Gå til innhold

Den nye Forumkaféen v2


L4r5

Anbefalte innlegg

Jeg er så svak haha ...

Fyfaen altså. Sett masse youtube videoer og sånt nå. Alle sier man ikke burde, men hvis du skal så må det være fordi du ikke har noen baktanker ...

 

Er så sykt vanskelig å liksom si ting som «god tur, kjør forsiktig, pass på deg selv», til å ikke sende sånt lengre. Det er ikke meg. Jeg er en snill person som ønsker folk vel liksom... også nå skal jeg ikke sende noenting ...

Det tar litt tid å venne seg til nye vaner 

 

Du kan også være snill person som ikke sender noen ting til henne, det er ikke slik at snillheten din rokker ved den ene SMSen :) Jeg ville heller brukt snillheten min mot noen andre rundt meg jeg er glad i, som f.eks. en venn eller en i familien min.:)  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner godt at en slik reisevei ikke frister noe særlig. Jeg kjenner ikke helsesektoren veldig godt, og vet heller ikke hvilke jobber du søker, men jobbtilbud vokser ikke på trær selv for høyt utdannede, så jeg ville gått på intervjuet og tatt stilling til alt det andre senere. Det virker som reisevei er hovedargumentet for å droppe intervju, og det virker litt "tynt" siden man kan påvirke dette noe selv (kan sykkel være et alternativ for hele eller deler av strekningen? Hva med bil, det er jo uansett greit å ha? Om man kan holde seg til småveier fungerer moped fint i sommerhalvåret), men det er selvfølgelig du selv som vet best hva som er viktig for deg. Jobbintervjuerfaring kan også være veldig nyttig ved videre søking.

 

Jeg er nok ganske farget av at jeg selv måtte bruke ganske lang tid på å skaffe jobben jeg har nå. Tror det ble rundt 200 søknader på litt under to år, men det var dårlige tider i min bransje og jeg søkte jobber et annet sted enn der jeg bodde. For de fleste stillingene konkurrerte jeg med et tresifret antall søkere, hvorav mange trolig sto uten jobb og kunne tiltre nærmest på dagen, mens jeg hadde tre måneders oppsigelsestid. Jeg regner med at din situasjon er noe mer fordelaktig.

Jeg har ikke bil, moped. Men det er lettere å få jobb i helsesektoren, jeg har takket nei til mye allerede. Nå er det uansett for seint da jeg takket nei til intervjuet. Trenger ikke noe mer jobbintervjuerfaring nå, får tilbakemelding om at jeg gjør gode intervju. Problemet er heller at jeg trekker meg fra intervju og tilbud, men har vel med å gjøre at jeg ikke vil rote rundt med jobber jeg ikke ser særlig framtid i, fordi jeg vet at jeg selv ikke kommer til å trives med lengre reisevei og har enda større interesse for andre typer jobber.  Jeg har hatt lang reisevei før, og orker det ikke igjen.  

Lenke til kommentar

Jo, mitt inntrykk er at det er ganske normalt. Likevel har folk ulike prioriteringer og preferanser. Når det i tillegg er snakk om flere bytter på kollektivtrafikk har jeg full forståelse for at noen syns det blir mye. Selv har jeg 15 min hver vei og syns det er i lengste laget...

Ja, nettopp, vi har ulike preferanser og jobben i seg selv må nok veie opp for evt. reisevei og stress med bytting.  

Jeg bryr meg ikke så mye om hva som er "normalt" eller forventet , det jeg bryr meg om, er hva som kan funke for meg på lengre tid.  :) 

Lenke til kommentar

Jeg er så svak haha ...

Fyfaen altså. Sett masse youtube videoer og sånt nå. Alle sier man ikke burde, men hvis du skal så må det være fordi du ikke har noen baktanker ...

 

Er så sykt vanskelig å liksom si ting som «god tur, kjør forsiktig, pass på deg selv», til å ikke sende sånt lengre. Det er ikke meg. Jeg er en snill person som ønsker folk vel liksom... også nå skal jeg ikke sende noenting ...

Du har ett godt hjerte tydeligvis og som faktisk ønsker folk vel, så vær så snill ønsk deg selv det beste også, prøve å fokusere på å være snill mot deg selv akkurat nå, du trenger virkelig å være der for deg selv akkurat nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å ha lang reisetid. Hadde 90 minutter hver vei. Jeg sa opp jobben pga det. Aldri mer så lang reisetid for meg. Nå har jeg null reisetid, og det er digg.

