Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte speedometer, starte fra null?


Anbefalte innlegg

Av og til lurer jeg litt på dette:

 

Hvis jeg hypotetisk har en bil, moped eller motorsykkel der selve speedometer-instrumentet må skiftes, hva gjør jeg da med kilometerstanden?

Er det akseptabelt å kjøpe ny eller brukt del, koble til en drill, og "kjøre" det nye instrumentet helt til det viser samme verdi som den gamle?

 

Gjør det forskjell om det er mekanisk eller elektronisk? Jeg ser for meg at slik velment triksing er vanskeligere på elektronisk, men her er ikke hensikten å svindle forsikringsselskapet eller eventuelle kjøpere. Det er snakk om å erstatte defekte deler.

 

I mitt tilfelle er det en bil der det høyeste sifferet skal være 3 men noen av de elektroniske segmentene lyser ikke. Jeg vet det er 3, men en kunne lett anta at det skulle være noe høyere og at jeg jukser.

Tviler på jeg gidder å gjøre noe med den bilen. Den er kjekk å  ha pga. tilhengerkrok, og har null verdi.

Men om merkeverkstedet kan gjøre jobben, så fikk jeg faktisk med reserve-dashbord av alle ting, så det er bare for merkeverkstedet å montere, om de også klarer å transplantere riktig kilometerstand.

 

Har også en nesten 60 år gammel moped der instrumentet muligens er rustet i stykker.

Det må i så fall skiftes i forbindelse med restaurering. Ny del er lett å finne på nettet, men det nye instrumentet starter jo på null.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er SVJV kurant å sette inn nytt som starter på null, så sant en tar vare på det gamle. Litt usikker om dette egentlig skal meldes til biltilsynet, når det gjelder bil.

På MC/moped er dette uproblemtisk i.f.t myndigheter. Det fikk jeg bekreftet da jeg ringte biltilsynet og forsikringsselskapet angående dette for ikke så lenge siden. Jeg byttet speedo fra mekanisk til elektronisk, og det nye er ikke manipulerbart. Der la jeg ved det gamle speedometeret da jeg solgte sykkelen.

Lenke til kommentar

Altså, jeg lar det nye instrumentet starte på null, og gjør alle interesserte parter oppmerksom på at riktig kilometerstand er gammel + ny?

Biltilsynet, forsikringsselskapet, evt. kjøper om jeg selger kjøretøyet?

 

Det hadde vært hyggelig å beholde bestefars hardt opptjente kilometerstand på den gamle mopeden. Drill-trikset kan fungere. Er det lov?

Lenke til kommentar

Altså, jeg lar det nye instrumentet starte på null, og gjør alle interesserte parter oppmerksom på at riktig kilometerstand er gammel + ny?

Biltilsynet, forsikringsselskapet, evt. kjøper om jeg selger kjøretøyet?

 

 

Jeg ville ha tatt kontakt med forsikringssselskap eller BT, og fått svaret skriftlig. Regner med du her snakker om bil, siden "ingen" ser ut til å bry seg om KMstand på sykler :-)

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Det hadde vært hyggelig å beholde bestefars hardt opptjente kilometerstand på den gamle mopeden. Drill-trikset kan fungere. Er det lov?

Personlig hadde jeg ikke brydd med. Svaret jeg fikk fra BT og forsikring var at KMstand på sykler er revnende likegyldig for dem. Så om du driller, og evt om den selges så informerer du, så har jeg vondt for å se at noen skulle bry seg.

Lenke til kommentar

stort sett kan du vel gjøre hva du vil meg egne eiendeler, også speedometer.

Jeg er temmelig sikker på at det er lovlig.

Jeg er også temmelig sikker på at du kan stille som du vil på dem, men det er selvsagt ikke lov å oppgi feil km ved salg/forsikring osv

Lenke til kommentar

Googlet litt om emnet, og det ser ut som at gjennomgående svar er at på sykkel så gjør man som man vil men bytte _skal_ oppgies ved salg, ellers er dette å regne som skjult mangel.
På bil må man melde fra til forsikringsselskap, hvor man forteller gammel og ny stand. Her og opplyser man ved salg.

BT bryr seg kun om at speedo er teknisk OK, ikke viser for lite, har belysning og viser KM/t.
Vil tro det er langt mer nøye på kjøretøy som brukes i yrkessammenheng, men det er det vel ikke snakk om her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke på sidelinja i de hele tatt, men helt relevant.

Kanskje jeg kan montere den reservedelen som fulgte med bilen, og håpe at det nye displayet viser samme kilometerstand, med fullt fungerende tretalll helt fremst.

Håper ikke jeg ødelegger datahjernen og den går inn i en slags sladremodus ved å bytte displaydelen...

 

Jeg fikk med noen reservedeler da jeg kjøpte bilen, inkludert nytt instrumentpanel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...