Gå til innhold

Endelig er Windows 10-datoen klar


Anbefalte innlegg

Hæ?? Slike detaljer må være på plass før release, alvorlig talt.. Så med andre ord så kan man ikke bedrive "Copy & Paste" mellom legacy applikasjoner (Notepad.exe) og nye Spartan / Edge nettleseren (Universal/Modern app)? Det kan jo rett og slett ikke stemme.

 

 

Det er mulig han (kilden) mener typisk små applikasjoner der teksten ikke står i tekstfelter. Det er åpenbart at det ikke kan gjelde nettleseren eller office-programmer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fremdeles bedre enn OSX som blir mer og mer bloated med hver versjon. Mer brukervennlig enn diverse linux distroer også.

 

Mener du seriøst at Windows ikke blir mer "bloated" med nyere versjoner? Har ikke testet Windows 10 selv, men en kompis av meg som jevnt og trutt har testet betaversjonene sier at det er tyngre enn Windows 8.

 

På meg så virker det som MS bare legger til ny funksjonalitet oppå det gamle uten å bruke tid på optimalisere kodebasen noe særlig. Windows er rett og slett blitt en gedigen programvarepakke som de har mistet kontrollen over.

Da tror jeg han kompisen din burde ta en reality check, og sammenligne epler med epler. 

Lenke til kommentar

Blir så lei meg av slike "dumme" folk her som sitter her på tek.no og trur de er pc eksperter...

"Hva er baksmellen? Baksmellen er dette virusfylte os-et" Så du mener at osx ikke har virus...

Har hørt om forferdelige mac virus som er nesten umulig å få bort... I Windows 10 er det innebygd antivirus (Windows defender) som har fått en stor oppgradering fra Windows 8 + at den nye nettleseren Microsoft Edge har mye bedre sikkerhet enn de andre nettleserne...

Det er faktisk bevist at den er dobbelt så rask som chrome og at den er mye sikrere + at den ikke eter opp rammen din...

Har faktisk aldri hatt et virusproblem på pcen min (3år) fordi defender sier ifra hvis jeg har et virus på pcen min og den fjerner det automatisk....

 

Ser at mange også tror WIndows blir en abbonentstjeneste... Hva er det dere tror? Tror dere det virkelig finnes så store, populære og dumme selskaper?

Og de som sier at Windows 10 aldri blir like bra som WIndows 7, har dere virkelig tenkt igjennom alle de nyeste funksjonene i Windows 10 som er extremt nyttige? "Ånei! Aero er borte! jeg kommer aldri til å oppgradere...." Hva er dere lagd av? det har skjedd store endringer siden aero gitt....

Følg med verden, vi lever nemlig i 2015 og ikke i 2007. Windows 10 er en gratis oppgradering i ett år, og da man har oppgradert, så har man det gratis så lenge maskinen lever, i tillegg får man alle oppdateringene gratis...

Windows 10 blir akkuratt på samme måte som alle andre Windows versjoner, bare en mye større oppgradering og mange nyttige nye funksjoner også i tillegg blir den GRATIS!

Endret av Malvado
Tettsittende tekst
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blir så lei meg av slike "dumme" folk her som sitter her på tek.no og trur de er pc eksperter...

"Hva er baksmellen? Baksmellen er dette virusfylte os-et" Så du mener at osx ikke har virus...

Har hørt om forferdelige mac virus som er nesten umulig å få bort... I Windows 10 er det innebygd antivirus (Windows defender) som har fått en stor oppgradering fra Windows 8 + at den nye nettleseren Microsoft Edge har mye bedre sikkerhet enn de andre nettleserne...

Det er faktisk bevist at den er dobbelt så rask som chrome og at den er mye sikrere + at den ikke eter opp rammen din...

Har faktisk aldri hatt et virusproblem på pcen min (3år) fordi defender sier ifra hvis jeg har et virus på pcen min og den fjerner det automatisk....

 

Ser at mange også tror WIndows blir en abbonentstjeneste... Hva er det dere tror? Tror dere det virkelig finnes så store, populære og dumme selskaper?

