Gå til innhold

– Ikke alt fungerer som det skal


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hva du Kristoffer prøver å si her, da du tester noen av markedets billigste laptoper med en OS som er en slags "utvidet tynnklient" som var så vidt jeg vet aldri markedsført som noe form for profesjonell arbeidsmaskin.

Du kan like greit kjøpe en Intel Compute Stick og klage på for få USB-porter og at Handbrake bruker 100x så lang tid som den gjør på en maskin for 10000++

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det hadde vært veldig interessant å lese en slik serie på tre artikler om en som testet ut en chromebook for å se hvor godt den fungerte til forskjellig formål. Og noen ganger får man et visst inntrykk i denne serien. Men når du stadig skal drive og sammenligne chromebooken med en over 7 ganger så dyr high end mac blir det ganske uinteressant. Jeg bryr meg nada om det tar lenger tid å skrive inn nettadressen i chromebooken enn på din rådyre mac. Det jeg er interessert i er om denne forsinkelsen er såpass stor at jeg etter et par ukers bruk fortsatt ikke takler det, eller om det er en vanesak. Jeg vil tippe at andre lesere, med unntak av de som ønsker å få bekreftet at apple er det beste i verden, også er interesserte i å lese om hvordan chromebook fungerer, ikke en sammenligning mellom denne og ikke en sammenligning mellom en laptop i toppskiktet med en i bånnskiktet. Nesten alt du skriver når du sammenligner slik du gjør her så forutsigbart at jeg like godt kunne satt på en romantisk komedie.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Forsåvidt enig her med de som har skrevet her , artikkelforfatter burde tatt seg selv litt i ørene og sørget for å fokusere mer på Chromebooken og mindre på det han brukte før. 

 

Når man tross alt tester et produkt til rundt 2000kr bør man kanskje prøve å sammenligne det med andre produkter i denne prisklassen og deretter se om mangelene som dukker opp er pga tekniske svakheter eller om det kan være andre årsaker til at f.eks å skrive inn adressen til nettleseren er treg , så kan man til slutt statuere sin egen mening om hva man foretrekker vel vitende forskjellen på pris og hva man får for pengene.

 

Det ødelegger litt av artikkelen for meg i alle fall da jeg er mer interessert i det praktiske og hvor bra man kan løse problemene  via nettløsninger og hvordan denne fungerer i forhold til andre lignende pcer på markedet. Uansett er ikke artikkelen dårlig skrevet , men potensialet for å bli langt bedre var der...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg opplever ikke artikkelen som urettferdig da Chromebooken i dette tilfellet skulle erstatte jobbmaskinen til redaktøren.

 

Når det er sagt vil jeg nevne at denne Chromebooken ligger langt foran en maskin produsert for bare noen år siden til dobbelte prisen med Windows på. Både når det gjelder bruk, oppstart og brukervennlighet (tastatur, touchpad, skjerm, batterilevetid, støy og enkelt brukergrensesnitt). Så lenge det en trenger å utføre kan gjøres på Chromebooken vil det være en oppgradering i denne sammenheng hvis en først skal ha ny maskin. Printing kan åpenbart by på utfordringer, men til privat bruk koster en blekkbasert multifunksjon som støtter cloud løsninger rundt tusenlappen fra HP, Brother, Canon m.fl. Disse har også den fordelen at de kan scanne direkte til brukerens Google Drive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du Kristoffer prøver å si her, da du tester noen av markedets billigste laptoper med en OS som er en slags "utvidet tynnklient" som var så vidt jeg vet aldri markedsført som noe form for profesjonell arbeidsmaskin.

Du kan like greit kjøpe en Intel Compute Stick og klage på for få USB-porter og at Handbrake bruker 100x så lang tid som den gjør på en maskin for 10000++

 

Det hadde vært veldig interessant å lese en slik serie på tre artikler om en som testet ut en chromebook for å se hvor godt den fungerte til forskjellig formål. Og noen ganger får man et visst inntrykk i denne serien. Men når du stadig skal drive og sammenligne chromebooken med en over 7 ganger så dyr high end mac blir det ganske uinteressant. Jeg bryr meg nada om det tar lenger tid å skrive inn nettadressen i chromebooken enn på din rådyre mac. Det jeg er interessert i er om denne forsinkelsen er såpass stor at jeg etter et par ukers bruk fortsatt ikke takler det, eller om det er en vanesak. Jeg vil tippe at andre lesere, med unntak av de som ønsker å få bekreftet at apple er det beste i verden, også er interesserte i å lese om hvordan chromebook fungerer, ikke en sammenligning mellom denne og ikke en sammenligning mellom en laptop i toppskiktet med en i bånnskiktet. Nesten alt du skriver når du sammenligner slik du gjør her så forutsigbart at jeg like godt kunne satt på en romantisk komedie.

