Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Sitter med en oppgave jeg skal lage til muntlig eksamen her, den er til tirsdagen, og jeg har matte som teme. Jeg har laget meg en oppgave der jeg skal finne ut hvor mange mål med skog en bonde må hugge ned, fær det skal bli lønnsomt, altså at han skal gå i pluss etter at han har leid, f eks skogsmaskin osv. Hvor mye vil det koste å leie en skogsmaskin for å hugge trær, og hvilke andre omkostninger vil det bli? Trenger man f. eks noen til å kjøre maskinen, og må man betale skatt og slikt. Takk på forhånd

-10.klassing

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du lager oppgaven kan du bestemme selv hva det skal koste og hvor vidt man skal ta med kostnaden av fører (som er helt reell der som ikke bonden skal kjøre den selv). Oppgaven blir kanskje litt urealistisk om du skriver at den koster 10,- dagen, men matematisk så blir den jo ikke feil bare du holder deg til samme sum i utregningene. Skulle jeg ta en ukvalifisert gjetning vil jeg trodd det kosta 3-4000,- per dag å leie en slik maskin (uten fører). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden du lager oppgaven kan du bestemme selv hva det skal koste og hvor vidt man skal ta med kostnaden av fører (som er helt reell der som ikke bonden skal kjøre den selv). Oppgaven blir kanskje litt urealistisk om du skriver at den koster 10,- dagen, men matematisk så blir den jo ikke feil bare du holder deg til samme sum i utregningene. Skulle jeg ta en ukvalifisert gjetning vil jeg trodd det kosta 3-4000,- per dag å leie en slik maskin (uten fører). 

Jeg har endret litt på oppgaven, slik at jeg skal finne ut hvor mange år det vil ta før han har tjent tilbake det han har investert i en ny skogsmaskin, (ny pris var nemlig enklere å finne enn leiepris), dermed blir oppgaven mye enklere nå. Du vet vel ikke tilfeldigvis omtrent hvor mye det vil koste å tegne en "skogsmaskinforsikring"? Jeg har lett litt rundt, men finner det ikke, men vil forsikringen bli litt høyere enn for en bil, tror du?

Lenke til kommentar

Det har jeg dessverre ingen anelse om, men skulle jeg gjetta igjen så ville jeg antatt at det er dyrere enn bil forutsatt at vi tenker på ca. samme maskin. Jeg ser for meg et stort beist som griper tak i treet, kutter det ned og kvister det. Disse er nok langt dyrere enn de fleste biler (jeg regner med godt over millionen, kanskje to) og kjører i utrygt terreng så ulykkesrisikoen er nok ansett som høyere. Men igjen. Du får ikke karakter for realisme i mattestykker (med mindre de er totalt på jordet). Jeg hadde brukt mindre tid på research for å få oppgaven så realistisk som mulig og heller sørge for at utregningene er korrekte og at fremføringen sitter som et skudd ;-)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...