Gå til innhold

Det er ingen mening med livet, hvorfor lar alle seg lure? Vær så snill, våkne.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Capitan Fracassa skrev (5 timer siden):

Det finnes ingen bevis på at det finnes noen objektiv mening mening med livet.

Hvis du snakker om subjektiv mening, så varierer den naturlig nok fra person til person og kan ikke generaliseres slik du gjør.

Hvis man ser bort fra magi, guder og annen overtro og bare observerer alt liv på jorda fra den simpleste organisme til oss selv så er det akkurat det som er meningen.

At noen ønsker at det skal være en dypere mening eller tror at vi har blitt plassert her for å utrette noe stort får være så sin sak. Det finnes det som du sier ingen bevis for.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 timer siden):

Hvis man ser bort fra magi, guder og annen overtro og bare observerer alt liv på jorda fra den simpleste organisme til oss selv så er det akkurat det som er meningen.

Da lurer jeg først og fremst på om du har sjekket definisjonen på ordet «mening», for du ser ut til å mene noe helt annet enn min forståelse av ordet. Jeg kjenner ikke til noen betydninger av «mening» hvor det ikke finnes et bevisst intellekt bak. Og jeg kan ikke se at du mener at det er et bevisst intellekt som står bak ideen om at selv den simpleste organismen skal vokse opp og få avkom.

Sitat

At noen ønsker at det skal være en dypere mening eller tror at vi har blitt plassert her for å utrette noe stort får være så sin sak. Det finnes det som du sier ingen bevis for.

Nettopp, og heller ingen bevis for at det er en mening at organismer skal vokse opp heller, noe mer enn det er en mening at stjerner skal dannes, skinne og dø.

Theo343 skrev (52 minutter siden):

Det er mange meninger med livet, den aller viktigste er å ikke være redd for å leve.

Jeg er enig i at det er mange meninger med livet, i den forstand at mange dyr og mennesker ser en mening med livet sitt på forskjellig vis. Men at den viktigste meningen er å ikke være redd for å leve er da høyst subjektivt og ikke noen universell mening.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
On 12/17/2021 at 7:09 PM, Capitan Fracassa said:

Da lurer jeg først og fremst på om du har sjekket definisjonen på ordet «mening», for du ser ut til å mene noe helt annet enn min forståelse av ordet. Jeg kjenner ikke til noen betydninger av «mening» hvor det ikke finnes et bevisst intellekt bak. Og jeg kan ikke se at du mener at det er et bevisst intellekt som står bak ideen om at selv den simpleste organismen skal vokse opp og få avkom.

Du blander vel ikke her begrepet "mening" med "hensikt" (purpose)?  Jeg mener at det er nyanser i den vanlige betydningen av "mening" og "hensikt" i denne sammenheng. At noe "gir mening" ("make sense") er et annet aktuelt begrep. Jeg mener at holdningen "ikke redd for å leve"  gir mening. Det virker dumt (meningsløst) å være redd for å leve når en har sjansen - da burde det motsatte gi mening selv om det logisk sett ikke følger - eller gjør det det?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (3 timer siden):

Du blander vel ikke her begrepet "mening" med "hensikt" (purpose)?  Jeg mener at det er nyanser i den vanlige betydningen av "mening" og "hensikt" i denne sammenheng.

Jeg er enig i at "mening" og "hensikt" har nyanser. I noen tilfeller kan de være synonymer, men absolutt ikke alltid. 
Men nei, jeg blander ikke disse. Jeg står ved påstanden min om at alle betydninger av ordet "mening" krevet et bevisst intellekt - selv om det nok kan brukes i overført betydning. 

Så for å bringe det tilbake til trådens tema: Det finnes ikke noe mening med livet utover den subjektive meningen som bevisste intellekt tillegger det. Om man tror på en gud, så tror man gjerne at denne guden har en mening med menneskers liv, men det er fortsatt en subjektiv mening - selv om dette subjektet skulle være allmektig.

At det skal finne noen slags objektiv mening med livet, virker for meg absurd, og jeg kan ikke se at noen har klart å komme med noen gode argumenter for dette heller.

Sitat

Jeg mener at holdningen "ikke redd for å leve"  gir mening. Det virker dumt (meningsløst) å være redd for å leve når en har sjansen - da burde det motsatte gi mening selv om det logisk sett ikke følger - eller gjør det det?

