Gå til innhold

Disse byene vil forsvinne hvis all is på Jorden smelter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uhm... dere vet vel at hvis isen i sjøen smelter, så stiger ikke vannstanden? Det er en "gammel" myte. Vann utvider seg når det blir til is - men den delen blir liggende over vann. Når isen smelter vil massen "krympe", og det blir plass til den delen som lå over vann. Prøv i et forsøk selv, om du vil. Derimot vil isen på land (f.eks. fjellene) øke vannstanden, men ikke i nær mengde. Polene er derfor ikke problemet.

 

Det vil derimot komme andre konsekvenser, for polene blir varmere, og det ville ikke forundret meg om dette ble til kaos vær-messig. Uansett - Danmark vil ikke drukne.

 

Noen kilder er: https://nysgjerrigper.no/portal/filearchive/forskerfabrikk03-07.pdf

Og

http://www.naturfag.no/forsok/vis.html?tid=2051262

 

Det finnes enda mer støtte på engelske nettsider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm... jeg så filmen i ettertid, og noterer meg det at de ikke påstår at polene vil høyne havet - men at isbreene o.l. vil, som jeg nevnte ovenfor. Det er derfor artikkelen som har feil, ikke filmen. Om Danmark vil ta seg en dukkert er kanskje derfor mulig. :p

Lenke til kommentar

Hmm... jeg så filmen i ettertid, og noterer meg det at de ikke påstår at polene vil høyne havet - men at isbreene o.l. vil, som jeg nevnte ovenfor. Det er derfor artikkelen som har feil, ikke filmen. Om Danmark vil ta seg en dukkert er kanskje derfor mulig. :p

 

Hva er feil i artikkelen? Se dette vil skje om "all is på jorda smelter", og det er da riktig?

 

AtW

Lenke til kommentar

Uhm... dere vet vel at hvis isen i sjøen smelter, så stiger ikke vannstanden? Det er en "gammel" myte. Vann utvider seg når det blir til is - men den delen blir liggende over vann. Når isen smelter vil massen "krympe", og det blir plass til den delen som lå over vann. Prøv i et forsøk selv, om du vil. Derimot vil isen på land (f.eks. fjellene) øke vannstanden, men ikke i nær mengde. Polene er derfor ikke problemet.

Det er mulig du har rett når det gjelder nordpolen siden det bare er is og ikke noen land. Men Antarktis er et kontinent med en gigantisk isbre oppå seg med is som er inntil 2800 meter tykk på selve sydpolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...