Gå til innhold

Den nye Forumkaféen v2


L4r5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøttdeig og makaroni med kestjup er faktisk veldig godt. men vet ikke hvordan det er i lefse! ødelegger ikke tacoen på den måten

Moren min pleide å lage masse rart for oss unga da vi var små, inkludert makaronin (store, ikke små som skal i tomatsuppa) pølser og ketchup varmet opp i en panne. Har lagd det sånn noen få ganger selv.. skikkelig nostalgi men for ett drittmåltid. Vi spiste en del 'fattigmannsmat'' når vi først kom til norge og moren min er en bondejente. Masse fett og karbo makes sense hvis du lever røft og må få i deg masse billig energi.

 

En gang lagde jeg sketti med søs. Sketti as in HERE COMES HONEY BOO BOO og mama June sin spesialitet. varmer opp ketchup med MASSE margarin... ha på pasta. Våg å smake - ikke nyt. Det lukter verre hvis du lar det avkjøles. Ikke rart Alana (honey boo boo) slet med helsen allerede som liten. 

Lenke til kommentar

jeg bruker alltid en hel pakke karbodeig på pizzaen. hvis jeg kun har det som fyll så blir det en hel pakke, ellers føler jeg det blir sånn karbodeig på annenhver pizzabit. men er godt med løk og paprika og tomat og skinke og på pizza som fyll.

 

hvit pizza er og veldig godt. eksen sin fam lagde det ofte, der jeg smakte det første gang. savner hvit pizza. og eksen.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

haha ja de honey bo bo folka lagde utrolig mye heavy mat som virket helt spinnvilt å spise. altså ketsjup og masse margarin, ugh! kjipt det ikke går lengre på tv, var gøy å se på.

Går ikke lenger fordi Mama June hang med en dømt sexual offender, tror han faktisk var dømt for å ha voldtatt barn, og det syntes ikke TLC noe om så de bare kuttet ut Honey Boo Boo. De tar sånt seriøst virker det som, de er keene på å hjelpe familien men ikke å fremme dem når June er så idiot i hodet. Er også bevis online på at Alana har begynt med nesegodteri akkurat som mora si og storesøs driver med..

 

Hvit pizza as in å bruke kremost istedenfor tomatsaus? Det er så nam  :love:  :love:  :love:

Lenke til kommentar

Pasta i en taco er helt sikkert godt, men det du postet var kjøttdeig og makaroni i en lefse med ketshup oppå. Høres helt ekstremt kjedelig ut.

 

Mye i livet er kjedelig hvis en står på sidelinjen og ikke prøver det selv. Det smaker faktisk veldig godt.

 

Kjøttdeig og makaroni med kestjup er faktisk veldig godt. men vet ikke hvordan det er i lefse! ødelegger ikke tacoen på den måten

 

Prøv det! Da finner du ut at det er helt fantastisk.

 

Jeg er faktisk utdannet kokk med lang erfaring. 

 

Personlig syns jeg bare synd på folk som spiser nudler med ketsjup (ja, det heter faktisk ketsjup) og den type mat. Som regel høyt innhold av karbohydrater, fett, sukker og salt. En blanding som "smaker godt", dvs, hjernen gir deg endrefiner som belønning for god, fet og usunn næring. Som ligger i vår natur. 

 

Uansett, det er vannvittig med faglig uenigheter om hva som er sunt og ikke. Det finnes billioner av matbloggere som alle er eksperter i en-eller-annen teit motediett. Nå er det keto-dietten som er mote. I tillegg hevder disse folka at det er forskjell på sukker. Det mest tragiske er de som sverger til hipster-oljer/fett som type kokosfett. Som er faktisk vesentlig mer usunt enn vanlig rapsolje. Eller de som kjøper en spesiell type honningsukker til 400 kroner kiloen i helsekostbutikk til teen sin, det "sunnere sukkeret", enn Dansukker på Rema til 13 kroner kiloen. 