Og de som sier at Windows 10 aldri blir like bra som WIndows 7, har dere virkelig tenkt igjennom alle de nyeste funksjonene i Windows 10 som er extremt nyttige? "Ånei! Aero er borte! jeg kommer aldri til å oppgradere...." Hva er dere lagd av? det har skjedd store endringer siden aero gitt....

Følg med verden, vi lever nemlig i 2015 og ikke i 2007. Windows 10 er en gratis oppgradering i ett år, og da man har oppgradert, så har man det gratis så lenge maskinen lever, i tillegg får man alle oppdateringene gratis...

Windows 10 blir akkuratt på samme måte som alle andre Windows versjoner, bare en mye større oppgradering og mange nyttige nye funksjoner også i tillegg blir den GRATIS!

 

oj oj Er du Syr ? 

Defender, kjempe bra hold det til den du, da er du 100% sikker.  3år uten en eneste virus eller malware da bruker du ikke pc-en din i det heletatt. ;-)

Lenke til kommentar

Jeg håper "oppgradering" betyr at vi får en W10-nøkkel som kan brukes til clean install rett fra et medium.

 

Det håper virkelig jeg og..... Jeg er en type som liker å ha pcen fresh.

Så en reinstall i året er ikke uvanlig her i huset.

Da blir det utrolig irriterende å først måtte installere windows 7, for så å kansje måtte laste ned en haug med oppdateringer for å få lov å laste ned og installere oppgraderingen til windows 10.

Så det hadde vært uber om vi får muligheten til å gå rett på Windows 10 installen med gyldig nøkkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fremdeles bedre enn OSX som blir mer og mer bloated med hver versjon. Mer brukervennlig enn diverse linux distroer også.

 

Mener du seriøst at Windows ikke blir mer "bloated" med nyere versjoner? Har ikke testet Windows 10 selv, men en kompis av meg som jevnt og trutt har testet betaversjonene sier at det er tyngre enn Windows 8.

 

På meg så virker det som MS bare legger til ny funksjonalitet oppå det gamle uten å bruke tid på optimalisere kodebasen noe særlig. Windows er rett og slett blitt en gedigen programvarepakke som de har mistet kontrollen over.

 

 

Det tror jeg jammen meg at du har rett i.

 

 

Fikk melding om gratis oppgradering nå og signerte meg opp på den. Ettersom jeg forstår så skal den lastes ned og ligge klar den 29 juni. Men hvordan foregår installasjonsprosessen? Må jeg ta backup? Eller blir alle gamle innstillinger og filer lagret?

Forsøkte en gang nå nylig å få med gamle ting fra Windows 7 til Windows 8.1, og det var kliss umulig. Så jeg ville ikke hatt for store forhåpninger om jeg var deg. Det kan jo hende det var sider ved mine maskiner som var årsaken til at det ikke gikk an, men det ga ihvertfall ingen tillitsfølelse til Microsoft for det om.

 

Begynn allerede nå og ta backup, så er du sprellklar ved lanseringstidspunktet. Se om du kan eksportere enkelte innstillinger og ting. F.eks. bokmerker burde la seg eksportere. I og med at det er ordentlig konkurranse innen nettlesere, så har flere av aktørene tilrettelagt for bokmerke-eksport.

 

Kjøp en ny harddisk. Få til et clean-install oppsett på den når Windows 10 kommer, så har du den gamle harddisken inntakt, i tilfelle du i etterkant kommer på noe du vil savne.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

~

 

 

Jeg håper "oppgradering" betyr at vi får en W10-nøkkel som kan brukes til clean install rett fra et medium.


Det håper virkelig jeg og..... Jeg er en type som liker å ha pcen fresh.
Så en reinstall i året er ikke uvanlig her i huset.
Da blir det utrolig irriterende å først måtte installere windows 7, for så å kansje måtte laste ned en haug med oppdateringer for å få lov å laste ned og installere oppgraderingen til windows 10.
Så det hadde vært uber om vi får muligheten til å gå rett på Windows 10 installen med gyldig nøkkel.

