Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Religion og Etikk vg 3 muntlig eksamen TEMA 3: Virkelighetsforståelse.


Anbefalte innlegg

Hei jeg har da kommet opp i Religion og etikk vg 3, jeg har den imorgen altså den 10.06.2015 å tenkte at jeg kunne starte denne tråden her. 

Jeg har boken " Tro og Tanke" vi skal ta utgangpunkt i side 305. Som er er Kompetanse mål i faget

 

Tema 3: virkelighetsforståelse 

Problemstilling. a) Sammenlign virkelighetsforståelse og menneskesyn og kristendommen med en selvvalgt filosof fra antikken.  (Jeg har da valgt Platon) 

 

Dette er min problemstilling, men sensor og lærer skal ta utgangspunkt i hele kompetansemålet som jeg skriver under.

 

Religionskunnskap og religionskritikk 

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne ​

  • gjøre rede for religionenes geografiske og demografiske utbredelse (s.16 - 17, 33 - 35) 
  • presentere hovedtrekk ved religions- og livssynsmangfoldet i lokalsamfunnet og storsamfunnet i Norge, inkludert religion og livssyn i samiske samfunn (s.17-24, 300-301
  • diskutere ulike religionsdefinisjoner (s.12 - 15) 
  • presentere drøfte ulike dimensjoner ved religionene: lære myter og fortellinger,ritualer,opplevelser, etikk,sosial organisering, kunst og materielle uttrykk (s.52-56) 
  • drøfte ulike former for religiøs søking i vår tid (s.28-33)
  • gjøre rede for og vurdere ulike former for religions og livssyns kritikk (s.25 - 28)
  • drøfte samarbeid og spenninger mellom religioner og livssyn og reflektere over det pluralistiske samfunnet som er etisk og filosofisk utfordring (s.36-45, 301-304) 

 

 Islam og en valgfri religion 

 

Hinduisme: s.58-81 

Buddhisme: s. 82-105

Islam: s. 106-147 

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 

  • gjøre rede for hva som er det sentrale i religionen og drøfte viktige trekk i religionens etikk 
  • tolke noen av religionens sentrale tekster 
  • gjøre rede for ulike retninger i religionen
  • beskrive og analysere noen estetiske og rituelle uttrykk i religionen
  • drøfte religionens syn på kjønn og kjønnsroller 
  • drøfte religionens syn på andre religioner og livssyn 
  • sammenligne religionen med andre religioner og livssyn 

 

Kristendommen 

 

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 

  • gjøre rede for sentrale trekk i kristendommen (S.149 - 152, 163 - 178) 
  • beskrive og reflektere over hovedtrekk i kristen etikk (s. 179 - 188) 
  • tolke noen sentrale tekster fra Bibelen og kristen tradisjon (s.153 - 162, 163, 177, 178, 195) 
  • gjøre rede for eksempler på kontinuitet og forandring i kristendommens historie og utenfor Europa (s.189 - 207) 
  • presentere to konfesjonelle utforminger av kristendommen idag (S.208 - 224) 
  • Beskrive og analysere noen estetiske og rituelle utrikk i kristendommen (s.151, 175,187- 188, 209-211, 216,220, 225) 
  • drøfte kristendommens syn på kjønn og kjønnsroller (s. 168,170,197,219)
  • drøfte kristendommens syn på andre religioner og livssyn 

 

Filosofi,etikk og etikk og livssyn humanisme

 

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 

  • Presentere noen sentrale temaer i europeisk filosofihistorie fra antikken til i dag (227 - 246) 
  • gjøre rede for noen hovedtanker hos to europeiske filosofer, en fra antikken og en fra nyere tid (s.248-259
  • gjøre rede for noen hovedtanker hos en kinesisk eller indisk filosof (s.260-264)
  • forklare sentrale etiske begreper og argumentasjons modeller og gjenkjenne og vurdere ulike typer etisk tenkning (s.280-290) 
  • drøfte etniske verdier og normer knyttet til urfolks kulturer og tradisjoner (s.300 - 301)
  • føre dialog med andre om aktuelle etiske spørsmål (s.291-304)
  • gjøre rede for og drøfte sentrale trekk og dimensjoner ved livssyns humanismen (s.265-267, 275-279)
  • presentere hovedretninger innen norsk og internasjonal humanisme fra 1930-tallet til vår tid og diskutere likheter og ulikheter mellom de forskjellige retningene (s.268-274)
  • drøfte syn på kjønn og kjønnsroller hos noen filosofer (s.251,253,256,258-259,261,264) 

Håper noen har noen gode råd, jeg takker på forhånd   :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...