Gå til innhold

– De grafser til seg alt de kan om kundene og prøver å tjene penger på det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han tar jo ikke feil. Men om Apple, Microsoft eller Amazon er noe bedre, er vel heller tvilsomt.

Han sier at de selger all informasjon til bruk for reklame. Det er jo feil. Det er en ting å samle inn masse informasjon å videresende/selge det til andre, som den amerikanske stat. Det er jo noe annet å selge det til et reklameselskap, det gjør de jo ikke.

 

Selvfølgelig er jo slike uttalelser merkelige ettersom han selv er sjef for et selskap som innhenter og lagrer personlig info, og kommer da i akkurat samme kategori som de han kritiserer.

 

Håper ikke selskaper betaler ansatte for å gå på slike konferanser som dette. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er enig med Tim Cook her nå, og det er noe jeg i det siste har begynt å lure på om jeg er helt komfortabel med. F.eks. at jeg kan søke på barnestoler på Google, og resten av dagen flommer Facebook, f.eks., over med annonser og reklamer for barnestoler fra alle mulige leverandører. De selger kanskje ikke min informasjon til annonsøren, men businessmodellen som er "kjøp reklameplass hos oss, så skal vi sørge for å vise reklamen til noen som er interesserte i den" har jeg i det siste opplevd som svært slitsom og ikke rent lite inntrengende. Får rett og slett aversjoner mot å handle hos bedriftene jeg får opp reklame fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Google selger faktisk ikke informasjon om brukerne. Det de gjør er at de samler inn info, også selger de tilgang til brukernes tid/oppmerksomhet basert på informasjonen som er samlet inn. Det er en stor forskjell fra å selge faktisk brukerinfo.

 

Når det er sagt foretrekker jeg Apples modell der jeg er kunden og ikke produktet. Dét er faktisk en grunnleggende forskjell på Apple (og MS) på den ene siden og f.eks Facebook og Google på den andre. Kundene deres er annonsørene, ikke brukerne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er enig med Tim Cook her nå, og det er noe jeg i det siste har begynt å lure på om jeg er helt komfortabel med. F.eks. at jeg kan søke på barnestoler på Google, og resten av dagen flommer Facebook, f.eks., over med annonser og reklamer for barnestoler fra alle mulige leverandører. De selger kanskje ikke min informasjon til annonsøren, men businessmodellen som er "kjøp reklameplass hos oss, så skal vi sørge for å vise reklamen til noen som er interesserte i den" har jeg i det siste opplevd som svært slitsom og ikke rent lite inntrengende. Får rett og slett aversjoner mot å handle hos bedriftene jeg får opp reklame fra.

Innsamling av informasjon på denne måten gjøre alle som driver med annonser. Den informasjonen google har bruker de utelukkende til ads som kommer fra dem selv. De selger ikke dette til andre selskaper. Ellers er det ganske mange muligheter for å stoppe sporing hvis du ikke liker det.

 

Selskapene gjør jo dette for å få reklame som er mer rettet mot deg personlig, enn bare generell reklame. Hvis du liker/synes det er greit med reklame er jo dette en fordel. Da får du faktisk opp noe som kan interessere deg. Hvis du ikke liker ads er det jo bare å ha adblock. Hvis du bare misliker de som blinker osv kan du installere flashblock. Da er det slutt på alle irriterende reklamer, og bare de på vanlig bildeform står igjen.

 

Liker og at Tim Cook kritiserer gratistjenester, er ikke Apple sine tjenester for f. eks bilder iCloud osv også gratis? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var så korkad att jag hjälpte en kollega att söka efter snökettingar på min pc på jobbet. Efter en dag så jag i stort sett bara annonser från biltema, torshov och clas ohlsson överallt. Adblock är bannat på nätverket på jobb så det är lite jag kan göra. Google, bing och prisjakt är overderliga verktyg, men den kan ofta ha en sur effekt också.

Lenke til kommentar

Apple går ikke slike omveier, de grafser til seg kundenes penger direkte...

 

Om Cook har et poeng så er det at store multinasjonale selskaper behøver myndighetenes kontroll for å forsikre oss om at de ikke gjør uakseptable valg på grunn av at de mangler etikk og moral. For eksempel skatteplanlegging, barnearbeid, informasjonsinnsamling osv.

Lenke til kommentar

Apple går ikke slike omveier, de grafser til seg kundenes penger direkte...

 

Om Cook har et poeng så er det at store multinasjonale selskaper behøver myndighetenes kontroll for å forsikre oss om at de ikke gjør uakseptable valg på grunn av at de mangler etikk og moral. For eksempel skatteplanlegging, barnearbeid, informasjonsinnsamling osv.

 

Jeg synes det er veldig mye bedre å være kunde enn produkt. Men det er individuelt om man bryr seg om det, såklart. Hadde jeg kunne betalt Facebook i stedet for å ha gratiskonto hadde jeg gjort det. 

 

Forøvrig er Apple blant de beste på å unngå barnearbeid etc. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

Han tar jo ikke feil. Men om Apple, Microsoft eller Amazon er noe bedre, er vel heller tvilsomt.

Han sier at de selger all informasjon til bruk for reklame. Det er jo feil. Det er en ting å samle inn masse informasjon å videresende/selge det til andre, som den amerikanske stat. Det er jo noe annet å selge det til et reklameselskap, det gjør de jo ikke.

 

Selvfølgelig er jo slike uttalelser merkelige ettersom han selv er sjef for et selskap som innhenter og lagrer personlig info, og kommer da i akkurat samme kategori som de han kritiserer.

 

Håper ikke selskaper betaler ansatte for å gå på slike konferanser som dette. 

Nå selger ikke selskapene til den amerikanske stat, de bare lager en lov som sier at det er pålagt, omtrent som datalagrings direktivet.

Apple er underlagt den samme loven.

 

Google, Facebook og andre bruker disse dataene til å selge målrettet reklame. Det gjør Apple også

Lenke til kommentar

Tror virkelig ikke Apple skal gå i strupen på google når det gjelder grådighet.

 

Joda google lever godt på informasjonen de samler, men så har de pinadø gjort mye flott for brukerne sine også, med gratistjenester osv.

 

Hva har apple noen gang gjort for brukerne sine annet enn å ta overpris for produktene de selger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple har oppfrisket markedet for PC, walkman og mobiltelefoner, og overprisen de tar for produktene sine har gjort dem i stand til å ha råd til å designe og produsere produkter som ikke er A4 slik konkurrentene gjorde. Apple har dermed gjort noe positivt de også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...