Gå til innhold

Hvorfor ser dere ned på oss som jobber i nordsjøen?


Anbefalte innlegg

 

aldri er det nevnt at den verdiskapningen vi står for, er til gode for alle.

Nåja, verdiskapning... Om jeg starter garasjesalg og ribber huset mitt for alle eiendeler, får jeg alltids inn noen lusne kroner, men er det verdiskapning?

 

Jeg har aldri møtt noen som ser ned på Nordsjøarbeidere. Men mange som synes arbeidsvilkåra er horribelt gunstige sammenlignet med de på land, f.eks. alle de som ligger borte på anlegg.

 

 

Det vil ikke gi utslag på BNP hvis det er det du spør om. Oljeindustrien gir derimot utslag på BNP, men siden du antyder at verdiskapningen er den samme i disse tilfellene, foretrekker du kanskje et annet mål?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som jobber offshore i olje og gass næringen får vel svi nå for deres høye krav om mer lønn og bekvem arbeidstid hele tiden.

Ingenting vokser inn i himmelen ,men det har dere ikke tatt høyde for.

Nå får dere se hva høye krav fører til.

 

Og dette har ikke noe med misunnelse å gjøre, det er jo bare fakta.

Lykke til

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Jeg har heller aldri vært borti noen som ser ned på "dere".

Men, to ting.

Til gode for alle? Nei.

Forurensende? Ja.

Hvordan er det til gode for alle når staten Norge forvalter så jævlig mye penger, ref. oljefondet som nærmer seg SYV FAKKINGS TUSEN milliarder kroner? Etikken er det jo så som så med, og kanskje enda verre i befolkningen generelt hva angår den enorme makten og rikdommen vi har ervervet oss. Hvorfor skal Norge bestemme over denne ressursen "alene"? Jeg anerkjenner ikke staten, og jeg anerkjenner derfor ikke statens rett til å forvalte denne ressursen.

Jorden tilhørere egentlig ingen, og det er menneskehetens ansvar, pga. vår intelligens og påvirkningskraft, å forvalte og behandle vårt felles hjem pent, som vi faktisk deler med alle mulige andre slags arter, både dyr og planter. Alle idiotiske landegrenser, ideologier, politiske styresett og geopolitiske faktorer bør, skal og MÅ vike for bærekraftig, realistisk og øko-vennlig måte å forholde seg til verden på, som også selvsagt bør være human og dyrevennlig.

Også er det som sagt selvfølgelig også en veldig forurensende geskjeft.

Avvikle oljebransen, ASAP. Takk.

Lenke til kommentar

Fikk se lønnslippen til en som jobber på plattform en gang. Den var på lit over 80k,- :O, skjønner godt folk blir misunnelig:p

Dette er jo ikke en normal utbetaling. Klart noen har så mye fast men det har folk på land også. Det skal bare så lite til om en blir "låst" der ute uten mulighet til å dra hjem, da renner tilleggene inn og lønnen blir veldig høy. Dette er vell noe som bør "bakesinn" i lønnen som en risiko ved å ha den jobben, spesielt i disse "krisetider". Det er jo "ingen" andre bransjer som har slike ordninger om de feks blir kjosfast eller noe slikt på en jobbreise.

Lenke til kommentar

Ser ned på?

Det er vel stikk motsatt. Folk ser opp til nordsjø arbeidere og misunner dem.

 

Og det er ikke akkurat uten grunn heller.

 

 

Til enhver nordsjø arbeider som klager vil jeg si: Så ta deg en jobb på land da hvis det er så fælt.

Og til enhver nordsjø arbeider som kommer å vifter med grunnlønnen sin når han møter kritikk eller misunnelse vil jeg si: Så dum er du vel ikke?

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

aldri er det nevnt at den verdiskapningen vi står for, er til gode for alle.

Nåja, verdiskapning... Om jeg starter garasjesalg og ribber huset mitt for alle eiendeler, får jeg alltids inn noen lusne kroner, men er det verdiskapning?

 

Jeg har aldri møtt noen som ser ned på Nordsjøarbeidere. Men mange som synes arbeidsvilkåra er horribelt gunstige sammenlignet med de på land, f.eks. alle de som ligger borte på anlegg.

 

 

Det vil ikke gi utslag på BNP hvis det er det du spør om. Oljeindustrien gir derimot utslag på BNP, men siden du antyder at verdiskapningen er den samme i disse tilfellene, foretrekker du kanskje et annet mål?

