Gå til innhold

For eller mot nynorsk?


Anbefalte innlegg

Tittelen sier det meste. Er folk her for eller mot opplæring av nynorsk på grunnskolen? Selv mener jeg at det burde bli et valgfag, på lik linje med spansk, tysk, fransk osv. De færreste får vel bruk for det senere i livet. Hadde det ikke vært bedre å presse inn flere engelsktimer/mattetimer istedenfor, det er vel mye mer nyttig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er ikke nynorsk, det er sidemål. Sidemål kan også være bokmål. Jeg ser ikke poenget med at man skal tvinges til å bruke bokmål eller nynorsk i enkelte situasjoner, om det er i skolen eller i offentlig kommunikasjon. Det er, i mine øyne, ikke likestilt dersom man ikke har valgfrihet. Eksempler på idioti som dette kan forårsake er han tullingen som nektet å betale en bot fordi han ikke fikk den på nynorsk. Eller at Helse Bergen måtte bytte ut alle skiltene sine. At "mine" skattepenger går med på å endre Øyebygget til Augebygget kan jeg ikke se meningen med.

 

Jeg kan umulig tenke meg at det ikke finnes en tråd om dette allerede?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg både elsket og hatet norskfaget da jeg gikk på skolen. Det var utrolig kjedelige timer, men samtidig ekstremt lett å gjøre det bra – det var stort sett en typisk plankeoppgave på heldagsprøvene, der man kunne skrive et kåseri eller essay og gjøre det bra uten å kunne stort annet enn sjangertrekkene. Siden to av tre karakterer i norsk var nesten helt avhengige av prestasjonen på disse prøvene, var det ikke mye å stresse med ellers.

 

Personlig hadde jeg nynorsk både som hovedmål og sidemål, siden jeg byttet hovedmål da jeg startet på videregående. Jeg kan ikke si at jeg har hatt mye nytte av undervisningen i grammatikk, i hvert fall ikke etter barneskolen, men det var heller ikke mange slike undervisningstimer. Stort sett gikk det i analyser av ditt og datt, eller at man skulle lese en bok som gjerne var valgt av læreren. Sånn sett var det ikke undervisningen i sidemål jeg hadde problemer med, men heller at det skulle være en egen karakter på vitnemålet. Den eneste vurderingen som ble lagt til grunn for min avsluttende karakter i sidemål på videregående, var den siste heldagsprøven!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...