 

Skjønner poenget deres, men nå er det også slik at dette aldri er ment som en anmeldelse av Chromebook. Dette er en artikkel som handler om hvordan redaktøren takler byttet fra Mac til Chromebook, og nettopp disse skal sammenlignes. Det er nettopp dette som er vinklingen, og det blir feil å kritisere artikkelen som om det var en anmeldelse for Chromebook, siden det aldri var formålet med artikkelen. Hva dere kritiserer, og artikkelens formål, er to forskjellige ting. Problemstillingen er jo: "Hva skjer når jeg bytter fra Mac til Chromebook?", ikke "hvordan er Chromebook som datamaskin.

 

Selv synes jeg det har vært interessant å lese hvordan det har vært å bytte fra dyre Mac til billige Chromebook.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg opplever ikke artikkelen som urettferdig da Chromebooken i dette tilfellet skulle erstatte jobbmaskinen til redaktøren.

Det er vel her hele artikkelserien kjører lukt ut i grøfta for min del. Chromebook har vel aldri vært ment å skaffe billige maskiner til bedriftens nettverk. Til det blir bruken alt for mye låst opp til brukerens noe "sære" miljø.

 

Denne burde testes mot en hjemmebrukers hverdag, der citrix-løsning blir en spesialløsning den ikke er ment for, men som kan være greit å nevne for de som er avhengig av dette for å få lest jobb-epost.

 

Skriverproblemene er og greit å nevne, men man bør være klar over at bytte av plattform kan bety at man må skifte ut noe av den øvrige maskinvaren.

 

Samtidig, som flere har nevnt allerede, sammenligne kapasitet med en dyr Macbook og så klage på litt mer treghet. Skal du sammenligne ytelse, så er det mer relevant å sammenligne med en tilsvarende priset og spekket bærbar. Da kan det være relevant å få satt opp flere partisjoner, med henholdsvis standard install MS (med all medfølgende crapware), clean MS og linux (Ubuntu og/eller Linux Mint, som er det massene vil bruke).

 

For all del, jeg leser og noterer i bakhodet, men det ville vært enda mer matnyttig om de fokuserte på bruk av denne som en privat maskin. Da slipper man å henge seg opp i der fokuset blir helt feil for brorparten av de som vil vurdere denne som et alternativ.

 

EDIT:

Ser du klager på at folk "missoppfatter" hva denne artikkelserien handler om, men virker som du og gjør det. Nei det er ikke test opp mot specs eller spesifikk test mot Macbook'en hans, selv om det er hans referanseenhet. Den skal gjengi hvordan den føles i bruk for en normal bruker.

 

Til forskjell fra en test mot specs og ytelser, så er poenget hvordan den fungerer til hverdagslig og normal bruk for folk flest, for å se om begrensningene er for store for hvermansen. Kan de fleste leve greit med denne, med de mangler den har?

 

Tilfeldigvis er det redaktøren som tester den, og han har selvsagt litt spesialbehov i forhold til hvermansen, men det blir feil å henge seg så mye opp i egne, sære spesialutfordringer. Det er stortsett uinteressant for de fleste av oss.

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene. :-) I neste artikkel – og oppsummering – kommer jeg til å skrive om hva Chromebooken egner seg til og hva den egner seg ikke til. Det er helt klart et produkt som har mye for seg, men til sitt bruk – og litt av hensikten med denne serien var da også å få frem hva som er styrkene og svakhetene med produktet.

Endret av Kurt Lekanger
Lenke til kommentar

Så, problemene består i utdatert teknologi og properitære løsninger fra Microsoft. På tide å oppgradere redaksjonen sine løsninger.

 

Egt ikke... Nå som Google ikke støtter WP, så skal heller ikke Microsoft støtte Google.... Uansett har chrome os for lite brukere til at de skal lage skype tilgjengelig i chrome... De driver med en webversjon som er i beta nå så han kunne jo ha testa den.... Her synes jeg Microsoft også kan leke litt Snapchat... Alle de appene vi ikke har på WP enda a gitt! Youtube, Snapchat, (Instagram) Sitter her og venter på Snapchat... Resten er det gode klienter til... Microsoft støtter alle platformer med alle sine apper, men akkurat chrome os har for lite brukere.... Akkuratt slik som Snapchat sier til oss... Bare at det er flere WP brukere enn Chrome OS brukere....

