Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Samfunnsøkonomi 2 - Muntlig eksamen vg3


Anbefalte innlegg

Oppgaven er: I Norge har vi i flere år hatt gode tider på det økonomiske området selv om usikkerheten i den internasjonale økonomien er stor.  Arbeidsledigheten her hjemme har vært lav og behovet for arbeidskraft stort. Vi ser nå tendenser til stigende arbeidsledighet. Vurder hvordan finanspolitikken bør utformes i en slik økonomisk situasjon. 

Noen innspill til hvordan jeg bør løse oppgaven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan prøve å hjelpe deg, har kommet opp i samfunnsøkonomi muntlig selv idag, men jeg har ikke fått vite oppgaven. Så jeg hjelper deg slik at jeg også hjelper meg selv. Men ta i forbehold at jeg alt jeg skrive ikke nødvendigvis er helt riktig, så andre må gjerne rette på meg :)

 

Først og fremst er finanspolitikk myndighetenes bruk av skatter og avgifter gjennom statsbudsjettet for å påvirke aktivitetsnivået i økonomien.

En måte som myndighetene kan senke arbeidsledigheten er å ta i bruk virkemidler som skatten...Veldig mange som er arbeidsledige har ofte bare muligheten til å ta jobber som er dårlig betalt og hvis skatten på disse jobbene blir høy er gevinsten av å komme i arbeid ganske liten. I veldig mange land, også i Norge, er det grupper av av arbeidsledige mennesker som omtrent ikke har noen økonomisk fordel ved å komme ut i arbeid. Ta for eksempel de menneskene som heller velger å gå på nav istedenfor å jobbe fordi dette lønner seg på kort sikt ( Ikke lang sikt!). Undersøkelser har flere ganger vist at endringer i skatte og trygdesystemet gjør det mer lønnsomt å komme i arbeid og øker sannsynligheten for at de ledige finner jobb. Hvis myndighetene bestemmer seg for å øke utgiftene eller senke skattene, kalles dette ekspansiv finanspolitikk, dette er fordi etterspørselen blir stimulert. Teorien bak at skattene senkes er at privatpersoner få større kjøpekraft, etterspørselen i samfunnet stiger og bedrifter øker produksjonen av varer og tjenester. 

 

Når det kommer til usikkerheten i den internasjonale økonomien har dette en stor sammenheng med oljen...Flere og flere bedrifter permitterer norske offshore-arbeidere for å spare penger. Slik at det forholdsvis alltid vært i dette markedet. Det går opp og ned. Det er vanskeligere å bruke finanspolitikk på dette markedet når det påvirkes i så stor grad av internasjonale priser. Hvis myndighetene bestemmer seg for å ta i bruk ekspansiv finanspolitikk her så kan oljemarkedet allerede være i gang med en ny opptur noe som svekker effekten av finanspolitikken kraftig.

Andre årsaker til usikker internasjonal økonomi er EU. Det landet med desidert størst økonomi i EU er selvfølgelig Tyskland. Hellas på den andre siden er forsatt på randen til konkurs. Dette skyldes at landet i lang tid har ført en veldig dårlig finanspolitikk noe som har resultert i stor arbeidsledighet. Hellas svekkes da i produksjonen av varer og tjenester og skattene blir gjerne så høy at ingen har mulighet til å jobbe slik at det blir lønnsomt, størst er arbeidsledigheten blant de unge og den ligger på godt over 20%. Grunnen til at skatten blir høy i Hellas er fordi de har svimlende høye summer i lån av andre medlemsland. Deriblant Tyskland. Tyskland krever jo selvfølgelig at landet må starte tilbakebetalingen noe som ikke gjør det mulig...I frykt for konkurs tør heller ikke innbyggere sette penger i banken, noe som igjen gjør at de største bankene står i fare for å miste betalingsevnen sin, som gjør at de går konkurs. Da har heller ikke myndighetene sjanse til å tilbakebetale gjelden...De har gjerne også tatt lån av andre land. Tyskland vil jo selvfølgelig ikke låne penger til Hellas når de ikke tilbakebetaler en eneste krone, så derfor får Hellas penger penger av Frankrike som DE har lånt av Tyskland...hva skjer når Hellas ikke kan betale tilbake til de heller? Jo, de får også panikk, hvordan skal Frankrike kunne betale tilbake til Tyskland når Hellas ikke betaler det de skylder til Frankrike? Da må Frankrike betale tilbake av egen økonomi som på lang sikt kan skade dem selv...Slik forsetter panikken å spre seg...Jeg skal ikke grave meg så lengre ned i dette da det er mye mer komplisert, men bare slik at du vet grunnen til den ustabile økonomien på verdensmarkedet...altså, oljeprisen, EU + Hellas og den nye pågående gass-konflikten med Russland. Sistnevnte er så fersk at jeg ikke tør å uttale meg om det enda. Anbefaler at du søker deg opp rundt dette slik at du kvalitetssikrer deg. Jeg skriver på det jeg har lært de siste ukene. Selv om oppgaven ikke skriver spesifikt at du må forklare uroen i den internasjonale økonomien så hadde jeg allikevel tatt det med ettersom at det kan ha stor påvirkning på norsk økonomi og arbeidsledighet. :)) Lykke til!

Endret av Fluttershypie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...