Gå til innhold

Ønsker å lære meg spansk - Tips til kurs? Pimsleur?


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

 

Jeg har lenge hatt et ønske om å lære meg spansk og nå er det på tide å begynne. Jeg bor i Oslo, så det kan være aktuelt å gå på faktiske kurs, men ser for meg at det ideelle for meg er et eller annet selvstudium-kurs.

 

Har hørt gode ting om Pimsleur. Noen erfaringer med dette?

 

Så vidt jeg vet er dette på engelsk. Nå har jeg meget gode engelskkunnskaper, så det vil nok gå greit, men det beste er nok et kurs som går fra norsk til engelsk.

 

Meget takknemlig for gode tips her som kan få meg i gang!

 

PS: Ser på det som et langsiktig prosjekt, men hadde vært morsomt å være noenlunde flytende i elementære samtaler i løpet av et år. : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pimsleur er OK, men ikke verdt det til den fryktelig stive prisen. Jeg startet med www.duolingo.com , som er helt gratis, og du kommer et stykke på vei med den metoden. Gramatikkregler lærer du ved hjelp av http://www.studyspanish.com/ . Etterhvert er det uansett bare selvstendig lesing, lytting og snakking som tar deg videre på et høyere nivå, så jeg hadde ikke giddet å bruke noe særlig penger på det om dette er noe du vil gjøre som et selvstudium.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Pimsleur er OK, men ikke verdt det til den fryktelig stive prisen. Jeg startet med www.duolingo.com , som er helt gratis, og du kommer et stykke på vei med den metoden. Gramatikkregler lærer du ved hjelp av http://www.studyspanish.com/ . Etterhvert er det uansett bare selvstendig lesing, lytting og snakking som tar deg videre på et høyere nivå, så jeg hadde ikke giddet å bruke noe særlig penger på det om dette er noe du vil gjøre som et selvstudium.

 

Takk for svar! :)

 

Har du erfaring med Pimsleur siden du sier dette? 

 

Ser nå at Pimsleur er langt dyrere enn jeg trodde ($450?), så kanskje litt i meste laget, men jeg er villig til å betale det for å lære et språk. Men om man lærer det like greit med de ressursene du anbefaler, så er det ingen grunn til å betale. :)

Lenke til kommentar

 

Takk for svar! :)

 

Har du erfaring med Pimsleur siden du sier dette? 

 

Ser nå at Pimsleur er langt dyrere enn jeg trodde ($450?), så kanskje litt i meste laget, men jeg er villig til å betale det for å lære et språk. Men om man lærer det like greit med de ressursene du anbefaler, så er det ingen grunn til å betale. :)

 

 

Ja, jeg har fullført Pimsleur-kurset i spansk. Det som er bra med rene lyd-kurs er at du kan bruke det mens du trener, går tur, kjører bil etc, noe som er litt mindre slitsomt. Men det finnes også andre lyd-kurs som er omtrent like bra, samtidig som de er helt gratis. Eksempel: http://www.languagetransfer.org/#!complete-spanish/c1313 . Du finner i tillegg ørten podcaster på iTunes (av varierende kvalitet) som lærer deg spansk fra bunnen av.

 

Likheten mellom alle ressursene der ute er som sagt at de bare tar deg til et visst nivå. Den vanskelige delen av jobben kommer når du må begynne å lære helt selvstendig, så hvilket program eller kurs du bruker for å få fundamentet på plass er ikke så veldig viktig etter min mening.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

Takk for svar! :)

 

Har du erfaring med Pimsleur siden du sier dette? 

 

Ser nå at Pimsleur er langt dyrere enn jeg trodde ($450?), så kanskje litt i meste laget, men jeg er villig til å betale det for å lære et språk. Men om man lærer det like greit med de ressursene du anbefaler, så er det ingen grunn til å betale. :)

 

 

Ja, jeg har fullført Pimsleur-kurset i spansk. Det som er bra med rene lyd-kurs er at du kan bruke det mens du trener, går tur, kjører bil etc, noe som er litt mindre slitsomt. Men det finnes også andre lyd-kurs som er omtrent like bra, samtidig som de er helt gratis. Eksempel: http://www.languagetransfer.org/#!complete-spanish/c1313 . Du finner i tillegg ørten podcaster på iTunes (av varierende kvalitet) som lærer deg spansk fra bunnen av.

 

Likheten mellom alle ressursene der ute er som sagt at de bare tar deg til et visst nivå. Den vanskelige delen av jobben kommer når du må begynne å lære helt selvstendig, så hvilket program eller kurs du bruker for å få fundamentet på plass er ikke så veldig viktig etter min mening.

 

 

Ok! Om det kurset du linker til er like bra som Pimsleur, er det vel ikke noe å vurdere en gang. :)

 

Jeg liker tanken på å kunne ha det på øret, ja.

 

Kan jeg spørre hvordan nivået på spansken din er nå og hvor lang tid du har brukt på å komme deg dit? 

Lenke til kommentar

 

 

Kan jeg spørre hvordan nivået på spansken din er nå og hvor lang tid du har brukt på å komme deg dit? 

 

 

Jeg leser og skriver spansk så godt som uten problemer og lytteferdighetene er nesten like gode som i engelsk. Jeg har derimot veldig lite trening i å snakke spansk, fordi jeg ikke har bodd i noe spansktalende land over lengre tid. Men jeg klarer nok å gjøre meg greit forstått selv om uttalen ikke er perfekt. Jeg har brukt ca. to og et halvt år på det (med noen intense læringsperioder og noen perioder jeg knapt nok brukte tid på spansk i det hele tatt), og all læring har vært i form av selvstudier.

