Gå til innhold

Arbeidslogg: Bygge om tv benk med viftestyring og kjøling.


Anbefalte innlegg

Tenkte å sette inn vifter som er kjøler ned skap-delen av tv benken som skal være temperaturstyrt og forsynes via en USB utgang på en av komponentene som skal stå inne i skap-delen av benken. Skal også sette inn hylle i skap for å kan ha to etasjer med komponenter.

 

post-38674-0-61945100-1432986088_thumb.jpg

 

Jeg har gått til innkjøp fra ebay disse komponentene foreløbig:

 

2 x 80 vifter som skal settes til å blåse inn.

$_12.JPG

 

Filter til viftene for innsuget:

 

$_57.JPG

 

 

Omformer fra usb 5v til 12v:

 

$_12.JPG

 

Termostat 12v:

 

18_9.jpg

 

 

(Skal komme inn med mer info senere, etter som jeg begynneren å planlegge / montere osv.!)

Endret av runela
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å kommentere i samme tråd, Jeg oppdaterer hovedinnlegget mitt etter hvert som jeg kommer fremover i arbeidet.

 

Jeg valgte de 80mm viftene på grunn av at de var ekstremt billige, lav støy 17,5 db og ok luftmengde. Men det aller viktigste er at de trekker ganske så liten strøm.

Lenke til kommentar

Mottok viftene og termostaten i dag, har lekt litt med den, virker utrolig bra til å bare koste noen 10'ere.

 

Utrolig lett og sette hysterese og set punkt osv. Også om man skal bruke den til kjøling eller til varme osv.

 

post-38674-0-57206800-1433270822_thumb.jpg

 

post-38674-0-64597800-1433270839_thumb.jpg

Endret av runela
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dette var litt spennende. Sett gjerne opp hvor du har handlet.

 

Hvor mange vifter kan du ha per termostat?

Jeg har 4 vifter i min TV-benk og styrer dem bare via PWM på hovedkortet, men kunne godt tenke meg å sette opp termostat og separat spenningsforsyning slik at HTPC ikke trenger være på (receiver blir også veldig varm).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Morsom tråd iom at jeg er i gang med eksakt det samme! Har og bestilt termostaten du har der, men har og bestilt en stk slik: 

http://www.ebay.com/itm/400802470941

$_57.JPG

Dette for å kunne justere volt til viften i fall den bråker litt vel mye på 12v.

 

Til strøm tenkte egentlig jeg å bruke en slik fra Biltema:

http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Batteri-og-Stromforsyning/Nettaggregat-og-ladere/Nettadapter-312-V-2000030021/

Men kan vel egentlig hente strøm fra USB slik du har tenkt... Men hvor er det du har bestilt den usb-dingsen som omgjør til 12v? Finner den ikke på ebay. Har du link?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Da er "prosjektet" mitt fullført. Har nå satt inn både termostat og en slik regulator. Fungerer veldig bra, men ser at jeg muligens bør sette inn en vifte til som trekker luften ut. Nå pumpes det bare inn, og skapet blir kanskje litt for tett for at det skal gi optimal lufting.

 

0F6184EF-EBA4-46A9-B147-FF7E23F4D4DF_zps

 

Ikke ryddigste skapet, men... Ledningen som henger litt på måfå mot kamera er tempmåleren. Den skal flyttes. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...