Dette ga ikke mening for meg (pun intended). Lyst til å forklare hva du mener? 😄

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Meningen med alt liv på jorden er istedenfor «tomhet». Hvis det ikke var liv i noe, vil verden slik vi kjenner den være fylt med tomhet, hvilket vil være enda mer meningsløst. Så alt liv gir mening ved alt som har blitt til av livet, og er også med på å skape fremtiden. Menneskenes mening med livet er å glede seg ved sitt arbeid, og ved det skape etterslekt en bedre og bedre fremtid – selv om det mange ganger kan se dystert ut, så lever man jo ikke lengre i steinalderen, men bruker fingerferdighetene til å trykke på knapper... akkurat som det gir noen mening? Men noen finner glede i å skape noe, og med det fortrenger man følelsen av å leve uten en mening i livet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

meningen med livet – Store norske leksikon (snl.no)

Ps: Jeg deler ikke synet av at noen kan bli tilsidesatt pga rusavhengighet her – de vil allikevel ha sin mening ved at de er til nytte for de som vil hjelpe dem ut av rusavhengigheten.

Se også: Verdien av mening og meningsløshet | Norsk filosofisk tidsskrift (idunn.no)  ); Den positive teorien er at meningen med livet er forbedring.

Altså det jeg var inne på å bygge fremtiden bedre og bedre.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ahh, meningen med livet. 

Dette er et på mange måter både et stort tema og et lite tema på samme tid, alt etter hvem man spør.

Eksistensialistene har f.eks i stor grad påpekt at livet og tilværelsen i praksis er et problem og en utfordring, og at livet og hele verden rundt egentlig er en absurditet som man enten må leve med og/eller overvinne på en eller annen måte, ved å finne en typ mening i det hele og finne et formål selv. 

På sett og vis kan man argumentere med at f.eks vitenskapen, samfunnsmessige fremskritt og menneskelig nysgjerrighet er noen av hjelpemidlene for å løse de nevnte problemene. 

 

Men sånn rent bortsett fra dette, så er vel egentlig svaret på meningen med livet og egentlig absolutt alt annet også............42. ;)

Endret av Computron
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Mangelfull skrev (På 7.6.2015 den 14.39):

Hei!

 

18-år gammel her. Nå må dere vær så snill førstå! Det er ingen mening med livet. Absolutt ingen mening. Livet er en lidelse. Evolusjon sier at man skal utvikle seg helt til man får avkom, og etter dette skal det bare nedover. Uten å fornærme noen, jeg forstår ikke hva som er så gøy med å vite at du skal eldes og dø. Mange her er sikkert allerede i sine 30-år. Det er ingen mening. 

 

Hva er poenget med en jobb? Du skal komme til jobben, gjøre jobben, og dra hjem. Etter 40 år så har du innsett at det du gjorde ikke hadde noe å si for samfunnet. Jeg vil likevel dra fram et unntak; Det som er meningen med livet er å finne meningen. Teknologi, vitenskap, ekspansjon. Charles Darwins evolusjonsteori på universets-nivå. Sikre menneskeartens overlevelse. Våkne opp folkens! Vær så snill! Hvorfor kan dere ikke forstå? Hvordan gir det mening å nyte livet? Vi må jobbe for vår fremtid. 

 

De modernisiske forfatterne understreker denne eksistensialismen; Denne meningsløsheten. Kierkegåård, Franz Kafka. Vær så snill, les disse og forstå, føl på angsten. Det er sunt å bli opplyst. 

Vi må satse på forskning og teknologi slik at vi kan nå ut der, og komme enda nærmere svaret. Det er så mye vi ikke vet, og muligens vi ikke kommer til å vite. Krig og naturødeleggelser vil utslette oss. Dessuten vil vi allerede i 2050 bruke ressurser som tilsvarer 3 jordkloder, da er ekspansjon helt nødvendig for å hindre total kollaps. Hvorfor kan ikke folk våkne? Vi må sikre vår plass i universet, forske på udødlighet. Det er så mange planeter der ute vi kan kolonisere. Så mye ressurser som kan være godt for oss, både vår fremgang og fjerne fattigdom. 