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene. :-) I neste artikkel ? og oppsummering ? kommer jeg til å skrive om hva Chromebooken egner seg til og hva den egner seg ikke til. Det er helt klart et produkt som har mye for seg, men til sitt bruk ? og litt av hensikten med denne serien var da også å få frem hva som er styrkene og svakhetene med produktet.

 

Meget interresant for min del opp mot feks Citrix løsninger. Kjøpte selv en Chromebook for å teste når jeg så denne serien. Men det er mer interresant målt opp mot en valig PC i billig segmentet enn dyr MAC. Kanskje det også kan komme etterhvert? Om det dukker opp mulighet for dockingstasjon med 2-skjermsløsning (hvor begge skjermene er eksterne) hadde også hjulpet veldig mye!

Lenke til kommentar

 

Takk for tilbakemeldingene. :-) I neste artikkel ? og oppsummering ? kommer jeg til å skrive om hva Chromebooken egner seg til og hva den egner seg ikke til. Det er helt klart et produkt som har mye for seg, men til sitt bruk ? og litt av hensikten med denne serien var da også å få frem hva som er styrkene og svakhetene med produktet.

 

Meget interresant for min del opp mot feks Citrix løsninger. Kjøpte selv en Chromebook for å teste når jeg så denne serien. Men det er mer interresant målt opp mot en valig PC i billig segmentet enn dyr MAC. Kanskje det også kan komme etterhvert? Om det dukker opp mulighet for dockingstasjon med 2-skjermsløsning (hvor begge skjermene er eksterne) hadde også hjulpet veldig mye!

Når alt er skybasert og såpass billig. Kanskje det er like så greit å kjøpe en Chromebox i tillegg?

Den er jo dokking god som noen og den støtter 2 skjermer helt fint. Merk at du må ha i3 versjonene hvis du vil ha høyere oppløsning enn 1920 x 1200 for DVI og 2560 x 1600 for DisplayPort. F.eks. denne koster jo ikke all verdens:

https://www.komplett.no/acer-chromebox-cxi/824707

Lenke til kommentar

Angående det at den er for treg.

Jeg har kjøpt to forskjellige Chromebooks til døtrene mine i løpet av det siste året. Den ene er nettopp Toshiba Chromebook 2 Full HD og den andre er HP Chromebook 14 1. generasjon.

Og forskjellen på på HPens Intel Celeron 2955U (2 kjerne Haswell 1,4 GHZ) og Toshibaens Intel Celeron N2840 (2-kjerne Bay Trail 2.16-2.58GHz) er stor.

Toshibaen føles litt treg stadig vekk. Ikke at det er noe stort problem, det er bare irriterende. HPen oppleves sjelden som treg og tåler i mye større grad at mye skjer på en gang.

 

Så du burde ha testet med en Chromebook med en skikkelig prosessor. Det er mange med Intel Celeron 2955U, ellers så ha jo Acer Chromebook 15 med Full HD nettopp kommet.

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ACNXMUNED001/acer-chromebook-15-6-baarbar-pc-cb5-571

Den har Intel Celeron 3205U (2-kjerne Broadwell) som burde gjøre susen. Og til 4000 er den ikke mye dyrere enn Toshibaen.

 

Når det gjelder skriver så fungerer det utmerket hvis man har en Google Cloud Print kompatibel skriver. Hadde en gammel Canon uten Google Cloud Print støtte og det var litt pes å måtte skru på Windows PCen først. Men når den var tom for blekk var det ikke mye dyrere å kjøpe en ny Canon med Google Cloud Print støtte. Den nye skriveren fungerer helt utmerket med begge Chromebookene.

 

Skype for web er vel på vei:

http://www.androidcentral.com/skype-web-beta-now-open-all-users-us-and-uk

Om enn bare med chat på Chromebook ennå, men det var jo det du etterlyste.

 

Citrixproblemet er jo litt kjipt. Litt rart at Citrix ikke har laget en skikkelig Citrixklient. Men hvis Google pusher Chromebox/Chromebooks som en tynnklient inni bedrifter, så ordner det seg nok :-)

Hadde systemet hatt RDP tilgang ser det ut som det er en RDP klient tilgjengelig:

https://chrome.google.com/webstore/detail/chrome-rdp/cbkkbcmdlboombapidmoeolnmdacpkch

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...