 

Du har veganerne, hipster-kokosfett-eco-vegan folka som lager sin egen såpe og ikke barberer seg. Matbloggere og selvutnevnte eksperter på alt mulig rart. Også de kulinariske kokkene som arresterer alle som bruker "pizzablanding" istedenfor vanlig ost, fordi "pizzablanding" har så lav kvalitet at det ikke engang kan kalles ost. Så de må kalle det "topping" eller "pizzablanding" osv.

 

Jaja.... jeg sier som Listhaug. Folk må få spise hva de vil. :)

 

PS: Selv om jeg er kritisk til matbloggere osv.... Ida Gran Jansen, makan til deilig dame har jeg sjelden sett. Kokkehjertet mitt smelter vel litt ekstra når jeg ser reprise av "Ida baker" eller hva nå enn det programmet heter på TV6 for tiende gang. Hehehe. 

 

Det jeg syntes er interessant med mange kokker, ikke at jeg retter det direkte mot deg, er at de ofte snakker om sunnhet og hva en burde og ikke burde spise, men de er ofte overvektige og i svært dårlig form. Jeg trener 6 ganger i uka og er i strålende form. Jeg bruker ikke tradisjonell pasta men heller fullkornspasta som har mye fiber og jeg bytter ut storfekjøtt med f.eks killing/kalkun-kjøtt, eller svinekjøtt, som har et høyt innhold av proteiner som er bra for muskler. Legger til noen salatblader også i middager. Spiser masse spinat til frokost og lunsj.

 

Amen! Er mye godt som kommer ut av å eksperimentere! :D

 

Helt enig! Det er moro å kombinere ting man liker for å se hvordan det funker.

Lenke til kommentar

Helt enig! Det er moro å kombinere ting man liker for å se hvordan det funker.

Alltid gøy med restesøndag og bare lage et slags måltid av hva nå enn man har i kjøleskapet. Var slik jeg oppdaget at spagetti som et tilbehør i tacolefsa var overraskende godt.

 

Men jeg er overbevist over at alt fungerer i taco. Derfor jeg og digger taco.

Lenke til kommentar

Det jeg syntes er interessant med mange kokker, ikke at jeg retter det direkte mot deg, er at de ofte snakker om sunnhet og hva en burde og ikke burde spise, men de er ofte overvektige og i svært dårlig form.

 

Er ikke helt enig i det. Tror tvert i mot det er mer overvektige i den vanlige befolkningen. I fast food / pizza bransjen er det noen svære høvdinger, men det sier kanskje seg selv med tanke på maten de har tilgjengelig. Særlig i USA der lønningene i den bransjen er lav, og de ofte får ansattrabatt der du jobber. 

 

Kokker må smake hele tiden på det de lager, så sånn sett kommer det mange skjulte kalorier inn i løpet av en arbeidsøkt. Men min erfaring er at kokker generelt nøyer seg med svært enkel mat etter en arbeidsdag. Pga små-spising gjennom (som hele tiden gjør at fordøyelsen er aktiv og jobbre), orker man gjerne ikke det "store måtidet". Så min erfaring er det motsatte, at kokker ofte er ganske slanke. 

 

Dessuten er det svært lite praktisk å være stor og feit som kokk, da vi ofte jobber på et svært begrenset område. Fast food, low end spiseplasser med halvfabrikat mat = feite folk, ja. Skikkelige restauranter = nei. 

 

Som kokk er min jobb å lage en god helhetsopplevelse. Komponere en god meny som ikke nødvendig dreier seg om å spare på kaloriene, det er tross alt ikke hverdagsmat vi lager. Så alle kokkers beste venn er fløte, smør og løk. :)

 

Edit: Det jeg syns er morsomt. Er når folk kommer på God morgen norge for å snakke om sunn mat, eller lager blogger om vegan/vegetarmat, smooties eller det som er. Også er de selv feit som en julegris. ^^ DET er gøy det. Hehehehe. 

Endret av Kris85
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...