Null som i arbeidsledig? :-D

 

Jeg har 1t10m kollektivt, men jobber mens jeg transporteres, så effektiv reisetid er noe sånt som 15-30m hver vei. Fungerer veldig bra for meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg har ikke bil, moped. Men det er lettere å få jobb i helsesektoren, jeg har takket nei til mye allerede. 

 

Du er heldig som har mulighet til å takke nei til intervju/jobb. Arbeidsmarkedet er vanskelig for oss som ikke har utdannelse. 

Lenke til kommentar

Du er heldig som har mulighet til å takke nei til intervju/jobb. Arbeidsmarkedet er vanskelig for oss som ikke har utdannelse. 

Ja, luksusproblem definitivt! Forøvrig jævlig irriterende når en har vært på intervju hvor du aldri hører noe fra dem etterpå. 

Endret av Quakecry
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ja, luksusproblem definitivt! Forøvrig jævlig irriterende når en har vært på intervju hvor du aldri hører noe fra dem etterpå. 

 

Ja, det er helt jævlig for da sitter du å lurer på om du får jobben eller ikke.. Også venter du en måned og sier til deg selv "nei, det skjer ikke".. 

Lenke til kommentar

Ja, det er helt jævlig for da sitter du å lurer på om du får jobben eller ikke.. Også venter du en måned og sier til deg selv "nei, det skjer ikke"..

Helt enig, det er respektløst gjort mot arbeidssøkere.

 

Ja, jeg er heldig. Det luksusproblemet stammer fra å være i en bransje med høy etterspørsel etter arbeidskraft, spart mye og hardt arbeid tidligere som gjør at jeg har en buffer. Det er derfor jeg kan leve på oppsparte midler nå og derfor være litt mer selektiv. Hvis det i verste fall skulle drøye litt ut registrerer jeg meg bare hos et vikarbyrå for å ha noe i mellomtiden, men planen min er finne et sted jeg har tenkt til å bli i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får ikke en dritt jobb. Søkt snart 100 jobber, ved hjelp av både søknads-eksperter fra utdannelsen og NAV.

 

Og når jeg kommer til intervju er det et eller annet dritt, feks de opptrer som assholes. Eller så hører jeg aldri noe selv om jeg ringer de. Eller så skal jeg jobbe gratis.

 

Hadde jeg bare hatt jobb og holdt tankene opptatt med.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Lediggang er roten til mye vondt. Jeg synes det bør bli større fokus i hvert fall fra ungdomsskole og opp, men gjerne før, på god veiledning så de som skal ut på markedet faktisk får seg en jobb de trives i og kan bidra til samfunnet. Praktiske fag var allerede så godt som forsvunnet da jeg gikk på skolen, type sløyd og håndverksfag. Og det er jo nettopp disse områdene der du får jobb kastet etter deg.

 

Heller litt mer praktisk skolegang enn det konstante jaget etter akademisk kunnskap.

Lenke til kommentar

Får ikke en dritt jobb. Søkt snart 100 jobber, ved hjelp av både søknads-eksperter fra utdannelsen og NAV.

 

Og når jeg kommer til intervju er det et eller annet dritt, feks de opptrer som assholes. Eller så hører jeg aldri noe selv om jeg ringer de. Eller så skal jeg jobbe gratis.

 

Hadde jeg bare hatt jobb og holdt tankene opptatt med.

Wtt det er jo sykt. Oppfører dem seg dårlig mot deg på intervju?
Lenke til kommentar

Om man ikke har noe å vise til som er spesielt ettertraktet (da tenker jeg på utdannelse/kvalifikasjoner og ikke Lami som person) så blir man jo ikke behandlet som man er spesielt attraktiv. Man er et nummer i rekka, så blir man plukket ut eller ikke.

 

Selv om man er en knakende god person sosialt og profesjonelt så er det ikke så lett å få vist frem det på en god måte i et intervju, for alle har jo på seg sjarmørhatten der.

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

Får ikke en dritt jobb. Søkt snart 100 jobber, ved hjelp av både søknads-eksperter fra utdannelsen og NAV.

 

Og når jeg kommer til intervju er det et eller annet dritt, feks de opptrer som assholes. Eller så hører jeg aldri noe selv om jeg ringer de. Eller så skal jeg jobbe gratis.

 

Hadde jeg bare hatt jobb og holdt tankene opptatt med.

