Gå til innhold

Endelig kan «superstoffet» grafén bli enklere å masseprodusere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av og til er forfattere merkelig forutseende...

 

For i en bokserie jeg har blir grafen laget på mer eller mindre nøyaktig samme måte (vel med da best resultat i mikrogravitasjon (vektløs). (roterende kobberrull og vapor deposition blir helt klart beskrevet..

 

Snodig og tuft

Lenke til kommentar

Av og til er forfattere merkelig forutseende...

 

For i en bokserie jeg har blir grafen laget på mer eller mindre nøyaktig samme måte (vel med da best resultat i mikrogravitasjon (vektløs). (roterende kobberrull og vapor deposition blir helt klart beskrevet..

 

Snodig og tuft

 

Hvilken serie? Trenger nytt lesestoff
Lenke til kommentar

Energi revolusjonen kommer bare nærmere og nærmere.

(Burde kanskje ikke si det for høyt. Lyspære - mafiaen lese kanskje kommentar feltet..)

Vi er langt fra i mål, men jeg tør påstå at revolusjonen er allerede et faktum. Solkraft har allerede oppnådd grid parity flere steder. Dvs om jeg bygger et kullkraftverk for 10 mrd NOK og du bygger en solpark for 10 mrd NOK, kan du selge strøm billigere enn meg. Da er punktet nådd hvor tunge investorer snur sine side rumper. Derfra går framgangen i teknologien raskere og raskere.

 

Batterier har også nådd et kritisk punkt hvor de kan tilby et alternativ til forbrenningsmotorer. Også her har det trigget enorme investeringer både i forskning og produksjon på en skala vi ikke har sett før innen energilagring.

 

Summen av dette, som jeg tolker det, er at fremtiden er grønnere. Ikke bare fordi vi må, men også fordi det nå er penger å tjene/spare på det.

Endret av Dummst
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Massiv produksjon av batterier kan ikke akkurat kalles grønnere...

 

En stor del av miljøpåkjenningene rundt batteriproduksjon er transportutslipp. Kontainerskip er ikke kjent for å være de mest karbonnøytrale fartøy. Når Tesla omsider ferdigstiller sin fabrikk i USA vil litiumet slippe 3 Stillehavskrysninger før det kjører av produksjonslinja. Såvidt jeg forstår skal størstedelen av litiumbehovet være dekket av kontinentale kilder, dvs. som ikke trenger å krysse et verdenshav, samtidig som Tesla vil ha større innflytelse over regulering av gruvene. Som nevnt ovenfor av Dummst kommer stordriftsfordeler inn i bildet, og selv om kanskje ikke den "grønne" mentaliteten smitter, vil "grønn" teknologi vinne markedsandeler. Win-win.

Lenke til kommentar

 

Prosessen er imidlertid ikke spesielt rask. For å sikre at grafénet holder høy nok kvalitet må kobberet sendes gjennom deponeringskammeret med en hastighet på ikke mer enn 25 millimeter per minutt.

Det sier vel ikke så veldig mye om produksjonhastighet, da det sies veldig lite om bredden av kobberfoliumet.. Den kan jo gjerne være noen cm til flere meter lang for alt det jeg vet.. Og 25mm er jo rimelig mye når man er inne på de målestokkene vi snakker om her..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...