Gå til innhold

Boliglån uten fast inntekt


Anbefalte innlegg

Hei, har et lite spørsmål og regner med det er noen kloke holder her som har svaret på dette.

 

Jeg studerer for øyeblikket og bor hjemme enda, ingen planer om å flytte heller da jeg har en kjellerleiligheten hjemme som jeg ikke betaler for. Siden jeg bor hjemme har jeg heller ikke ordnet jobb slik som mange andre studenter har gjort så den eneste inntekten om man kan kalle det for inntekt er de 7000 kr som kommer inn fra lånekassen hver mnd. 

 

Så over til det jeg lurer på, er det mulig for meg å få lån for å kjøpe leilighet til 2-2.5 mill og betale terminbeløpene med å leie ut leiligheten. Jeg selv kan stille med egenkapital på ca 100 k og foreldre kan spytte inn 200-300 til, samt at det sikkert kan være noe sikkerhet i foreldrenes hus. Er ikke noe som jeg har tenkt på veldig lenge, men tanken slo meg nå. 


Anonymous poster hash: 7cf1c...b44



Anonymous poster hash: 7cf1c...b44
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usikker på om banken regner med leieinntekter, da det er mindre sikkert enn en fast jobb.

Men du bør ha noen ganske bra leieinntekter for å få et lån på 2 mill.

Med de nye reglene hvor man ikke kan ha avdragsfrihet dersom man låner over 70% av kjøpesum må du regne med en 14.000 i utgifter med dagens rente.

Ta med 5% renteøkning som banken må ta høyde for, må du ha råd til ca. 20.000kr i utgifter. Det i tillegg til standard levesatser.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Det du uansett må huske på er at du må skatte for inntekten om du leier den ut. 

Bankene tar uansett høyde for at du kun leier ut 10 mnd i året så du må ha kapital til å dekke de månedene. 

Tror ikke du får det til dessverre. De er striksne på at du skal ha fast inntekt. 

Lenke til kommentar

Hvis det er foreldrene som leier ut, og de bor i over 50% av samme bolig, kan vel det ordnes via forskudd på arv eller noe? Da vil det vel bli skattefritt.

 

Edit: Tviler på du får noen banker med på dette ekserimentet.

 

Greia her er vel at TS ønsker å kjøpe en annen bolig.. virker ikke som han skal bo i den selv eller foreldrene for den saks skyld. 

Så lenge foreldrene er i live og ikke sitter i uskiftet bo eller noe så kan de gi TS AKKURAT hva de ønsker uten å måtte kalle det forskudd på arv.. kan bare kalle det gave :)

Lenke til kommentar

Foreldrene dine har ikke råd til å kjøpe dette da? Så kan du arve/overta det senere.

Det hadde faktisk vært en mulighet. De kjøper det på papiret, så betaler du all lån/gjeld osv. Positivt for dem, iom at de får rentefradag på både utleie/lån. Skatt av utleie da..

Lenke til kommentar

 

Ok, takker for svar folkens. Ser dårlig ut ja, tenkte bare det kunne være en mulighet å komme seg inn på markedet nå som renta er så lav, gudene vet hva den blir når jeg er ferdig med studiene så...

Får prøve å skaffe en liten jobb på si så får vi se om det ser bedre ut etter en stund :)

 

Anonymous poster hash: 7cf1c...b44

 

 

Hvis du allerede nå tror at du ikke har råd til renteøkningen som skjer i løpet av studiet ditt (2-3, maks 5 år?), så er ikke bolig noe for deg.

Lenke til kommentar

Jeg blir sjokkert av ville bolig ideer av og til altså, å låne 2,5 millioner krever minst 625 000 i inntekt(4x belåningsgrad) og dette tenker du å ta med studielån som utgjør rundt 100 000 i året der 60 000 er lån(sett at du består eksamen)? 

 

Sykt. 

 

Nei utnytt muligheten du har nå(bor gratis) til å spare all stipend + lån og skaff deg en jobb. Da er du godt stilt etter studiene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig enig med Salvesen.! Er ikke bare aa kjøpe en bolig for aa leie ut, og saa tro at pengene skal renne inn!

Har du i det hele tatt satt opp et regnestykke paa dette?

Maa huske paa skatt, kommunale avgifter, vedlikehold og slikt som kommer med utleie!

Lenke til kommentar

 

Hvis det er foreldrene som leier ut, og de bor i over 50% av samme bolig, kan vel det ordnes via forskudd på arv eller noe? Da vil det vel bli skattefritt.

 

Edit: Tviler på du får noen banker med på dette ekserimentet.

 

Greia her er vel at TS ønsker å kjøpe en annen bolig.. virker ikke som han skal bo i den selv eller foreldrene for den saks skyld. 

Så lenge foreldrene er i live og ikke sitter i uskiftet bo eller noe så kan de gi TS AKKURAT hva de ønsker uten å måtte kalle det forskudd på arv.. kan bare kalle det gave :)

 

 

Jeg som blingset der. Trodde han skulle leie ut foreldrenes nåværende leilighet for å finansiere ny leilighet som han selv skulle bo i.

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å komme seg inn på boligmarkedet nå bare fordi renta er lav. Den vil gå opp igjen, og da har du hvertfall ikke rpd til å betale alt. Ikke gjør det.

 

Jeg er stygt redd for at folk ikke tenker over dette nå og ikke de siste årene, det kommer til å bli mangetriste økonomiske "skjebner" i fremtiden:/

Lenke til kommentar

Har man lov til å motta 1 million i gave fra foreldrene uten å måtte skatte av det?

Ja. Ikke bare nå, men faktisk (nesten, i alle fall.) også før arveavgiften ble fjernet. Fribeløpet like før det var så vidt jeg husker på 470.000 fra hver giver/forelder, altså 940.000 totalt, og 8% arveavgift bare på de resterende 60.000.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Alt er mulig, men at dette er lønnsomt har eg vanskelig for å sjå.

 

Du vil få boliglån så lenge du kan overbevise banken om at risikoen for at dei taper pengane er svært liten.

 

Før så kunne du få boliglån med avdragsfriheit så lenge du kunne vise til at du mest sannsynleg ville få deg ein godt betalt jobb etter studiane, men etter som eg forstår så har bankane meir eller mindre slutta med dette.

 

Dersom du kan vise til at leigeinntektene i seg sjølv vil være nok til å betjene lånet så vil du kunne få lån, men også her er bankane meir forsiktige. Eit problem med å basere seg på utleige er at leigeprisen må være forholdsvis høg. Ikkje berre må huske på at du må skatte på leigeinntektene, men du må også ha god nok inntjening til at du kan gjennomføre det vedlikholdsansvaret som du har som utleigar, og du må kunne takkle lediggang på boligen. Og jo høgare husleige du tar, jo vanskeligare blir det å finne stabile leigetakarar.

 

Mitt tips er at du ser litt på boligannonser i det aktuelle området for å sjå kva du får for 2 til 2,5 mill. Deretter søker du opp omtrent tilsvarande leiligheiter og ser på kva dei går for på utleigemarkedet. Med utgangspunkt i desse to prisane kan du prøve å berekne kva du må kreve i husleige for å få reknestykket til å gå opp.

Dersom boligprisane er relativt lave samtidig som leigeprisane er relativt høge så kan du ta med deg dine berekninga til banken å for å få lån. Dette forutsetter sjølvsagt at du har ein bank som er villig til å ta risikoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...