Gå til innhold

Trenger hjelp til ny pc/valg av deler med budsjett 15-25k


Anbefalte innlegg

Hei. Da min 4.5 år gamle pc (i7-2600k, GF580, 8Gb ddr3) begynner å slite litt med dagens cutting-edge spill og jeg ser at den bare vil begynne å henge mer og mer etter, har jeg planlagt å bruke deler av feriepenger + tilgodeskatt på en maskin som vil vare omtrent like lenge eller lenger. Mitt hovedfokus er på spill, men jeg bruker den egentlig som en altmuligmaskin.

 

Har vært ute av pcbyggergamet like lenge som nåværende maskins "fødselsdato", men velger å tro at instinktene ikke er altfor rustne og har derfor tatt en tur innom prisjakt og laget en liste. Den er som følger;

 

http://www.prisjakt.no/list.php?l=185738&view=m

 

Må inrømme jeg kanskje har gått litt overboard på enkelte ting, og er helt åpen for forslag. Det første som spretter ut er nok det at listen inneholder 4 hovedkort, dette fordi jeg ikke klarer bestemme meg for hvilket jeg skal velge da de har rimelig gode reviews rundt omkring. Hvis noen har erfaring med en av dem og kan fortelle meg hvorfor det er et godt valg settes det pris på.

 

Har en nåværende skjerm av typen; Asus 24" LED VG248QE, som betyr 1920x1080 oppløsning på 144hz med ambisjoner om G-sync senere. Mitt foreslåtte oppsett er selvsagt ganske overkill for 1080, men tanken ligger i et fremtidsrettet oppsett som jeg kan bruke på høyere oppløsninger og annen skjerm senere.

 

Jeg har planer om å overclocke på et middels nivå, men ikke noe helt ekstremt.

 

Kabinettet er valgt hovedsakelig fordi innerst inne bor det en liten unge som liker lys, men jeg er veldig svak for mulighetene det gir meg i forhold til cable management og luftgjennomstrømming. Er dog åpen for å eventuelt hoppe ned i størrelse da det kan spare meg for ca 1000 kroner.

 

Strømforsyning er valgt grunnet veldig god erfaring med Corsair, og at jeg ikke har noen planer om SLI nå eller i fremtiden (selv om det kan forandre seg).

 

Har vært inne å vurdert i5-4690k med et respektivt Z97 Hovedkort og DDR3, men er usikker hvor fremtidsrettet det er i forhold. Har også vurdert å vente på Skylake, men sånn jeg forstår må jeg vente enda lengre på Skylake-K utgaver av samme prosessor(?).

 

All kritikk, bekreftelser eller forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes kabinettet er veldig dyrt. En kompis av meg har det forøvrig, og han likte det ikke i det hele tatt (gikk tilbake til det gamle Lian Li kabinettet sitt). Men dette trenger ikke bety noe da .. Uansett, hvis du vil ha hvitt kabinett med litt lys så ville jeg tatt dette hvis du får tak i det.

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2795610

 

Så sparer du noen kroner.

 

Ang HK: Skal du overklokke anbefales HK med OC Socket. Her er ett med USB 3.1

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3044220

 

PSU'n du har satt opp en fin den. Her er en tilsvarende men litt billigere

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2551604

 

Av SSD kan du ta en titt på Samsung 850 Evo, sparer noen kroner der også.

Evt 850 Pro hvis du vil gå high end.

 

Tror du blir happy med denne maskinen ja :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fargen i seg selv på kabinettet er ikke så viktig, det kommer jo også i svart så har valgmuligheter. Var bare litt svak for hvordan det så ut i hvitt :) Noen spesiell(e) grunn(er) til at kameraten din ikke ikke likte det? Har sett på en del videoreviews via Youtube, og de fleste der syntes det er et veldig godt kabinett, så mulig det er en subjektiv ting?

