

Det er også en egenskap som vil dukke opp i sammenligninger mellom de to konsollene, og som vil være med på å avgjøre hvilken av de to man bør satse på for noen. Derfor er det et naturlig spørsmål å stille.

Lenke til kommentar

Naturlig spørsmål å stille for en gjengse spiller, men kanskje ikke like naturlig for en teknologi-journalist da han burde kunne forklare forskjellene i en artikkel og opplyse den gjengse spiller om det.

 

Forstår dog at man ønsker å høre Sonys uttale sin offisielle holdning på dette, men når spørsmålet stilles i et lys av uvitenhet blir jeg litt skuffet over dagens publikasjoner.

 

EDIT:

Ser at det skrives litt om PS1 til PS2 og PS2 til PS3 men ikke særlig om PS3 til PS4.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Synes det er merkelig at Sony i det hele tatt får dette spørsmålet. De som stiller dette kan jo ikke vite noe som helst om arkitekturen til PS3 og PS4.

 

Microsoft får denne biten gratis fordi arkitekturen er klin lik hele veien og krever kun minimale modifikasjoner for å fungere på det som i realiteten kun er "oppgradert hardware" for Microsoft sin del.

 

Om det blir en neste konsollgenerasjon kan det være at Sony gir dette.

Jeg foretrekker faktisk Remasters hvor spillet er forbedret ift. dagens hardware og remasters for PS4 er vesentlig mer arbeid enn for XO så jeg betaler gladelig litt for det.

 

GTAV fra PS3 til PS4 er i praksis en remaster. Er veldig glad for at Sony ikke forsøker å lage en "ps3-emulator" som skal kjøre på PS4, det hadde blitt no sabla rot.

360 kjørte på en 3 kjernes poverpc cpu, ps3 kjørte på en cell cpu med 1 PowerPC kjerne og 6 cell kjerner.

Begge gikk over til amd x86.

 

Det er klart at 360 er nærmere x86 flerkjerne en ps3 cell. Du tar et seriøst ytelsetap når du emulerer også og enkeltkjerne ytelsen på den amd cpuen som bruker er ikke imponerende.

Lenke til kommentar

Helt ærlig - Sony burde hatt bakoverkompabilitet fra dag 1. Var ikke nok PS4 spill ute når PS4 kom, og enda mener jeg det er for lite spill. Jeg har fortsatt uåpnede PS3 spill som jeg kunne tenkt meg å kjøre gjennom, men PS3en min som drar på årene nå, nærmer seg nok slutten, og det blir ikke kjøpt en ny PS3!

[/iquote]

 

Ps4 har helt forskjellige hardware enn ps3, bakoverkompatiblitet er ikke mulig

Lenke til kommentar

MangneMoe:

Da må jeg bare ta av meg hatten og si "woot", jeg hadde faktisk helt glemt at 360 kjørte på en PowerPC CPU. Vel takk for påminnelsen :blush:

Haff ferie kan sløve sinnet *kremt*.

 

Og som du sier, det er fortsatt en vesentlig tyngre jobb å emulere også Cell biten i PS3.

 

I tillegg er CPUen flaskehalsen i dagens generasjon. Mange av dagens spill har slitt med bla. FPS siden dag 1 pga. av svake CPUer.

 

I mine øyne er "playstation now" samt remasters en helt grei måte å gjøre det på og bakoverkompabilitet i både hardware og software er i mine øyne noe som bremser utviklingen betraktelig. Noe selv dagens x86 arkitektur har med seg i baggasjen.

 

Når jeg kjøper en konsoll ønsker jeg best mulig ytelse ift. generasjoen og tidsepoken den representerer, ikke at den drar med seg en masse bakoverkompabilitet jeg ikke har bruk for.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

PS2 har for min del vært den beste konsollen som er blitt lansert, nettopp fordi bakoverkompatibiliteten ga den et så enormt spillbibliotek. I tillegg er det praktisk å kunne legge den gamle konsollen inn i et skap når en ny kommer, i stedet for å ha flere generasjoner ligge side om side i et eneste stort ledningskaos. Når PS4 i tillegg har så få spill så blir problemet enda større, spesielt mtp at så mange av spillene uansett er PS3-titler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når konsollspillere er motstandere av "kun digital nedlasting" så er det fordi de ønsker å ha et fysisk media de kan selge etter bruk eller sammen med den gamle konsollen.

 

Når de klager over manglende bakoverkompabilitet er det fordi de ønsker å spille de gamle spillene de nå plutselig har liggende, på den nye konsollen.

 

 

Something doesnt add up...

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når konsollspillere er motstandere av "kun digital nedlasting" så er det fordi de ønsker å at fysisk media de kan selge etter bruk eller sammen med den gamle konsollen.

 

Når de klager over manglende bakoverkompabilitet er det fordi de ønsker å spille de gamle spillene på den nye konsollen.

 

 

Something doesnt add up...

Kanskje det har noe å gjøre med at forskjellige folk har forskjellige meninger?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja det virker å være en majoritet hver gang, altså ikke en liten gruppe på hver sin side av gjerdet som diskuterer mot hverandre. Mener også ha sett de samme stå for begge deler bare i dette i forumet.

 

Det var en enorm klagestorm når det var snakk om mulig slutt på fysisk media under utviklingen av den nye generasjonen (rene spekulasjoner), og det samme med enorm klagestorm ift. at man ikke ville ha bakoverkompabilitet når de ble lansert og avduket.

 

Det virker rett og slett som om "gamere" (ikke alle) er en umulig "hard to please bunch" og rett og slett klager hvis de kan klage selv om de ender opp med å motsi seg selv enkelte ganger.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo ikke bare muligheten til å selge spill som gjør at folk liker å ha fysiske kopier av spillene sine.

-Noen liker å byttelåne spill med andre
-Noen liker å ikke være avhengige av servere for å ha tilgang til spillene sine
-Noen er samlere og liker rett og slett det å ha en fysisk kopi i hyllen

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...