Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Har seg sånn at jeg skal i militæret om cirka 50 dager og har helst lyst til å møte forberedt. Har trent siden Januar, trente ikke noe før den tid og har klart å bygd opp styrke. Noen som har erfaring med den fysiske testen? (Gutt)

 

Er 3000-meter med minimumskrav på 15min

 

Push-ups med minimumskrav på 16rep.

 

Sit-ups med minimumskrav på 20rep.

 

Kroppsheving i bom med minimumskrav på 4 rep.

 

 

3000-meteren er grei, den klarer jeg på under 15min.

 

Men så har det seg sånn at push-ups er om-formulert til at pekefinger skal være i kant med skulderens ytterkant og du skal helt ned i gulvet så brystet treffer og opp til strak arm, det er 1 push-up. Har prøvd en god del på disse og klarer ikke 10 engang, synes de er TUNGE. Normale push-ups klarer jeg lett og kan ta 35-40. Er det noen metode som gjør disse "militær-armhevingene" lettere for meg?

 

Sit-ups skal gjøres med at venstre og høyre albue skal berøre motsatt kne, prøvde også disse. Man skal helst ha en som låser fotene dine ved at de f.eks står på tærne dine så du klarer å reise deg, er umulig uten. Har hørt at de låser fotene dine på testen som er en bra ting.

 

Kroppsheving er vel også ganske så vanlig og klarer denne også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beste måten å bli god i push ups, er å trene mye push ups. Høres ut som at du er svakere i triceps enn i brystet, så du kan jo slenge på en øvelse der.

 

Sit ups er lettere når de er låst.

Kroppshevning er ganske standard. Ikke lov å kippe.

 

Skal du inn i vanlig førstegangstjeneste?

Lenke til kommentar

Jeg har 4 års erfaring fra Hæren og beredskap.

 

3000m varierer noe fra avdeling til avdeling. 15min kalles "minimum" men for førstegangstjenesten (1GT) er dette bare en pekepinn. Det er ingen som hiver deg ut dersom du ikke klarer det. Jeg starta på en flau 18:18, men forbedra meg med ca. 5 minutter i løpet av 1GT.

 

Militære pushups er den eneste gyldige pushupen. Alle de andre bøyer albuene sine i varierende grad, og det kan umulig telles. I militæret telles disse ved at en annen har hånda si under brystkassa di, og du skal dunke ned i hånda hans/hennes med kassa. Øv deg på slike, men tren også andre pushup-varianter. Dette vil sørge for at du får trent opp alle de nødvendige støttemusklene som vil ha en positiv effekt når du går tilbake til militær-pushups igjen.

 

Situps er en styggedom (liten til ingen effekt på magemusklene, og dårlig for ryggen), men må man så må man. Du ligger på ryggen med føttene på en benk. En partner sitter på føttene dine (dette må til) under øvelsen.

 

Pullups ble for noen år siden bytta fra pullups til "jente-pullups" som de kaller det, når det gjøres liggende under bom. Dette kan være litt vanskelig å øve på uten riktig oppsett, men øver du vanlige pullups, så ligger du godt foran. Ellers kan du også trene ro-øvelser. Ro-maskin, kabel-roing, fremover bøyd roing med stang eller manual. Det finnes mye du kan gjøre for å forberede deg.

Lenke til kommentar

Men så har det seg sånn at push-ups er om-formulert til at pekefinger skal være i kant med skulderens ytterkant og du skal helt ned i gulvet så brystet treffer og opp til strak arm, det er 1 push-up. Har prøvd en god del på disse og klarer ikke 10 engang, synes de er TUNGE. Normale push-ups klarer jeg lett og kan ta 35-40. Er det noen metode som gjør disse "militær-armhevingene" lettere for meg?

 

Sit-ups skal gjøres med at venstre og høyre albue skal berøre motsatt kne, prøvde også disse. Man skal helst ha en som låser fotene dine ved at de f.eks står på tærne dine så du klarer å reise deg, er umulig uten. Har hørt at de låser fotene dine på testen som er en bra ting.

 

Kroppsheving er vel også ganske så vanlig og klarer denne også.

 

Ehrm, hva legger du i "Normale" pushups når du klarer 4 ganger så mange som du gjør med militær stil?  :hmm:  Ang situps er det som sagt teit. Fikk lett makskarakteren ved å trene hovedsaklig planke i stedet for (da både sidelengs, vanlig og med ekstra belastning). 

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...