 

I Windows 8 trenger du ikke å taste inn nøkkel for å utføre en ren installasjon (produktnøkkelen ligger i BIOS), så jeg skjønner ikke at det skal være nødvendig i Windows 10 heller.

 

 

 

So if you need to reset or reinstall Windows 8, you don't need to hunt for the product key. It's automatically applied and activated.​

 

Kilde:

http://www.cnet.com/news/windows-8-moves-to-bios-based-product-keys/

Lenke til kommentar

Blir så lei meg av slike "dumme" folk her som sitter her på tek.no og trur de er pc eksperter...

"Hva er baksmellen? Baksmellen er dette virusfylte os-et" Så du mener at osx ikke har virus...

Har hørt om forferdelige mac virus som er nesten umulig å få bort... I Windows 10 er det innebygd antivirus (Windows defender) som har fått en stor oppgradering fra Windows 8 + at den nye nettleseren Microsoft Edge har mye bedre sikkerhet enn de andre nettleserne...

Det er faktisk bevist at den er dobbelt så rask som chrome og at den er mye sikrere + at den ikke eter opp rammen din...

Har faktisk aldri hatt et virusproblem på pcen min (3år) fordi defender sier ifra hvis jeg har et virus på pcen min og den fjerner det automatisk....

 

 

Oi, her var det mye rart i ett og samme innlegg. Det å klage på at folk er dumme blir litt rart når du fremstår ditto bare i stikk motsatt retning. Her finnes det nok en fin-fin middelvei mellom disse tullete "baksmellen er dette virusfylte OS-et" og det du serverer her.

 

Hvilket Mac-virus er det du referer til? Per i dag så har vel ikke Mac OS X slitt med noe som defineres som virus, men det har hatt et par tilfeller med uheldig skitvare, men har aldri hørt om noe som har vært "umulig" å fjerne? Kontrer du virkelig idiotiske innlegg med dine egne idiotiske innlegg? Det fører jo oss ingen vei.

 

At Microsoft Edge har blitt bevist dobbelt så raskt som Google Chrome er jo også rent oppspinn og regelrett løgn fra din side. Veldig vanskelig å ta deg spesielt seriøst når du fremlegger sånt svada i et forsøk på å argumentere hvorfor andre fremstår som idioter i kommentarfeltet.

 

Vi har tilgode å se en eneste test av Microsoft Edge i releaseversjon, nettopp fordi Microsoft Edge som en endelig og aktuell nettleser ikke eksisterer per dags dato. Hva diverse testutgaver uten ferdig kode måtte ha er jo ikke relevant for den endelige utgaven, vi har jo hatt mange Netscape, Firefox, Chrome osv.. testutgaver som har scoret bedre enn hva de ferdige utgavene endte opp med å gjøre. Per nå så mangler jo Microsoft Edge endel funksjonalitet som blant annet støtte for utvidelser/extensions som kan spille inn på den endelige ytelsen osv..

 

 

Hva gjelder forbedringen av Windows Defender så har jeg ikke fått med meg at Microsoft har gjort store forandringene med Windows 10? 

Lenke til kommentar

Det du refererer til her er *nye* maskiner som kommer med Windows ferdig installert og aktivert fra en av de store OEM-produsentene (aktivering av typen OEM SLIC).

 

Produktnøkkel blir ikke lagret i BIOS for dem som kjøper, installerer og aktiverer en fullversjon eller oppgraderingsversjon så vidt det er meg bekjent.

 

 

~

 

 

 

Jeg håper "oppgradering" betyr at vi får en W10-nøkkel som kan brukes til clean install rett fra et medium.

 

Det håper virkelig jeg og..... Jeg er en type som liker å ha pcen fresh.

Så en reinstall i året er ikke uvanlig her i huset.

Da blir det utrolig irriterende å først måtte installere windows 7, for så å kansje måtte laste ned en haug med oppdateringer for å få lov å laste ned og installere oppgraderingen til windows 10.