 

Jeg antar han mener at det kan diskuteres hvorvidt oljeutvinning bør regnes som verdiskapning, da det tross alt er mer snakk om å hente ut noe enn å skape noe. Jeg synes ikke det er unaturlig å se på oljen på norsk sokkel som en del av Norges eiendeler som vi dermed henter ut og selger unna. Det settes vel opp som en ren inntekt på regnskapet, men jeg synes det blir en for enkel framstilling. 

Lenke til kommentar

 

 

Avvikle oljebransen, ASAP. Takk.

Luring du...

Hmm...?

 

Det er litt enkelt å si en "ASAP avvikling av oljebransjen", om det virkelig er så banalt ment som det høres ut. Hvor skulle du fått mat fra? Vet du hvor stor oljebransjen egentlig er?

Det er mer enn et oljefond og din lokale bensinstasjon...

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

 

 

 

Avvikle oljebransen, ASAP. Takk.

Luring du...

Hmm...?

 

Det er litt enkelt å si en "ASAP avvikling av oljebransjen", om det virkelig er så banalt ment som det høres ut. Hvor skulle du fått mat fra? Vet du hvor stor oljebransjen egentlig er?

Det er mer enn et oljefond og din lokale bensinstasjon...

 

ASAP betyr kun as soon as possible. Intet mer intet mindre. Hvis du vil legge i det at jeg ønsker en "urealistisk rask avvikling" er det noe du selv får stå inne for. Hva som er "possible" eller realistisk er det andre som vet bedre enn meg.

 

Allikevel vet jeg at det definitivt er realistisk i en eller annen grad, og absolutt mulig, samt at vi kunne startet avviklingen for ti, fem, to, eller ett år siden(pick your number), hvis vi hadde giddet.

 

Kanskje du burde skrive litt mer enn to ord og tre punktum neste gang...?

Lenke til kommentar

Ja her kom det mange reflekterte svar :)

 

Hvor skal jeg begynne...................
1. Om oljeidustrien er forurensende? Ja det er den, men hva mener dere er alternativet? Det er da ingen med sunn fornuft i behold som kan foreslå å legge ned oljeindustrien i Norge! Mange av dere skjønner ikke hvor ufattelig avhengige vi er av nettop olje. De av dere som sitter å tror at vi kan leve av å se på gresset gror, bør stikke fingeren i jorda å se det store bildet. Dere trenger ikke å like det, men vi lever i et samfunn som er dopet på olje, dette gjelder ikke bare Norge men også resten av verden.

Når det er sagt så er også oljebransjen helt i toppen hva angår sikkerhet for å hindre utilsiktet utslipp av kjemikalier til sjø. Dere kan godt bruke eksempel på oljekatastrofer for å argumenter mot nettop dette, men vi må bare godta at den jobben vi gjør er risikoutsatt og så lenge det er mennesker involvert, vil det gjøres feil
Bare for å gi dere et eksempel på hvor strengt det er med utslipp, så samler vi opp alt regnvannet som treffer riggen, vannet blir så renset å avfallsstoffene som regnvannet har ført med seg ned i tankene, blir sendt i land med båt.

 

2. Lønn: ja vi tjener godt. men jeg mener ærlig talt at jeg fortjener en lønn på 650 000.- med min utdanning og erfaring. (Er utdannet kaptein med kapteinsertifikat).

 

3. Om det er verdiskapning i oljebransjen? JA, Det vil jeg ikke engang kaste bort tid på å argumentere for.

 

4. Klager vi i nordsjøen? Det vi ønsker å kjemper for, er lik lønn for alle som jobber her ute for å unngå sosial dumping. Nå i denne omgangen ønsker rederne i praksis å sette oss ned i lønn, dette er et farlig trekk som videre kan føre til deflasjon.

 

raggizz: Du bør virkelig sjekke kildene dine før du kommenterer, innleggene dine blottlegger din manglende forståelse for samfunnet og den verden vi lever i. 

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Rtoevik. Du må gjerne fortelle meg mer om problemet du har med det jeg skriver istedenfor å be meg "sjekke kildene" mine. Hva har jeg sagt som er feil, galt og/eller umulig?

 

Avhengigheten er valgt, og kan, bør, må, og skal velges bort. Det er ganske simpelt, egentlig. Men å faktisk gjøre det er noe annet, selvsagt. Dog er det ikke urealistisk, og langt ifra umulig.