 

Jeg har aldri tenkt å ta meg jobb i fremtiden, og satse fullt på dette. Det er meningsløst. Forskning,  forskning, forskning. Jeg skal studere medisin og astrofysikk, prøve å gjøre dette samtidig. Kjøpe bøker for astrofysikk også, og håper dette vil være mulig.

 

Våkne opp, vær så snill. 

Vi lever i vår egen boble.

Det mest magiske i dette universet er bevisstheten vår. Ingen aner hvordan den dannes, ingen aner dens dybde og kapasitet. Du ER denne bevisstheten i +/- 4000 uker, om du vil eller ei, og så er du kanskje borte for alltid.

Akkurat som at årsak og virkning er umulig å komme forbi i det metafysiske univers, er det umulig å komme forbi objektiv etikk. Alt som er har en bør, selv om man må lete litt for å finne den.

Det metafysiske faktum at du lever, en gang i universets levetid og så antagelig forsvinner for alltid, har en svært tydelig bør lenket fast til seg.

Du plikter å leve så godt og lykkelig og fredelig du bare kan, fordi du bare har disse 4000 korte ukene på deg.

Det tar tid å oppdage virkelighetsnær/objektiv etikk, men når man har oppdaget den, er den umulig å benekte.

Meningen med livet er å leve det så fullkomment man er istand til.

Leve det slik at alle andre kan leve det på samme måte, altså ikke frata andre samme muligheter som du gir deg selv, slik du lever.

Leve til inspirasjon for alle andre, i høyest mulig grad.

Leve for seg selv, slik du mener er riktig, utifra dine betingelser som menneske.

Sannsynligheten for å bli født er tilnærmet null, men du fikk altså denne ene sjansen.

Benytt den - lev optimalt, uten å la noe tynge deg.

Du skylder deg selv å leve godt!

https://www.audible.co.uk/pd/Loving-Life-The-Morality-of-Self-Interest-and-the-Facts-That-Support-It-Audiobook/B07PLN55VY

Endret av Sindre Rudshaug
Presisering
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sindre Rudshaug skrev (På 14.6.2023 den 10.03):

Det mest magiske i dette universet er bevisstheten vår. Ingen aner hvordan den dannes, ingen aner dens dybde og kapasitet. Du ER denne bevisstheten i +/- 4000 uker, om du vil eller ei, og så er du kanskje borte for alltid.

Akkurat som at årsak og virkning er umulig å komme forbi i det metafysiske univers, er det umulig å komme forbi objektiv etikk. Alt som er har en bør, selv om man må lete litt for å finne den.

Det metafysiske faktum at du lever, en gang i universets levetid og så antagelig forsvinner for alltid, har en svært tydelig bør lenket fast til seg.

Du plikter å leve så godt og lykkelig og fredelig du bare kan, fordi du bare har disse 4000 korte ukene på deg.

Det tar tid å oppdage virkelighetsnær/objektiv etikk, men når man har oppdaget den, er den umulig å benekte.

Meningen med livet er å leve det så fullkomment man er istand til.

Leve det slik at alle andre kan leve det på samme måte, altså ikke frata andre samme muligheter som du gir deg selv, slik du lever.

Leve til inspirasjon for alle andre, i høyest mulig grad.

Leve for seg selv, slik du mener er riktig, utifra dine betingelser som menneske.

Sannsynligheten for å bli født er tilnærmet null, men du fikk altså denne ene sjansen.

Benytt den - lev optimalt, uten å la noe tynge deg.

Du skylder deg selv å leve godt!

Du har et innlegg full av bastante påstander, men uten en eneste begrunnelse. Jeg tror du kan bedre. Hvor mener du disse objektive «bør» kommer fra?

Mesteparten av innlegget ditt hører til i religionskategorien, ikke vitenskap.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sindre Rudshaug skrev (På 14.6.2023 den 10.03):

Du plikter å leve så godt og lykkelig og fredelig du bare kan, fordi du bare har disse 4000 korte ukene på deg.

Det tar tid å oppdage virkelighetsnær/objektiv etikk, men når man har oppdaget den, er den umulig å benekte.

Meningen med livet er å leve det så fullkomment man er istand til.

Leve det slik at alle andre kan leve det på samme måte, altså ikke frata andre samme muligheter som du gir deg selv, slik du lever.