Så det hadde vært uber om vi får muligheten til å gå rett på Windows 10 installen med gyldig nøkkel.

I Windows 8 trenger du ikke å taste inn nøkkel for å utføre en ren installasjon (produktnøkkelen ligger i BIOS), så jeg skjønner ikke at det skal være nødvendig i Windows 10 heller.

 

So if you need to reset or reinstall Windows 8, you don't need to hunt for the product key. It's automatically applied and activated.​

 

Kilde:

http://www.cnet.com/news/windows-8-moves-to-bios-based-product-keys/

Lenke til kommentar

Windows 8 oppgradering kunne man kjøre en clean installasjon på, og aktivere, *dersom* man startet installasjonen fra Windows 7/Vista/XP.

 

Hadde man derimot en blank harddisk som man ønsket å installere på fikk man installert, men ikke aktivert i etterkant. Dette for å beskytte seg mot at folk brukte en oppgraderingslisems der man skulle ha brukt en System Builder-lisens.

 

Løsningen ble å ringe Microsoft for å overstyre aktiveringen (hvilket de alltid gjorde om man eide en tidigere lisens i tillegg til den nye), eller å endre noen verdier i regedit.

Lenke til kommentar

~

 

 

I Windows 8 trenger du ikke å taste inn nøkkel for å utføre en ren installasjon (produktnøkkelen ligger i BIOS), så jeg skjønner ikke at det skal være nødvendig i Windows 10 heller.

 

 

 

So if you need to reset or reinstall Windows 8, you don't need to hunt for the product key. It's automatically applied and activated.​

 

Kilde:

http://www.cnet.com/news/windows-8-moves-to-bios-based-product-keys/

 

 

Det der var virkelig nytt for meg. Rart jeg ikke har fått det med meg før nå, fra din kildehenvisning.

 

Hvordan fungerer dette i VMware? Der er det også en form for BIOS. Er det noen utfordringer, eller fordeler å ha det virtualisert?

 

 

EDIT:

Det du refererer til her er *nye* maskiner som kommer med Windows ferdig installert og aktivert fra en av de store OEM-produsentene (aktivering av typen OEM SLIC).

 

Produktnøkkel blir ikke lagret i BIOS for dem som kjøper, installerer og aktiverer en fullversjon eller oppgraderingsversjon så vidt det er meg bekjent.

 

 

Sorry, fikk ikke lest det innlegget ditt, før etterpå. Du oppklarer vel noe her. Men, det fjerner ikke den perplex'e følelsen jeg sitter igjen med.

 

BIOS du.. Like bittert som å ha såpe i munnen!?

Endret av G
Lenke til kommentar

Prisen for å kjøpe Windows 8 for fullpris var, i den graden jeg sammenlignet disse, direkte sammenlignbar med prisen for å kjøpe Windows 7 og Windows Vista, kanskje med en liten justering oppover. Jeg forventer faktisk det samme nå. Om en W10 Home OEM koster 750,- og en W10 Pro OEM koster 1250,- når de dukker opp i nettbutikkene, blir jeg særdeles lite overrasket.  

 

 

Da har jeg fått med meg de annonserte retail-prisene (i dollars): 

 

 

 

For everyone else, Windows 10 will cost the same as its predecessor, Windows 8, the company confirmed to CNET on Monday.

A copy of Windows 10 Home will run $119, while Windows 10 Pro will cost $199. For those who wish to upgrade from the Home edition to the Pro edition, a Windows 10 Pro Pack will cost $99.

