Gå til innhold

Den nye Forumkaféen v2


L4r5

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Jaukim skrev (7 timer siden):

Hva gjør dere med gamle skolebøker (skrivebøker)? Jeg har lyst å brenne de, men mamma sier at det er lurt å ta vare på de. Ser ingen verdi i de og kan bli litt deppa av å mimre for mye. Samme med bursdag og julekort jeg har fått oppover årene.

Gi det til moren din dersom de er så viktige :p 
Hadde bare trashet det om jeg ikke var interessert.. 
Men bursdag og julekort kan jo ha en viss sentimental verdi ja. 

Klarer vi å gjenopplive tråden forresten? Savner litt pjat her. :p 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Hadde siste rydderunde av gammelt skolemateriell for en måneds tid siden. Kastet alt bortsett fra et par selvlagde hefter som var litt morsomme. Mamma har vært hard på den "om du kaster det kommer du til å angre, du kommer til å ha lyst til å vise det til ungene dine". Nå har jeg en toåring som tegner kruseduller (som innimellom ofres til peisguden...), og han kommer da aldri til å ha interesse av mine O-fagbøker fra 4. klasse 😅

Lenke til kommentar
Jaukim skrev (8 timer siden):

Hva gjør dere med gamle skolebøker (skrivebøker)? Jeg har lyst å brenne de, men mamma sier at det er lurt å ta vare på de. Ser ingen verdi i de og kan bli litt deppa av å mimre for mye. Samme med bursdag og julekort jeg har fått oppover årene.

Du kan jo ta bildet av innhold og så legge til bilder i OneDrive/Google Drive eller lignende. Så kan du evt brenne innholdet. Ser lite poeng med å ha ting i fysisk form. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Jaukim skrev (7 minutter siden):

Det blir veldig mye arbeid for noe jeg ikke ser verdien i,  veldig fristene å brenne alt ja. 😅 Og hva med gamle regninger og kvitteringer? Skal man virkelig samle på alt mulig i tilfelle man trenger det senere?

Kommer an på hva regningen er for. Tar jo vare på noe som har garanti f.eks. Ellers hiver jeg som regel det.

Lenke til kommentar

Om du har betalt en papirfaktura så har du jo betalt i nettbanken? Da har du jo kvittering på at du har betalt for noe der, om det skulle bli noen spørsmål. 99% går i søpla, 0,9% havner i skuffen og går i søpla etter noen år, 0,1% går i "arkivet". Er ikke mye der. Kvitteringer tar jeg bilde av, så lagrer det seg fint på Google Photos. Originalen kastes 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jaukim skrev (12 minutter siden):

Tenker på gamle strømregninger, internett, nrk lisens, gamle kontigentutgifter, kvitteringer for div elektronikk osv, har blitt lært opp at det er lurt å ta vare på sånt.

Fremtidige regninger kan du sørge for å få som e-faktura/avtalegiro, sparer deg muligens for papirfakturagebyr! Også har du regningen tilgjengelig digitalt OM du får bruk for den, etter du har betalt. Garantikvittering trenger man jo ikke etter at garantien har gått ut. Kontingentutgiftspapirer ser jeg lite poeng i å spare på. At du har betalt den kan du finne i nettbanken din.

Lever ganske papirløst selv. Er minimalist. Har digital backup av fotografier + diverse papirer. Det var litt omfattende arbeid, men veldig glad jeg tok meg tid til dette. Skulle jeg oppleve brann igjen, så er jeg ikke bekymret for fotografiene for eksempel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
GiaMahan skrev (10 minutter siden):

Fremtidige regninger kan du sørge for å få som e-faktura/avtalegiro, sparer deg muligens for papirfakturagebyr!

Noe jeg har lagt merke til er at avtalegiro/e-faktura faktisk koster noen kroner pr. transaksjon.. Noe som er ganske irriterende. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 minutt siden):

Noe jeg har lagt merke til er at avtalegiro/e-faktura faktisk koster noen kroner pr. transaksjon.. Noe som er ganske irriterende. 

Er i alle gebyr på papir. Har alt jeg kan ha på AvtaleGiro/e-faktura, godkjenne betalinger i vipps. Superenkelt. Ikke merket noe til at jeg betaler ekstra for det

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Sydvest skrev (14 minutter siden):

Er det ikke noe som kalles brevgebyr når du får regninger i postkassen.

Men det er lurt å ta kompensasjon for automatiske trekk. Like lurt som at det skal koste 5kr ekstra i "behandlingsgebyr" for å kjøpe kinobilletter digitalt

Jupp, tror det ligger i regningen det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...