 

Siden jeg har vært ute av gamet en stund så er jeg ikke helt inn i konseptet med "OC socket" selv om jeg skjønner basis delen med større kontakt til LGA. De hovedkortene jeg har valgt ut er hovedsakelig basert på hva jeg har funnet av anbefalinger på f.eks tomshardware via tester dem har gjort. Leste om Asus sin X99-A på Anandtech og det hørte ikke så dumt ut. Nå er det kun mid-range tanken er på OC, så hvis OC socket ikke er en nødvendighet eller kostnaden ikke er verdt det (?) så er jeg veldig usikker. Kostnad i seg selv et par hundre her og der er ikke så veldig viktig, men kan jeg spare litt så for all del :)

 

SSD messig satte jeg opp MX200 da jeg har en MX100 250 fra før av som jeg er veldig fornøyd med, men vil gjerne ha en disk til så jeg kan installere litt større spill istedenfor å måtte fylle opp systemdisken min :) Kjent med Samsung som merke, men ikke SSD'ene dems, og fra hva jeg kan se er kostnaden på pro litt høy per gb i sammenligning. Virker som om du vet hva du snakker om, så pros/cons med å velge 850/850 pro vs MX200?

 

Valgte som sagt PSU helt basert på tidligere erfaringer. Lest litt om EVGA og det er i all hovedsak positivt, så det er en ting jeg kan vurdere ihvertfall :)

Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar

Ang kabinettet kan jeg ikke helt minnes hva han mente. Noe var bruken av vifter som ikke har noen industriell standard. Altså store vifter som ikke nødvendigvis har standard bolt-feste. Jeg tror heller ikke han likte 2,5/3,5" brønnene, og syntes deler av det var for mye plastic fantastic. Men dette kan være subjektivt ja, absolutt. Uansett er Phanteks kabinettet jeg har lenket til billigere og et knakende bra kabinett. Tysk kvalitet, slik vi liker her til lands :p

 

OC Socket gjør det enklere (og mulig..) å klokke cache og minnet. Ikke noe must, men syntes du like godt kan ta dette med deg når du først skal ha entusiast-plattform. Jeg ville gått for Asus HK, eventuelt ASRock OC Formula/3.1 når dette kommer. Dette er personlig preferanse, jeg mener disse er de beste hovedkortene. Gigabyte kan ryke og reise, MSI har jeg ingen erfaring med på nyere plattformer.

 

Ang MX200 VS 850 Evo kan du lese litt her

http://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-850-Evo-250GB-vs-Crucial-MX200-250GB/2977vs3196

Du kan også spørre her hva som er lurt

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1042854&page=874&&do=findComment&comment=22569165

 

Begge disse er nok knakende gode drev, men jeg ville holdt en knapp på 850 Evo. Skal du ha "det beste" innen 2,5" SSD går du for 850 Pro. Den er myntet mot bedriftsmarkedet og vil nok leve lengst.

 

EVGA G2 er et kjempekjøp. Jonny Guru finner ikke mye feil ved denne

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6&reid=377

(Jonny Guru er plassen å lese om PSU). Til den prisen er G2 det beste kjøpet man gjør per nå IMO. Skal du ikke ha SLI kan du ta 750W også og spare bittelitt til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville heller slengt på en tusenlapp og gått for Obsidian 900D, eventuelt gått for Obsidian 750D.

 

Hovedkort: Asus X99-A/USB 3.1.

PSU: EVGA Supernova G2 850

 

 

 

Det er litt å spare på Z97 og 4690K/4790K nå, men hvis du har planer om å oppgradere senere får du ikke brukt ram-en på nytt siden DDR4 er på full fart inn.

 

Edit: Jeg er i nesten samme situasjon, men jeg har i7-950. Jeg bestilte meg følgende. Jeg skal ikke bytte kabinett.