Leve til inspirasjon for alle andre, i høyest mulig grad.

Leve for seg selv, slik du mener er riktig, utifra dine betingelser som menneske.

Sannsynligheten for å bli født er tilnærmet null, men du fikk altså denne ene sjansen.

Benytt den - lev optimalt, uten å la noe tynge deg.

Du skylder deg selv å leve godt!

Jeg er helt enig i at livet er tilfeldig (for oss og vår opplevelse av livet, om det er deterministisk vet vi vel ikke enda), men det er ingen mening. De tingene du sier her høres jo fint og flott ut, men det er bare noe du har funnet på eller hørt fra andre. Livet har ingen mening, det er ganske åpenbart. Det å ilegge det en mening kan fungere for mange, men ikke for alle.

For noen så gir det mening å gjøre livet mest mulig jævlig for alle andre. For noen så er meningen med livet å drepe så mange som overhodet mulig.

Hvis du tenker objektivt så er det like mye gyldig mening med livet som å redde flest mulig liv. Nettopp fordi universet driter i hva vi mennesker gjør. Tror du jordkloden, verdensrommet og alt som er rundt oss bryr seg om du er Hitler eller Gandhi? Nope. Til slutt så har det ingenting å si.

Objektivt sett: Gjør hva enn du vil for ingenting har noe å si.

Subjektivt sett: Der har jeg mange flere meninger om hva jeg synes er bra. Men det er bare min mening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ingen bestemt mening med livet, du bruker livet på å finne ut nøyaktig hva "meningen din" er. 

Jobb og tjen penger. Spar pengene eller blås dem på ting som gjør deg fornøyd. Reis, se verden. 

Skaff deg familie om det er det du tenker vil fylle livet med mening. 

Og om du om en del år enda ikke har funnet meningen, fuck it. 

Lev som du vil! ( Så lenge det ikke er forbudt ofc.) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (14 timer siden):

Du har et innlegg full av bastante påstander, men uten en eneste begrunnelse. Jeg tror du kan bedre. Hvor mener du disse objektive «bør» kommer fra?

Mesteparten av innlegget ditt hører til i religionskategorien, ikke vitenskap.

Fundamentalt har du bare to valg. Jobbe for å leve eller jobbe for å dø/la være å jobbe for å leve.

Alle som er døde eller søker døden etisk er uinteressante for oss levende.

Etter at vi har tatt valget om å leve kan vi deretter velge om vi skal blande arbeid for å dø med arbeid for å leve - altså leve i en gigantisk selvmotsigelse.

Det eneste rasjonelle alternativet er å utelukkende arbeide for å leve, arbeide for sin egen eksistens.

https://www.audible.co.uk/pd/Loving-Life-The-Morality-of-Self-Interest-and-the-Facts-That-Support-It-Audiobook/B07PLN55VY

Fra det primære "bør" følger alle mer underordnete bør.

Fakta: Menneskelunger er laget for å puste luft. Fakta: Zyklon B dreper mennesker.

Bør: Vi skal ikke tvinge mennesker til å inhalere Zyklon B.

Objektiv etikk derivert logisk fra det fundamentale og plikten til å følge fornuften.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (9 timer siden):

Jeg er helt enig i at livet er tilfeldig (for oss og vår opplevelse av livet, om det er deterministisk vet vi vel ikke enda), men det er ingen mening. De tingene du sier her høres jo fint og flott ut, men det er bare noe du har funnet på eller hørt fra andre. Livet har ingen mening, det er ganske åpenbart. Det å ilegge det en mening kan fungere for mange, men ikke for alle.

For noen så gir det mening å gjøre livet mest mulig jævlig for alle andre. For noen så er meningen med livet å drepe så mange som overhodet mulig.

Hvis du tenker objektivt så er det like mye gyldig mening med livet som å redde flest mulig liv. Nettopp fordi universet driter i hva vi mennesker gjør. Tror du jordkloden, verdensrommet og alt som er rundt oss bryr seg om du er Hitler eller Gandhi? Nope. Til slutt så har det ingenting å si.

Objektivt sett: Gjør hva enn du vil for ingenting har noe å si.

Subjektivt sett: Der har jeg mange flere meninger om hva jeg synes er bra. Men det er bare min mening.

Jeg viser til svaret mitt over: 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...