Gå til innhold

Fantasiparti


Gjest Slettet-aj7hPT

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-aj7hPT

Hva ville du kalt ditt parti? Hva er politikken til partiet? 

 

Er litt interessant å lese andres politiske ideer og hva de syns partier skal stå for.

Endret av Slettet-aj7hPT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannhetspartiet. De skal snakke sannhet, ikke komme med valgflesk, være ærlige. 

Drømmen er å få prestasjonsbasert lønn for politikere på Stortinget og regjering. Går de til valg med 10 kjernesaker blir det suksesskriteret. Klarer partiet å gjennomføre de punktene iløpet av perioden får de full lønn. Klarer de kun 3 av dem blir det 70% trekk i lønna. 

Jeg syns ikke politikere er overbetalt, det er ikke der skoen trykker, men jeg er så utrolig lei av valgløfter. Enten gjøre det straffbart å lyve for befolkningen, eller ved å kutte lønn. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Sannhetspartiet. De skal snakke sannhet, ikke komme med valgflesk, være ærlige.

Æh... Problemet der er at ærlighet ikke gir stemmer, de må selge seg inn. Folk stemmer etter hva de ønsker høre, ikke etter hva som er praktisk gjennomførbart. Sannhet funker ikke i et demokrati. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Morsom idé... Jeg har litt lyst å kalle partiet for Fremtidspartiet, men et annet parti har et ganske likt navn fra før.
 
1: Innføre flytende demokrati, slik som Piratpartiet ønsker. Innføre maksgrense for hvor lenge en person har lov til å sitte sammenhengende i kommunestyre og/eller Stortinget. Jeg ser for meg at en person i løpet av en tiårsperiode ikke har lov til å være politiker i mer enn seks før han eller hun må finne seg annet arbeid, samt at man må ha minst fem års erfaring fra yrkesliv utenom politikk før man kan bli valgt inn som politiker. Etter totalt femten år i politikken må man gå av for godt, og man får forbud mot å stille til valg, sitte i politiske styrer, jobbe for et parti samt drive med lobbyvirksomhet.
2: Nedleggelse av Forsvaret, opprettelse av et nytt, profesjonelt forsvar. Dette forsvaret vil ha langt færre personell, men vil bestå av godt lønnede og godt trente soldater, offiserer, leger og ingeniører (osv.) som vil operere både innenlands og utenlands, men ikke i krigføring mot andre land (men mot IS og lignende).
3: Pengene man eventuelt sparer på nedleggelse av Forsvaret (og punkt 4+5) brukes på å "kjøpe seg inn" i en større romfartsorganisasjon eller et privat romfartsselskap slik at Norge blir blant topp 10 romfartsnasjoner i verden. Alternativt, dersom summen spart er for liten, brukes disse pengene på økt satsing på forskning.
4: Tvangssammenslåing av kommuner med 20.000 innbyggere som et absolutt minimum i spredt bebygde områder (30-80 kommuner). Nedleggelse av fylkeskommunen, og arbeidsoppgavene flyttes i hovedsak til kommunen. Mer makt til kommunene slik at avgrunnen mellom kommune og stat blir mindre.
5: Nedleggelse av statskirka. Alle trossamfunn vil få like mye i støtte per medlem over 16 år, men til sammen skal Staten bruke langt mindre penger på religion enn i dag.
6: Forberede samfunnet på kapitalismens uunngåelige død. Hva gjør vi når robotene tar over og 90% er arbeidsledige? Dette vil skje fortere enn vi liker å tro...

7: EDIT: Glemte selvfølgelig, full legalisering og regulering av alle rusmidler.
8: Dersom partiet på mirakuløst vis får dette til i løpet av seks år, og jeg ikke har blitt stemt ut som en følge av den nye valgordningen jeg selv har innført, så må jeg gå av som politiker og overlate roret til noen andre. Jeg vil ikke stille til gjenvalg etter fire år i arbeidslivet, politikk er kjedelig.

EDIT:
 

Sofasitterpartiet.
Vi går til valg for å få flere nedoverbakker, medvind og biff til middag hver dag.


Føkk mitt parti, du har min stemme. Byttes 17. mai ut med Biff- og blowjobdagen som nasjonaldag?

Endret av BALT3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Nedleggelse av Forsvaret, opprettelse av et nytt, profesjonelt forsvar. Dette forsvaret vil ha langt færre personell, men vil bestå av godt lønnede og godt trente soldate

Likte ideen, men man kan jo bare enkelt erstatte dagens forsvar med kun forsvarets spesialkommando :)

Lenke til kommentar

Synes partiene i bunn og grunn er helt ok. Hva de er uenige om er stort sett fillesaker, og de store kontrastene blir regulert ved regjeringsskiftet.

 

Skulle likt å sett et parti med politikere som ikke har en retorikk der det altfor tydelig går frem at de bare vil kapre velgere. Siv Jensen er et veldig godt eksempel. Sier ikke at de skal være kjedelig og monoton, men at de kan tørre å svare direkte på spørsmål og at ikke hvert intervju med en journalist/velger oppfattes som en sparringsrunde. Dette er kanskje litt journalisten sin jobb også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Synes partiene i bunn og grunn er helt ok. Hva de er uenige om er stort sett fillesaker, og de store kontrastene blir regulert ved regjeringsskiftet.

 

Skulle likt å sett et parti med politikere som ikke har en retorikk der det altfor tydelig går frem at de bare vil kapre velgere. Siv Jensen er et veldig godt eksempel. Sier ikke at de skal være kjedelig og monoton, men at de kan tørre å svare direkte på spørsmål og at ikke hvert intervju med en journalist/velger oppfattes som en sparringsrunde. Dette er kanskje litt journalisten sin jobb også.

