Gå til innhold

Forbruker garantisak --- selger krever betaling for undersøkelse av feil i produkt


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har levert inn en datamaskin til selger for reparasjon som for meg var en opplagt garantisak siden maskinen stoppet plutselig å virke uten noen opplagt årsak.

 

1-2 uker senere får jeg beskjed om at verkstedet har funnet spor av at maskinen er utsatt for "vannskade" og at de avviser garanti og at de vil ta ca. kr.11.000 for å reparere dette. Noe jeg selvfølgelig avslo. Etter dette sier selger at jeg må betale 6-700 kroner for kostnader for feilsøking. 

 

Jeg mener at norsk kjøpslov inneholder bestemmelser om at kostnader for feilsøking i forbindelse med garantisaker faller på selger.

 

Jeg mener at selger ikke kan belaste meg for denne kostnaden.

 

Spørsmålet er: hvordan skal jeg gå frem for å avvise selgers krav?

Endret av danorse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kom selger fram til at maskinen var vannskadet? Var den det?

 

 

 

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

Har den vært vannkjølt?

 

Om du har brukt en såkalt All-in-One løsning fra f.eks Corsair går ansvaret på dem, om den har lekket. Da fungerer butikken som et mellomledd i reklamasjonssaken mellom deg og produsenten, ref. § 34 i fkjl.

 

 

 

 

§ 34.Produktskader

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.

Når selgeren betaler erstatning for skade på annet enn salgstingen selv, trer selgeren inn i forbrukerens eventuelle krav mot produsenten etter lov 23. desember 1988 nr. 104 om produktansvar.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har levert inn en datamaskin til selger for reparasjon som for meg var en opplagt garantisak siden maskinen stoppet plutselig å virke uten noen opplagt årsak.

 

1-2 uker senere får jeg beskjed om at verkstedet har funnet spor av at maskinen er utsatt for "vannskade" og at de avviser garanti og at de vil ta ca. kr.11.000 for å reparere dette. Noe jeg selvfølgelig avslo. Etter dette sier selger at jeg må betale 6-700 kroner for kostnader for feilsøking. 

 

Jeg mener at norsk kjøpslov inneholder bestemmelser om at kostnader for feilsøking i forbindelse med garantisaker faller på selger.

 

Jeg mener at selger ikke kan belaste meg for denne kostnaden.

 

Spørsmålet er: hvordan skal jeg gå frem for å avvise selgers krav?

 

Leste du papirene du signerte før de sendte den inn? 

 

Når vi sender inn elektronisk utstyr så informerer vi alltid om at det vil komme ett undersøkelses gebyr dersom det viser seg at feilen ikke går på garanti. Dette skal også stå i papirene du skal signere før forhandler sender inn noe som helst. Ble dette gjort?

 

Merk her at jeg ikke tar standpunkt til hvorvidt feilen er en garantisak eller ikke, jeg bare påpeker at dersom du har signert noen papirer så vil jeg tro det står der at dette gebyret kunne komme. 

Lenke til kommentar

Jeg mener at norsk kjøpslov inneholder bestemmelser om at kostnader for feilsøking i forbindelse med garantisaker faller på selger.

 

Jeg mener at selger ikke kan belaste meg for denne kostnaden.

 

Spørsmålet er: hvordan skal jeg gå frem for å avvise selgers krav?

For det første skal du ikke forholde deg til kjøpsloven om du har kjøpt maskinen som privatperson. Da skal du forholde deg til forbrukerkjøsloven som også gir deg bedre rettigheter enn kjøpsloven.

 

For det andre, for å underbygge DagErlends påstand, så står følgende i forbrukerkjøpsloven paragraf 30:

 

"Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader."

 

Så spørsmålet er fortsatt om du er opplyst om dette, enten skriftlig i papirer du har skrevet under eller mottatt, eller muntlig ved innlevering. Er du ikke opplyst om dette, kan de ikke kreve betalt for forundersøkelsen. Men så lenge de har opplyst deg om det, så er det bare å betale, med mindre du bestrider verkstedets påstand om at maskinen er vannskadet.

 

Du kan i så fall kreve at verkstedet legger frem bildebevis på vannskade. Men om de gjør det, vil det bli vanskelig å vinne frem.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...