Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fra campingvogn til tilhenger, mulig?


Anbefalte innlegg

Jeg er egentlig på jakt etter en stor henger som jeg kan laste mye på, dette blir fort dyrt så jeg tenker litt alternativt.

 

Så vill det være mulig å kjøpe en gammel campingvogn, rive den og få registrert tallen som en henger? Vill det være mulig å forsterke den slik at jeg kan få godkjent mer last? Og vill det koste mye(tenker kun på omregistrering, arbeidet skal jeg få til selv).

 

Så er det mulig eller er dette bare drømme tenknin(g fra min side?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig å omregistrere en campingvogn ja, men den må nok på visning.

Å øke tillate totalvekten er nok verre, da må du ha dokumentasjon på at alt tåler mere, noe som kan være vanskelig å få til.

Ja man må vell gjerne ha den til noen godkjente tester eller noe slikt? Problemet med campingvogner er jo at man ikke kan laste dem særlig så da kommer jeg ikke langt med å ombygget egentlig:/

Lenke til kommentar

Den må vises når den er ombygd, men det er plankekjøring.

Jeg har selv vært med på å bygge om ei campingvogn til kanotilhenger.

 

Det er gjerne drag og akslinger det er vektbegrensninger på, å bytte ut disse er det kostnader ved.

 

Hvor mye nyttelast trenger du? En tilhenger bygget på campingvognunderstell får gjerne helt ok nyttelast, men ikke veldig høy i forhold til arealet.

Selve vognpåbygget veier en del det.

Lenke til kommentar

Den må vises når den er ombygd, men det er plankekjøring.

Jeg har selv vært med på å bygge om ei campingvogn til kanotilhenger.

 

Det er gjerne drag og akslinger det er vektbegrensninger på, å bytte ut disse er det kostnader ved.

 

Hvor mye nyttelast trenger du? En tilhenger bygget på campingvognunderstell får gjerne helt ok nyttelast, men ikke veldig høy i forhold til arealet.

Selve vognpåbygget veier en del det.

Jo noen utgifter må det jo bli, men jeg vill jo helst komme godt ut ift til å kjøpe ny henger med samme egenskap.

 

Ønsker å få så mye som mulig egentlig, ha en lav egenvekt slik at nyttelast kan komme så nærme 3500 som mulig.

Lenke til kommentar

3500 kg fra et campingvogn-understell er nok umulig.. finnes ikke så tunge vogner.

 

 

Du kommer ikke i nærheten av 3500kg en gang hvis du skal basere bygget på en campingvogn.

 

 

Ja dette er jeg jo forsåvidt inneforstått med, men det jeg er ute etter er hvor langt kan jeg dra "strikken", hvor mye nyttelast er oppnåelig og hva blir da så totalvekt. Jeg er forberedt på å modifisere det som er mulig for å få opp vekten men ikke til enhver pris såklart :) 

Lenke til kommentar

En tilhenger med tillatt totalvekt over 2-2,2 tonn er nok det beste du kan håpe på uansett tenker jeg..

Det er det de store campingvognene gjerne veier, men de vognene er trolig ikke klare for å skrotes helt enda..

 

 

Ja det var jo dette jeg var "redd" for egentlig, jaija får vell bare leite etter en stor henger da :) 

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Jeg har kjøpt ei kip 850 vogn,som har tillatt tot vektmpå 2000kg.

veide den før jeg begynte,og den veide da 1900kg(litt fukt og div interiør)

etter full rensk(bare ramme igjen),så veier den akkurat 500kg!

nå er spørsmålet hva jeg skal bruke som bunn etc..

den har fin bredde helt bakerst, og ett godt stykke fram, før den buer inn, og blir smal

det var ett slags selvbærende chassiet oppå, og jeg ønker nå å bredde den ut, så jeg får benyttet mest mulig av den fremre delen også

jeg skal bruke den til frakting av flytebrygger og evt landganger(bygger flytebrygger), så trenger ikke all verdens lasteevne, men hadde vært fint om ferdig henger, hadde kommet seg under 1000kg

tips til framgangsmåte/materialer?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...