Denne tråden var egentlig bare av ren interesse om andres syn på hva et parti skal være og hva dens politikk skal være. Vil egentlig si at alle partier i Norge er ute etter valgflesk og har en tendens til å lure til seg velgere med utsagn som de ikke kan stå for, det skjer hvert år.

Lenke til kommentar

Hva ville du kalt ditt parti? Hva er politikken til partiet? 

 

Er litt interessant å lese andres politiske ideer og hva de syns partier skal stå for.

 

Vil ikke ha noen partier.

Jeg skal være meg, og jeg skal bestemme over meg selv, være uavhengig og fri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det Politiske Parti

God helse, lite kriminalitet, sterk økonomi, kultur, miljø, teknologi og utdanning.

HELSE - Forebygge sykdom, fremme helse og redusere helsevesenets kostnader om mulig.

UTDANNING OG FORSKNING som sikrer at vi i fremtiden også holder et godt nivå internasjonalt innenfor økonomiske rammer vi kan stå inne for. De unge er fremtiden.

KRIMINALITET må om mulig forebygges ved hjelp av effektive metoder.

OFFENTLIG OG PRIVAT SEKTOR skal prioriteres slik at de står godt nok rustet overfor utfordringer som nok vil komme i fremtiden.

TEKNOLOGI er viktig nå som alt i fremtiden baserer seg på teknologi. Det Politiske Parti anerkjenner blant annet det nye mediet Internett. Her er det ønskelig å ligge i forkant av utviklingen istedenfor likt med den eller endog et hestehode bak.

INNVANDRING må skje på humanitært og økonomisk grunnlag og andre grunnlag som virker fornuftige til enhver tid og balanseres.

UHJELP - Norge bør yte bistand til vanskeligstilte land dersom dette skulle vise seg nødvendig, noe det av erfaring viser seg at det ofte er.

KULTUR er viktig for en nasjon for å ivareta sin identitet og selvfølelse hvis man ønsker det, og særlig viktig er dette i så fall på grunn av den langt fremskredne globaliseringen. Det er viktig å vite.

BENSINPRISER og andre priser som står i forhold til folks økonomiske tilstand og behov, samt miljøet. Alt i en balansegang i forhold til hverandre.

MILJØET må ivaretas til fordel for kommende generasjoner basert på økonomiske og etiske samt andre verdier som er aktuelle for problemstillingen. Her er det viktig å balansere de forskjellige behov mot hverandre og finne en forvaltning alle er tilfreds med.

ELDRE er i og for seg også mennesker og bør behandles deretter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg har ikke noe formening om hvilket parti jeg ville starte , da det er veldig mye å ta hensyn til

Fokuset må være at de kan samarbeide , ikke drive å sabotere for hverandre for å fremme egen politikk

 

Problemet er at for få nokk velgere så må de love ting som vi ønsker å høre

jeg tror også at det meste de sier ønsker de å gjøre

men siden det også er en konkurranse så vi jo hvert enkelt parti  svekke konkurentene

 det ikke enige i alt

 

Da blir resultatet at det ikke får gjennomført ting de har sagt de skal gjøre ,som fører til en del sure velgere fordi det ikke blir gjennomført , og det fordi de ikke fikk nokk velgere med seg i utgangspunktet

 

Å starte flere parti vill ikke gjøre store forskjellen , dessverre

Da må det er revolusjon til

 

Hvem skal få det til ?

Lenke til kommentar

Sannhetspartiet. De skal snakke sannhet, ikke komme med valgflesk, være ærlige. 

 

Det hadde vært moro med et slikt parti. Som en annen her påpekte, ville partiet neppe komme i nærheten av formell makt, men det hadde blitt et veldig kontroversielt parti. Partiet måtte da holde seg til forskningsbasert informasjon og være tydelig når en bare gjetter eller gir utløp for følelser. 

Lenke til kommentar

Ulovlighetspartiet

 

- Gjøre det ulovlig å ikke ha barn innen man er 30 (straffes med påleggelse av ekstra skatt, hvis penger går rett til de som har barn)

- Gjøre det ulovlig å stemme SV (straffes med at stemmen automatisk går til et parti på høyresiden)

- Gjøre det ulovlig å lyve (straffes med å måtte drikke såpevann)

- Gjøre det ulovlig å være utro (straffes med omskjæring)

- Gjøre det ulovlig å få barn utenfor ekteskap (straffes med tap av all statlig støtte)

- Gjøre det ulovlig med tåkeprat (gjelder kun politikere, straffes med at personens offisielle navn får prefiksen "Tåkefyrst")

- Gjøre det ulovlig å gå en hel dag uten å gjøre noe produktivt (straffes med konfiskering av TV, sofa m.m.)

- Gjøre det ulovlig å ville bruke mindre penger på militær (straffes med tvangsrekruttering som minerydder)

Lenke til kommentar

Jarnagardsamlingen

 

- Minst 15% orker i alle norske styrerom.

- Stortinget rives og erstattes av en replika av Orthanc.

- Alle statsministre, uavhengig av kjønn, må ha langt, hvitt skjegg og dyp, rungende stemme for å kunne regjere.

- Hobbiter forbys innpass i Kongeriket Norge.

- Svart kråke blir rikets nye nasjonalfugl.

- Dramatisk økning i tilskudd til skogvokterbransjen, særlig i områder dominert av enter.

 

Ytterligere forslag mottas med takksigelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folkets parti

 

Skulle gått inn for folkeavstemning for alle store saker. Dette kan gjøres mye lettere med ny teknologi.

 

Første målet ville vært å fått nok stemmer til å komme over sperre grensen. Da muligens komme i regjering ved å kunne støtte saker hvor folket er med. Eller støtte saker hvor folket er nesten med, ved å innføre minst X antall folkeavstemninger på andre saker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...