Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tildelt engelsk IP fra altibox


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Merket for ett par dager siden ett problem med å komme inn på enkelte nettsteder, fikk da beskjed fra siden at de ikke tillater brukere som ikke er lokalisert i Norge.

 

Siden jeg befinner meg trygt innenfor landegrensene og aldri hatt problemene tidliger, tok jeg en sjekk på min IP via whatsmyip.com.

 

Den viser at jeg har fått en engelsk ip, med lokasjon i London og ISP er ført som: 

ISP: Uk Government Department For Work And Pensions

 

Snakket nå med Viken Fiber som drifter altibox her hvor jeg holder til, og de sa at de har fått nye ipadresser og mente dette ikke skulle være ett problem.

 

Kan det virkelig være rikitg at ett norsk selskap skal tildele engelsk IP?

 

Og nei, jeg bruker ingen form for proxy/vpn, og har forsøkt å "resette" ip`en med å slå av dekoderen en natt.

 

Noen som har vært borti liggnende?

Endret av Økonom2015
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IP addresser tilhører ikke land.  I Europa blir de tildelt av RIPE og flytting av adressene gjøres uavhengig av landegrenser.  For å gi en geografisk beliggenhet benytter man geoip databaser som knytter en adresse mot en lokasjon.  Disse databasene må oppdateres etter flytting og deretter må hver enkelt leverandør laste ned den siste versjonen av databasen, med mindre de benytter en online-tjeneste vha. et API.

 

Geoip databaser er ikke presise og blir ofte ikke oppdatert, nettsteder som benytter geoip databaser for å filtrere ut besøkende bør dog ha rutiner for hyppig oppdatering.

Endret av process
Lenke til kommentar

For en del år siden jobbet jeg hos en ISP med samme problemet, en hel IP range ble plutselig definert som å være lokalisert i Pakistan, uten at vi hadde gjort det. 

 

Løsningen jeg gjorde, var å ta kontakt med de største geo-ip database leverandørene og forklare saken som representant for en ISP. Bare halvparten svarte meg, men de som svarte meg sa de hadde korrigert dette og beklaget ovenfor oss. 

Så jeg ville stått på kravet om at Altbox må forfølge saken mot de som leverer geo-ip tjenestene. Er jo tydelig at disse ikke har fått med seg at IP rangene er flyttet fra England til Norge. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...