 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1560610&su=E984A8DD-D5DB-4B14-8BF8-CB837CAC63FF

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for linkene. 850 ser ut som et fantastisk godt valg, så da kommer jeg til å forandre SSD til den :) PSU forandres til EVGA G2, 750 eller 850 er jeg litt usikker på, får se om tanken er SLI senere eller ikke. Hvis jeg kan slippe å handle ny PSU senere for et par hundre kroner ekstra nå så er nok det å foretrekke :)

 

Maskinen bestilles ikke før ca Juli uansett, tenkte jeg skulle være litt tidlig ute å spørre etter tips så hvis det ASrock kortet du nevnte har kommet innen da så er det interessant å kikke på :)

 

Kabinettet derimot er jeg fortsatt bittelitt usikker på, men jeg bestemmer meg ikke før jeg trykker på "kjøp nå" knappen uansett, så får gjøre litt lesing!

 

Takk igjen for hjelpen.

 

Edit: Det Obsidian 750D kabinettet ser veldig strøkent og fint ut. Alt ble plutselig veldig vanskelig med tanke på kabinett nå :p

Endret av ChipotleMadness
Lenke til kommentar

Jeg tror du vil bli skuffet over din ytelsesgevinst sett mot penger brukt på et x99 oppsett når du har gaming som hovedmål. Vi sitter nesten i samme båt du og jeg - da jeg også har et lga1155 oppsett med i5-2500K oced til 5ghz og sli gtx 970 - og jeg spiller The Witcher 3 i 1440p på Ultra. 

Jeg velger derimot å vente på Q3 2015, Skylake-S og lga1151 før jeg oppgraderer, da lga1150 kun presterer rundt 3% bedre på samme overklokkingsfrekvens og lga2011-3 ikke leverer noe bemerkelsesverdig mer enn lga1150 i gaming, da veldig få spill klarer å dra fordel av flere enn fire kjerner. 

Jeg orker ikke å skrive noe langt innlegg og prøve å overbevise deg eller fraråde deg om å kjøpe et oppsett på intel sin entusiastplattform x99, da dette ikke er noe dårlig valg generelt sett - dersom du ønsker å beholde pcen din kurant like lenge som du har hatt din sandy - men for min del koster det rett og slett mer enn det smaker. Det tror jeg du også vil se om du gjør litt mer research og slår deg til ro med kun et nytt skjermkort istedenfor.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen av dere som er kjipe. Som sagt lenge siden jeg har drevet med det her, så all hjelp jeg kan få til å gjøre det riktige valget er verdt det. Det er en tanke som har slått meg, litt i så måte jeg tenkte med å nevne forskjellen fra en i5-4690k og opp osv.

 

Må uansett inrømme at jeg sliter litt med kun 8GB minne, så skulle jeg bestemme meg for å bare oppgradere et par deler bør jeg slenge på litt mer der og. Witcher 3 er ikke spesielt glad i at jeg taber ut og åpner browser f.eks

Lenke til kommentar

Kjapt tilleggsspørsmål siden kompetansen er god og nye ting har kommet frem. Har en venn med Photoshop/gaming som hovedfokus som ikke har en pc for øyeblikket. Ville dere gått for en z97 eller en x99 setup for vedkommende nå?

 

Budsjettet er litt mindre, rundt 15000. Tanken er at det skal vare en relativt lang tid.

Tusen takk for all hjelpen så langt, uansett hva valget lander på :)

Endret av ChipotleMadness
Lenke til kommentar

Da ville jeg egentlig gått for omtrent det jeg har satt opp litt lenger opp. Det er et x99 oppsett uten kabinett, HDD/SDD/Mus og tastatur. Slenger man på et kabinett, havner man noen litt i overkant av 15k avhengig av hva man velger. Man kan sikkert finne noen av delene billigere andre steder også.

 

Jeg driver ikke med Photoshop, men jeg ripper DVD/BD filmer som jeg kjøper slik at jeg slipper å finne frem plater. Derfor har jeg gått for x99.

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...