Lenke til kommentar

En stor del av problemet er vel nettopp vår avhengighet av olje. Det har vært et fint bein å stå på, men når det beinet utvikler osteoporose er det greit å i hvert fall skaffe seg et bein til å legge vekt på.

 

Edit: Fint i en økonomisk forstand, ikke miljømessig.

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

Ja her kom det mange reflekterte svar :)

 

Hvor skal jeg begynne...................

1. Om oljeidustrien er forurensende? Ja det er den, men hva mener dere er alternativet? Det er da ingen med sunn fornuft i behold som kan foreslå å legge ned oljeindustrien i Norge! Mange av dere skjønner ikke hvor ufattelig avhengige vi er av nettop olje. De av dere som sitter å tror at vi kan leve av å se på gresset gror, bør stikke fingeren i jorda å se det store bildet. Dere trenger ikke å like det, men vi lever i et samfunn som er dopet på olje, dette gjelder ikke bare Norge men også resten av verden.

Når det er sagt så er også oljebransjen helt i toppen hva angår sikkerhet for å hindre utilsiktet utslipp av kjemikalier til sjø. Dere kan godt bruke eksempel på oljekatastrofer for å argumenter mot nettop dette, men vi må bare godta at den jobben vi gjør er risikoutsatt og så lenge det er mennesker involvert, vil det gjøres feil

Bare for å gi dere et eksempel på hvor strengt det er med utslipp, så samler vi opp alt regnvannet som treffer riggen, vannet blir så renset å avfallsstoffene som regnvannet har ført med seg ned i tankene, blir sendt i land med båt.

 

Det er for det meste riktig at vi som et land er avhengig av oljen, men nedgangstidene har åpnet øynene våre for fornybar energi og viktigheten ved å tenke langsiktig, og ikke kortsiktig slik som oljen er. Man kan si at oljen like godt kan være vår undergang, så avhengig av den som vi er, og så lenge den holder hjulene gående med kjempestor margin gjør vi ikke nok fremgang når det kommer til de andre viktige områdene.

 

De færreste tenker over hvor lite vi har å stå på uten oljen. Det er nettopp der oljen er vår store forbannelse; vi har knapt nok tenkt halvannet steg fremover. Og jeg sier halvannet steg siden vi i stor grad har spart mye av pengene, men har utenom dette store utfordringer knyttet til fremtiden. 

 

De fleste av oss vet hvor avhengig vi er av oljen, og vil derfor satse og skape vekst på andre områder enn oljen så fort som mulig. Nedgangen innenfor oljevirksomheten forplanter seg i hele samfunnet vårt, og det er nærmest flaut å se på hvor skadeskutt økonomien vår er grunnet det store fokuset på oljen.

 

 

2. Lønn: ja vi tjener godt. men jeg mener ærlig talt at jeg fortjener en lønn på 650 000.- med min utdanning og erfaring. (Er utdannet kaptein med kapteinsertifikat).

 

 

Det er mange som fortjener mer enn deg (samtidig som at det er mange som fortjener mindre). Man bør alt i alt være forsiktig med å påstå hva man synes man fortjener. 

 

 

4. Klager vi i nordsjøen? Det vi ønsker å kjemper for, er lik lønn for alle som jobber her ute for å unngå sosial dumping. Nå i denne omgangen ønsker rederne i praksis å sette oss ned i lønn, dette er et farlig trekk som videre kan føre til deflasjon.

 

 

Det er forståelig at man ønsker å sette alle som jobber i oljesektoren ned i lønn. Mange av yrkesgruppene som jobber i sammenheng med oljen er i overkant godt betalt, og når nedgangstider treffer hardt må man også kutte hardt. 

Endret av GXT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en av de mange, som dessverre jobber turnus i Nordsjøen, en av de som tjener for mye penger og har for mye fri, en av de som har for god overtidsbetaling og en av de som media elsker å hate.

 

Jeg prøver helst å unngå samtaler der det snakkes om jobb da jeg treffer de som ikke har innblikk i vår hverdag her ute, de fleste tror dessverre på det som skrives i media og på sosiale medier, uten kritisk syn på det som står med fete typer, spiser de rått alt det negative som skrives. Det har blitt legitimt å omtale nordsjøarbeidere som arbeidssky, overbetalte og bortskjemte.