Ja, helt enig! Tror det hadde vært kjempefint for deg å ha jobb og fokusere på. Og tror absolutt på at det du sier om dårlig oppførsel, fordi det finnes mye rare arbeidsgivere der ute. Jeg trives i helsebransjen i alle fall, lett å få jobb,  føles meningsfult og det er veldig gøy å møte så mange forskjellige mennesker, og så kan du jobbe med litt tekniske ting også i helsevesenet. Så om du skulle gjøre et karrierebytte over til helse, så er du velkommen til å spørre så mange ting du lurer på :D * lokke, lokke* Come to the dark side, we have coffee! 

 

Gleder meg til å komme tilbake i jobb når det skjer. Ferdig med akademia nå, nå vil jeg jobbe klinisk

Lenke til kommentar

Ja, helt enig! Tror det hadde vært kjempefint for deg å ha jobb og fokusere på. Og tror absolutt på at det du sier om dårlig oppførsel, fordi det finnes mye rare arbeidsgivere der ute. Jeg trives i helsebransjen i alle fall, lett å få jobb,  føles meningsfult og det er veldig gøy å møte så mange forskjellige mennesker, og så kan du jobbe med litt tekniske ting også i helsevesenet. Så om du skulle gjøre et karrierebytte over til helse, så er du velkommen til å spørre så mange ting du lurer på :D * lokke, lokke* Come to the dark side, we have coffee! 

 

Gleder meg til å komme tilbake i jobb når det skjer. Ferdig med akademia nå, nå vil jeg jobbe klinisk

Tja, kanskje en jobb innenfor helse hadde vært noe. Hmm....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wtt det er jo sykt. Oppfører dem seg dårlig mot deg på intervju?

Har opplevd det ja. Eller da var det mer sånn han som intervjuet meg som bannet masse og sa jeg skulle lure kunder.

Men er helst etterpå, som er useriøst. At de ikke gir lyd fra seg eller når du liksom sier du tar jobben så kommer de 5min etterpå og sier du ikke får den.

 

Om man ikke har noe å vise til som er spesielt ettertraktet (da tenker jeg på utdannelse/kvalifikasjoner og ikke Lami som person) så blir man jo ikke behandlet som man er spesielt attraktiv. Man er et nummer i rekka, så blir man plukket ut eller ikke.

 

Selv om man er en knakende god person sosialt og profesjonelt så er det ikke så lett å få vist frem det på en god måte i en intervju, for alle har jo på seg sjarmørhatten der.

Nettopp. Intervjuene har gått så utrolig bra. Jeg var på intervju hos et forsikringsbyrå (som jeg forøvrig aldri hørte fra), det var to personer der som intervju, hun ene var sjef og satt under hele intervjuet og sa «bra svar» «det likte jeg». Digget meg.

Men så har jeg null erfaring innen hverken salg eller forsikring så da faller jeg rett ut igjen.

 

Hater at man man skal være 25 år gammel og ha 30 års erfaring.

Kommer ikke på intervju hos matbutikkene engang.

Lenke til kommentar

Ja, helt enig! Tror det hadde vært kjempefint for deg å ha jobb og fokusere på. Og tror absolutt på at det du sier om dårlig oppførsel, fordi det finnes mye rare arbeidsgivere der ute. Jeg trives i helsebransjen i alle fall, lett å få jobb, føles meningsfult og det er veldig gøy å møte så mange forskjellige mennesker, og så kan du jobbe med litt tekniske ting også i helsevesenet. Så om du skulle gjøre et karrierebytte over til helse, så er du velkommen til å spørre så mange ting du lurer på :D * lokke, lokke* Come to the dark side, we have coffee!

 

Gleder meg til å komme tilbake i jobb når det skjer. Ferdig med akademia nå, nå vil jeg jobbe klinisk

Ja vet. Skulle hatt jobb. Okkupere tankene vekk. Sikkert mye lettere å håndtere brudd når man har noe å sette av dagen til, altså jobb.

Haha helse ja. Kunne gjerne vært ambulansesjåfør :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja vet. Skulle hatt jobb. Okkupere tankene vekk. Sikkert mye lettere å håndtere brudd når man har noe å sette av dagen til, altså jobb.

Haha helse ja. Kunne gjerne vært ambulansesjåfør :D

Trening er noe mange tyr til etter brudd. Egentlig veldig greit, få tankene over på noe annet, slite seg ut fysisk og komme i form.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...