Gå til innhold

Slik utvinnes silisium til elektronikk og solceller (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig god og interessant artikkel :)

Dette er vel ganske viktig for å gjøre solceller mer miljøvennlige når du ser på hele regnskapet. Det er ikke mange som gjør det, men en må jo se på miljøutgiftene ved produksjon av fornybar energi også. Elbiler er jo ikke klimanøytrale, da det skapes mye klimagasser under produksjon. En reduksjon i strømforbruk under produksjon av råstoff for solceller er jo et viktig steg for at solcellene i seg selv blir grønnere også.

 

Selvfølgelig tror jeg ikke dette var motivasjonen. Som med mye annet er det nok økonomien som står bak her. Ellers er det jo og bra at norske selskaper innoverer og holder seg konkurransedyktige med resten av verden. Er bedrifter som denne som kommer til å sørge for velstand i Norge når oljen går tom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig. Fin artikkel.

 

 

Hvorfor er Norcem involvert, hvis det er Norsk Sement det menes?

Har det noe med gjenvinningsprogrammet deres å gjøre?

 

Og metoden høres jo fullstendig logisk ut, forresten.

 

Hei - her tror jeg infoen jeg fikk fra intervjuobjektet var feil, og at det er Elkem det er snakk om. Tok vekk dette, det har liten betydning for artikkelen. :-)

Lenke til kommentar

 

Enig. Fin artikkel.

 

 

Hvorfor er Norcem involvert, hvis det er Norsk Sement det menes?

Har det noe med gjenvinningsprogrammet deres å gjøre?

 

Og metoden høres jo fullstendig logisk ut, forresten.

 

Hei - her tror jeg infoen jeg fikk fra intervjuobjektet var feil, og at det er Elkem det er snakk om. Tok vekk dette, det har liten betydning for artikkelen. :-)

Aha. Virket noe rart ja

Lenke til kommentar

 

 

Enig. Fin artikkel.

 

 

Hvorfor er Norcem involvert, hvis det er Norsk Sement det menes?

Har det noe med gjenvinningsprogrammet deres å gjøre?

 

Og metoden høres jo fullstendig logisk ut, forresten.

Hei - her tror jeg infoen jeg fikk fra intervjuobjektet var feil, og at det er Elkem det er snakk om. Tok vekk dette, det har liten betydning for artikkelen. :-)
Aha. Virket noe rart ja

Tja, mener å huske at Norcem ble nevnt i forbindelse med GASSMAKS og noen andre prosjekter i Nordland et stykke utenfor betongproduksjon. Det er jo en god del samarbeidsprosjekter på gang der oppe, så helt usannsynlig er det ikke at Norcem har noe felles R&D med silisiumaktører, Elkem og Yara. Betong er tung kjemi, bokstavelig talt, og Norcem har tatt i bruk avfallsstoffer fra andre industrivirksomheter til å forbedre sementblandingene. Hvorfor ikke spesiell silisium? Bør sjekke det der for sikkerhets skyld, kanskje det er noe mer interessant enn en feil? :-)

Endret av Herindur
Lenke til kommentar

 

 

 

Enig. Fin artikkel.

 

 

Hvorfor er Norcem involvert, hvis det er Norsk Sement det menes?

Har det noe med gjenvinningsprogrammet deres å gjøre?

 

Og metoden høres jo fullstendig logisk ut, forresten.

Hei - her tror jeg infoen jeg fikk fra intervjuobjektet var feil, og at det er Elkem det er snakk om. Tok vekk dette, det har liten betydning for artikkelen. :-)
Aha. Virket noe rart ja
Tja, mener å huske at Norcem ble nevnt i forbindelse med GASSMAKS og noen andre prosjekter i Nordland et stykke utenfor betongproduksjon. Det er jo en god del samarbeidsprosjekter på gang der oppe, så helt usannsynlig er det ikke at Norcem har noe felles R&D med silisiumaktører, Elkem og Yara. Betong er tung kjemi, bokstavelig talt, og Norcem har tatt i bruk avfallsstoffer fra andre industrivirksomheter til å forbedre sementblandingene. Hvorfor ikke spesiell silisium? Bør sjekke det der for sikkerhets skyld, kanskje det er noe mer interessant enn en feil? :-)

Sjekker opp. :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Syntes det er svært fascinerende å tenke på at alle disse prosessene og langt, langt mer til er noe av det som gjør at vi kan kjøpe en SoC/APU til 200kr og oppover.

Så mye må altså til. Og etter dette har man softwarebiten der hundrevis, kanskje tusenvis av programmere har sittet i 10 år for Microsoft og laget kode for hvordan rammeverket rundt en prosessor skal tolke diverse elektriske signaler.

At man klarer å få et så langt prosesstog til å resultere i noe så billig og avansert sier litt om produsentenes effektivitet og markedets enorme etterspørsel for slike produkter :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...