Lite skrives det i media om den jobben vi faktisk gjør og hva den betyr for landet vårt, aldri er det nevnt at den verdiskapningen vi står for, er til gode for alle.

 

Vel, nå er jeg lei av å bli hundset med, lei av at alle ser ned på meg og snakker yrket mitt ned i søla. Jeg er stolt av den jobben jeg gjør og stolt av mine kolleger. Fortjener vi virkelig all den negative oppmerksomheten fra media?

 

Det ser av og til ut som om enkelte journalister har som agenda å sverte oss, fagblad som Teknisk ukeblad er et av de mediene som er spesielt ute etter oss. De skriver gang på gang om hvor godt vi tjener og hvor lite vi jobber, de prøver på alle måter å stigmatisere oss som yrkesgruppe og det ser ut til at de lykkes. 22. september 2014 kunne TU melde om at vi tjente over 80 000.- i overtid per uke, TV2 kastet seg på karusellen og brakte saken videre i riksdekkende media ved å sammenligne hvor lenge en barnehageansatt må jobbe for å tjene det samme. Hvem er tjent med å skape en slik misunnelse?

 

Nå når det nedgangstider i vår bransje ser jeg at kommentarfeltene i media fylles med innlegg fra folk som er meget fornøyde med at vi mister jobben eller går ned i lønn.

«Det var på tide», «de fortjener å miste jobben», «de har hatt det alt for godt», «Endelig», uttrykk som dette er nå vanlig i kommentarfeltene i media og det ser ikke ut til at noen tar til motmæle. Når noen prøver å snakke vår sak er det dessverre forsvinnende liten interesse!

 

Hvorfor er ikke jobben vi gjør verdsatt? Hva har vi gjort for å fortjene all den negative pressen?

Jeg kunne listet opp og rettferdiggjort både lønn og fritid men det er gjort så mange ganger i diverse andre forum at jeg ikke ser poenget med å gjøre det her.

Hilsen Nordsjøarbeider.

Det er ikke alle som syntes det er rettferdig at noen jobber så lite og tjener så mye, i forhold til dem. Jeg har ikke tenkt å bli en av de som klager, jeg vil jobbe i nordsjøen.

Lenke til kommentar

2. Lønn: ja vi tjener godt. men jeg mener ærlig talt at jeg fortjener en lønn på 650 000.- med min utdanning og erfaring. (Er utdannet kaptein med kapteinsertifikat).

 

Og hvor mye stod det på skatteseddelen din at du tjente i fjor med alle tilleggene inkludert?

 

Ref mitt forrige innlegg:

 

Til enhver nordsjø arbeider som klager vil jeg si: Så ta deg en jobb på land da hvis det er så fælt.

Og til enhver nordsjø arbeider som kommer å vifter med grunnlønnen sin når han møter kritikk eller misunnelse vil jeg si: Så dum er du vel ikke?

 

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

2. Lønn: ja vi tjener godt. men jeg mener ærlig talt at jeg fortjener en lønn på 650 000.- med min utdanning og erfaring. (Er utdannet kaptein med kapteinsertifikat).

 

Og hvor mye stod det på skatteseddelen din at du tjente i fjor med alle tilleggene inkludert?

 

Ref mitt forrige innlegg:

 

Til enhver nordsjø arbeider som klager vil jeg si: Så ta deg en jobb på land da hvis det er så fælt.

Og til enhver nordsjø arbeider som kommer å vifter med grunnlønnen sin når han møter kritikk eller misunnelse vil jeg si: Så dum er du vel ikke?

 

 

 

Det er i alle fall ikkje vanleg med millionløner, spesielt i desse tider.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

Fikk se lønnslippen til en som jobber på plattform en gang. Den var på lit over 80k,- :O, skjønner godt folk blir misunnelig:p

Dette er jo ikke en normal utbetaling. Klart noen har så mye fast men det har folk på land også. Det skal bare så lite til om en blir "låst" der ute uten mulighet til å dra hjem, da renner tilleggene inn og lønnen blir veldig høy. Dette er vell noe som bør "bakesinn" i lønnen som en risiko ved å ha den jobben, spesielt i disse "krisetider". Det er jo "ingen" andre bransjer som har slike ordninger om de feks blir kjosfast eller noe slikt på en jobbreise.

 

Lett å tjene 800 000+ som prosessoperatør på plattform. Litt tåke så håver du inn på overtid.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...