Gå til innhold

Pedaler til CX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har den type pedal på min cyclocross. Passer meg fint fordi jeg da kan bruke samme sko på både racer og cyclocross. Men bare sånn at du vet det, det der er landeveispedaler, og skoene vil sitte som spikret når de er festet på pedalene. Du løsner benet av ved å dreie foten sidelengs.

Lenke til kommentar

Jeg har den type pedal på min cyclocross. Passer meg fint fordi jeg da kan bruke samme sko på både racer og cyclocross. Men bare sånn at du vet det, det der er landeveispedaler, og skoene vil sitte som spikret når de er festet på pedalene. Du løsner benet av ved å dreie foten sidelengs.

 

Da snakker du om PD-R540?

Lenke til kommentar

Jeg ville satset på SPD-pedaler, altså for eksempel de du fant hos bikeshop. Grunnen er at skoene som passer til SPD er mye bedre å gå med enn landeveissko (som brukes med f.eks. SPD-SL). Ytelsesmessig på sykkelen er nok landeveisskoene litt hvassere, men forskjellen er nok så liten at det ikke betyr noe for deg.

 

Jeg vet ikke noe konkret om Shimano XT-pedalen, men jeg regner med at den er helt grei. Kjøper du den må du ha MTB-sko. Både XXL, bikeshop og andre har mye å velge fra:

http://www.xxl.no/sykkel/sykkelsko-og-tillbehor/terrengsykkel-og-spinningsko/c/100504

http://bikeshop.no/Bekledning/SKO-OG-TILBEHØR/Sko/såler/Terrengsko

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke noe konkret om de skoene du linker til, men selv foretrekker jeg sko med spenne (slik som den andre du linker til). Med kun borrelåser synes jeg ikke skoene sitter like bra.

 

Huske å sjekke om det følger med cleats (altså metallplaten som fester skoen til pedalen).

Lenke til kommentar

Da snakker du om PD-R540?

Nei, jeg bruker Shimano Ultegra landeveispedaler på begge sykler. De har litt større flate enn de du sikter til, så det blir litt lettere å feste skoene. I tillegg gjør den ekstra flaten at trykket fordeles bedre. Jeg har lagt meg på tilsvarende nivå på pedaler som på syklene, som f.eks. har karbonramme og SRAM Force (cyclocross) og Shimano Ultegra (racer) gir. Men jeg sykler jo hver bidige dag, så da vil jeg ha noe som er bra i lengden. Da blir små detaljer viktige. Jeg bruker Shimano R-107 sko. Synes de fungerer bra, prisen var ikke så aller verst heller, og jeg liker fargen på dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være smart å spørre kundeservicen deres om det, så slipper du å stresse med å få tak i det etterpå om det skulle vise seg å være nødvendig. Skjønt, så mye stress er det egentlig ikke - spd-cleats får du tak i i enhver sykkelbutikk og sportsbutikk med sykkelutstyr i sortimentet sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...