 

http://www.cnet.com/news/microsoft-prices-single-windows-10-licenses-at-119-for-home-199-for-pro/

 

 

 

google omregningskurser: 

119*1.25 usd to nok = 1176.51 kroner

199*1.25 usd to nok = 1967.45 kroner

 

Sammenlignet med nåværende priser: 

Windows 8.1, Norsk (Retail) - 938,-

Windows 7 Pro, Norsk (Retail) - 2 240,-

Windows 8.1 Pro, Norsk (Retail) - 1 990,-

 

Prisene er ikke sjokkerende langt unna tidligere versjoner, da forventer jeg at det samme gjelder for OEM-prisene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.theverge.com/2015/6/1/8696949/windows-10-feature-loss

 

 

More annoyingly, perhaps, Microsoft has also changed how updates will work with Windows 10. Although the Pro and Enterprise editions will both be able to defer updates, Windows 10 Home users will not have the option. Updates will instead be downloaded and installed automatically as soon as they're available.

 

Nei takk, sier jeg bare.

Lenke til kommentar

http://www.theverge.com/2015/6/1/8696949/windows-10-feature-loss

 

 

More annoyingly, perhaps, Microsoft has also changed how updates will work with Windows 10. Although the Pro and Enterprise editions will both be able to defer updates, Windows 10 Home users will not have the option. Updates will instead be downloaded and installed automatically as soon as they're available.

 

Nei takk, sier jeg bare.

 

Da konfigurerer du dette selv , slik jeg forstår det er du ikke nødt til ha oppdateringene kjørende i bakgrunnen om du på en eller annen måte føler at det er sikrere å kjøre et ikke oppgradert OS over tid.

 

For den største flesteparten av brukerne vil dette ha minimalt å si.

 

Denne artikelen har en litt annerledes vinkling på problemet : http://www.cnet.com/news/windows-10-home-edition-may-force-updates/

 

 

In the latest Windows 10 build, No. 10130, you're presented with two options in how updates are installed -- either install updates automatically or notify you to schedule a restart. There is a separate option called "Delay Upgrades (not recommended)," but the "Learn more" link under that option doesn't work, so it's not clear exactly what this does. But overall, the new Updates screen may give us a clue as to what Windows 10 Home users will see.

Why handle Windows 10 Home users this way but not those running the Professional or Enterprise editions?

Reflecting its name, the Home edition is geared toward home users, or individual consumers, and for security reasons Microsoft may want to ensure that such users don't have the ability to defer automatic updates. Windows 10 Professional is geared for more advanced users and small organizations, while Enterprise is aimed at large businesses, all of whom may have a better grasp of the update process or use other tools to install updates for multiple users.

Microsoft did not immediately respond to CNET's request for comment.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som kjører Windows 8 / 8.1 Pro med Windows Media Center, eller som kjører Windows 7 eller 8 / 8.1 Enterprise eller andre SKU-er utenom Home Edition eller vanlig Professional har ikke mottatt den nødvendige oppdateringen via Windows Update så veiviseren dukker ikke opp. Det rapporteres også om at endel OME installasjoner av Windows 8 / 8.1 Professional er oppført som "Windows 8/8.1 Pro" i Windows Registry og har heller ikke mottatt oppdateringen.

 

Om du ønsker å få opp veiviseren på noen av disse systemene så er det en smal sak, eneste du må gjøre er å gjøre noen bittesmå endringer i Windows Registry med REGEDIT.exe og kjører Windows Update så får du oppdateringen som gir deg veiviseren uansett hvilken utgave av Windows 7 eller Windows 8 / 8.1 du sitter på;

 

 

HKEY_LOCAL_MACHINE -- SOFTWARE -- Microsoft -- Windows NT -- CurrentVersion. Når du er inne på "CurrentVersion" så har du valget for "EditionID" som endres til "Professional" og "ProductName" som endres til Windows 8.1 Professional".
 
Det samme gjør du på; HKEY_LOCAL_MACHINE -- SOFTWARE -- Wow6432Node -- Microsoft -- Windows NT -- CurrentVersion.
 
Når du har endret det så kjører du Windows Update, da burde oppdateringen dukke opp. Installer oppdateringen og gå tilbake og reverser endringene i REGEDIT og du burde få oppgraderingsveiviseren ned til høyre på startmenyen innen få minutter. Du kan eventuelt fyre den opp manuelt fra; C:\Windows\System32\GWX
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...