Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bil, gjeld, medeier og seperasjon


ML76

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt bil og satt den gamle i innbytte.

Da jeg nå skal ta med del 2 av vognkortet oppdager at eks kona faktisk er medeier!

Vi har vært separert i 3 år og skilt i 2 år.

Bilen har det aldri vært noe dialog om, jeg har alltid brukt og hatt den.

 

Hva problemer kan jeg støte på?

Gamle bilen 230 000,- i bytte 50 000. I de tre årene vi har vært fraværandre så har jeg betalt all gjeld på bil og alt som følger.

Gamle bilen ble kjøpt uten noen egenkapital så har vært betalt gjeld fra dag 1.

 

Kan eks kona kreve halve innbytte sum? Kan jeg da mot kreve halve gjelden og evt avgifter (vei)

 

hilsen 

Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, men bilen ble aldri nevnt. Det var hus og innbo. Bilen har tydeligvis bare blitt stående uten noen har reagert. Jeg trodde bilen stod på meg og det har hun sikkert også trodd fordi det har aldri vært noen prat om den.

Lenke til kommentar

Jo, men bilen ble aldri nevnt. Det var hus og innbo. Bilen har tydeligvis bare blitt stående uten noen har reagert. Jeg trodde bilen stod på meg og det har hun sikkert også trodd fordi det har aldri vært noen prat om den.

Om dere er ferdige med det økonomiske og alt er fordelt, har navnet på vognkortet null å si. Det er bare en formalitet ifb med forsikring og registrering, og har lite med faktisk eierandel på kjøretøyet å gjøre. Det som har noe å si er kontrakten du undertegnet ved kjøp, og hvem som faktisk har betalt for bilen.

 

Du bare ringer eksen og sier at ifb med salg av bilen så må hun signere, siden hun ble satt som medeier ved kjøp. Hun har ingen rett ut over dette å kreve noe, så lenge bilen ble fordelt til deg.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jo, men bilen ble aldri nevnt. Det var hus og innbo. Bilen har tydeligvis bare blitt stående uten noen har reagert. Jeg trodde bilen stod på meg og det har hun sikkert også trodd fordi det har aldri vært noen prat om den.

Om dere er ferdige med det økonomiske og alt er fordelt, har navnet på vognkortet null å si. Det er bare en formalitet ifb med forsikring og registrering, og har lite med faktisk eierandel på kjøretøyet å gjøre. Det som har noe å si er kontrakten du undertegnet ved kjøp, og hvem som faktisk har betalt for bilen.

 

Du bare ringer eksen og sier at ifb med salg av bilen så må hun signere, siden hun ble satt som medeier ved kjøp. Hun har ingen rett ut over dette å kreve noe, så lenge bilen ble fordelt til deg.

 

Det er det jeg vil ringe å gi beskjed om, men om hun skulle si at bilen aldri ble fordelt og vil kreve en restverdi.. Den ble bare vider brukt av meg og da også nedbetalt av meg. Er jo en eks... så det har jo sine skjær i sjøen.

Lenke til kommentar

Alternativet er bare å skrive under for henne, og ingen kommer til å dobbeltsjekke det hos biltilsynet :p

 

Det ville jeg ikke turt. Forstår dette med en furten eks, men ring å si det som det er. At du skal selge bilen, og at hun som medeier også må signere. Å stå som medeier av et kjøretøy hos SVV, gir ingen rettigheter utover rent praktiske ting rundt kjøretøyet. Det har ingen tilknytning til faktisk økonomisk eierskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar at bilen ble kjøpt under ekteskapet, at den ikke er betalt med skjevdelings- eller særeiemidler, og at bilgjeld ikke ble tatt hensyn til på det tidligere skiftet. Jeg antar også at bilen har en nettoverdi, altså at bilens markedsverdi på tidspunktet for samlivsbrudd oversteg gjelden knyttet til bilen. 

 

Bilens nettoverdi skal deles likt mellom ektefellene, det vil si at halvparten av bilens nettoverdi på tidspunktet for samlivsbrudd skal tilfelle din ekskone. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar at bilen ble kjøpt under ekteskapet, at den ikke er betalt med skjevdelings- eller særeiemidler, og at bilgjeld ikke ble tatt hensyn til på det tidligere skiftet. Jeg antar også at bilen har en nettoverdi, altså at bilens markedsverdi på tidspunktet for samlivsbrudd oversteg gjelden knyttet til bilen. 

 

Bilens nettoverdi skal deles likt mellom ektefellene, det vil si at halvparten av bilens nettoverdi på tidspunktet for samlivsbrudd skal tilfelle din ekskone. 

Og med det mener du:

verdi - gjeld = nettoverdi

 

Altså om bilen på tidspunktet de gikk fra hverandre var verdt 300.000, var belånt med 250.000kr så var den verdt 50.000kr?

Og da skulle altså dette blitt delt likt, 25.000kr på hver.

Lenke til kommentar

Kan jo hende at nettoverdi var negativ. Hva da?

 

Gamle bilen 230 000,- i bytte 50 000. I de tre årene vi har vært fraværandre så har jeg betalt all gjeld på bil og alt som følger.

Gamle bilen ble kjøpt uten noen egenkapital så har vært betalt gjeld fra dag 1.

 

Lenke til kommentar

Er nettoverdi negativ (og de øvrige forutsetningene er oppfylt) har han påtatt seg en netto gjeldspost. Hva som skjer da kommer an på skiftesituasjonen for øvrig. 

 

Utgangspunktet er at ektefellenes samlede formue skal deles i to, etter at hver ektefelle har gjort fradrag for gjeld. Så "kjøper" hver ektefelle ut de enkelte eiendeler i formuen med andeler av formuen (dette er et papirregnestykke, det er ikke noe egentlig kjøp og salg). Den ektefellen som har "kjøpt" mer enn vedkommendes formuesandel tilsier skal løse ut den andre med differansen i kontanter. 

 

La oss si at ektefelle A har 120 i formue og 80 i gjeld, mens ektefelle B har 80 i formue og 80 i gjeld (ingen felles gjeld). Begge ektefeller får gjøre fradrag for 80. Etter dette har A 40 og B 0. Dette skal deles likt: 20 på hver. Hvis A overtar eiendeler verdt 40 må A løse ut B med 20. Har A negative nettoverdier som ikke er tatt med i vurderingen vil det kunne føre til at As utløsningssum skulle vært lavere. Har B negative nettoverdier som ikke er tatt med vil det ikke føre til noe, B er allerede i null og får ikke mer av å ha mer nettogjeld. 

 

Altså: Måtte han løse henne ut vil han ha løst henne ut med for mye penger (han har gjort et for lite gjeldsfradrag). 

 

Har hun måttet løse ham ut kan det være at utløsningssummen skulle vært høyere, avhengig av omstendighetene. 

Lenke til kommentar

Jeg antar at bilen ble kjøpt under ekteskapet, at den ikke er betalt med skjevdelings- eller særeiemidler, og at bilgjeld ikke ble tatt hensyn til på det tidligere skiftet. Jeg antar også at bilen har en nettoverdi, altså at bilens markedsverdi på tidspunktet for samlivsbrudd oversteg gjelden knyttet til bilen. 

 

Bilens nettoverdi skal deles likt mellom ektefellene, det vil si at halvparten av bilens nettoverdi på tidspunktet for samlivsbrudd skal tilfelle din ekskone. 

Hvor lenge er det "tilbakevirkende kraft" i et skilsmisseoppgjør? Regnes det ikke på et tidspunkt som naturlig oppgjort dersom det går lang nok tid uten innvendinger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...