Endret av Husam
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

 

Kan jeg spørre hvordan nivået på spansken din er nå og hvor lang tid du har brukt på å komme deg dit? 

 

 

Jeg leser og skriver spansk så godt som uten problemer og lytteferdighetene er nesten like gode som i engelsk. Jeg har derimot veldig lite trening i å snakke spansk, fordi jeg ikke har bodd i noe spansktalende land over lengre tid. Men jeg klarer nok å gjøre meg greit forstått selv om uttalen ikke er perfekt. Jeg har brukt ca. to og et halvt år på det (med noen intense læringsperioder og noen perioder jeg knapt nok brukte tid på spansk i det hele tatt), og all læring har vært i form av selvstudier.

 

 

Bra! :)

 

Jeg har en drøm om å bosette meg i Spania i løpet av et år eller to, men hadde håpet på å begynne å lære alt nå, da jeg vet at det er en prosess.

 

Takker igjen for tipsene. Kommer nok til å benytte meg av ressursene du anbefalte.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

De har også spanskopplæring på Folkeuniversitetet. På Marienlyst skole. Tar Japanskkurs der selv. Ikke så dumt det!

 

Det kan så absolutt være et alternativ! Så ut som det var en gang per uke. Vet du hva prisen er? 

 

Fikk ikke opp noe angående det. Er student, så har ikke allverdens økonomi om dagen. 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Jeg betaler 2995 for japansk. Antar at spansk koster det samme, men ikke skyt meg om jeg tar feil.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Skal ikke skyte deg! :)

 

Måtte legge dette litt på hylla en uke, men må nesten komme meg i gang nå. De fleste ressursene nevnt hittil er på engelsk. Nå er engelsken min ganske god, men er ikke det egentlig mer ideelt å finne noe på norsk? 

 

Eller fungerer det fint å følge et spanskkurs på engelsk? :)

Lenke til kommentar

Skal ikke skyte deg! :)

 

Måtte legge dette litt på hylla en uke, men må nesten komme meg i gang nå. De fleste ressursene nevnt hittil er på engelsk. Nå er engelsken min ganske god, men er ikke det egentlig mer ideelt å finne noe på norsk? 

 

Eller fungerer det fint å følge et spanskkurs på engelsk? :)

 

Jeg vil faktisk anbefale å lære spansk gjennom engelsk om du behersker det. Det er langt flere spanske ord, ordgrupper og fraser som er direkte overførbare til engelsk enn til norsk, mens det kun er et bittelite fåtall ord/grammatiske finurligheter som finnes på norsk og spansk, men ikke på engelsk.

Lenke til kommentar

Jeg vil faktisk anbefale å lære spansk gjennom engelsk om du behersker det. Det er langt flere spanske ord, ordgrupper og fraser som er direkte overførbare til engelsk enn til norsk, mens det kun er et bittelite fåtall ord/grammatiske finurligheter som finnes på norsk og spansk, men ikke på engelsk.

Det beste er å lære spansk gjennom det språket som du kan best. Dermed minimerer du antall misforståelser som beror på språk- og kulturforskjeller. Naturligvis er det en fordel å kunne et romansk språk som fransk (eller til nød engelsk, som har mange franske lånord) i og med at du kan kjenne igjen en del av ordrøttene. Det vil lette innlæringa av vokabularet. Men for presise oversettinger er det best å oversette direkte, ikke gå via et tredje språk.

Lenke til kommentar

 

Det beste er å lære spansk gjennom det språket som du kan best. Dermed minimerer du antall misforståelser som beror på språk- og kulturforskjeller. Naturligvis er det en fordel å kunne et romansk språk som fransk (eller til nød engelsk, som har mange franske lånord) i og med at du kan kjenne igjen en del av ordrøttene. Det vil lette innlæringa av vokabularet. Men for presise oversettinger er det best å oversette direkte, ikke gå via et tredje språk.

 

 

 

Det er din mening, og det kommer selvsagt an på hvor godt man behersker både morsmålet og engelsk. Jeg har i hvert fall lært spansk både gjennom norsk og engelsk, og foretrakk definitivt det siste. :-)

Lenke til kommentar

 

Helt riktig. Det er ikke usannsynlig at en del nordmenn behersker engelsk bedre enn norsk (en får i hvert fall håpe det, når en betrakter den norsken som enkelte presterer).

 

 

Og selv om man behersker norsk like godt eller bedre, kan det likevel være en god idé å lære språket gjennom engelsk. For meg var det som sagt en fordel å oversette fra engelsk til spansk og vice versa i hodet da jeg studerte det. At andre har erfart det motsatte kan du helt sikkert ha rett i.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 5 år senere...

Privatlærer på video fungerer veldig godt for meg. Testet en gratistime via norske tjenesten spanishly.no, med ei som heter Nora fra Venezuela. Tar nå timer fast til en rimelig penge. Engelsken hennes er strålende, men viktigst av alt er at hun vet akkurat hvor jeg er og hva jeg både trenger og er ute etter å lære.

Duolingo opplevde jeg som altfor repetitive og elæringskurs var for lite tilpasset mitt nivå og hastighet. Med spansklæreren lærer jeg får jeg mer utdypende forklaring på bruk av ord og uttrykk, og lærer til og med latinsk slang ;) Hun gir meg også lekser så jeg får fremgang mellom timene. 

Saludos!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...