Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Min samboer nekter å betale felles gjeld!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min eks samboer og jeg har et hus sammen som vi skal selge. Hun har flyttet ut for kort tid siden og hun nekter nå å betale sin andel av gjeld og forsikringer knyttet til huset. Hvilke muligheter har jeg?

 

Jeg har vurdert å bare betale hele, og fortløpende kreve henne for halve beløpet gjennom namsmannen. Da jeg har dokumentasjon på alt, også e-post hvor hun sier at hun ikke vil betale mer. Finnes det noen andre måter å gjøre dette på?

 

Det står også igjen en del personlige ting etter henne. Kan jeg med loven i hånd ta pant i disse? True med å hive det på fyllinga hvis hun ikke gjør opp for seg? :)

 

MVH Frustrert!



Anonymous poster hash: 9a303...6c0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel.. Slike situasjoner er alltid stygge og skikkelig kjedelige... Men heldigvis har du retten på din side  :)

 

Dere eier et hus sammen som dere skal selge sammen. Det betyr at hun skal ha halvparten av salgsbeløpet, men... Ettersom hun har betalt ned mindre avdrag på lånet betyr dette at du i praksis eier en større andel av huset og skal ha tilsvarende større andel av salgsbeløpet.

 

Problemet er bare at om hun slår seg vrang kan det være vanskelig å gå videre. Jeg ville satt en advokat på saken. Dersom du har alle papirer og alt på plass så trenger han ikke bruke mye tid på å få kravet mot henne i orden. Når hun får et slikt krav i postkassen så kommer hun til å gjøre opp for seg. Spesielt siden hun antakelig vet at det er du som har retten på din side her. Jeg regner med hun kun gjøre dette for å være vrang.

Lenke til kommentar

En bekjent opplevde samlivsbrudd og ble boende i felles bolig mens eksen flyttet ut. Da gikk eksen til en advokat og fikk det ordnet slik at den som ble boende i felles bolig måtte betale husleie til den som var flyttet ut.

 

Setter du hardt mot hardt kan du oppleve at din eks gjør det samme.

Lenke til kommentar

Det blir feil. Greit nok at den som vor der skal dekke renter og øvrige bokostnader. Men den som blir boende skal ikke stå for mer enn 50% av avdragene.

 

Dersom han skal betale hennes avdrag er det likt som om han skulle satt tilsvarende sum rett inn på sparekontoen hennes hver måned. Hun gjorde en investering når hun kjøpte hus og kommer til å cashe ut igjen når hun selger.

 

At han skal betale hennes andel av avdragene er fullstendig irrasjonelt.

Lenke til kommentar

Hvis du hadde giftet deg ville du fått bedre rettigheter. Samboerskap er bare noe tull. Det som er dritt med loven i Norge er at man automatisk blir samboer den dagen man flytter sammen. Et par kan flytte sammen og fortsatt være kjærester, men nei da. Slik er loven og det er noe dritt.

Lenke til kommentar

Mjaa. Ikke helt. Dersom dama mi hadde flytta inn i min egeneide leilighet så hadde hun ikke hatt rett på en dritt dersom det ble slutt så lenge hun ikke har bidratt til å betale ned på lånet.

 

Det har ikke egentlig noe å si om man er samboer. Det kan like gjerne være to kamerater som eier en leilighet sammen. Selv om den ene flytter ut så må han fortsatt vedlikeholde lånet dersom han vil beholde sin eierandel på 50%

Lenke til kommentar

En bekjent opplevde samlivsbrudd og ble boende i felles bolig mens eksen flyttet ut. Da gikk eksen til en advokat og fikk det ordnet slik at den som ble boende i felles bolig måtte betale husleie til den som var flyttet ut.

 

Setter du hardt mot hardt kan du oppleve at din eks gjør det samme.

Leie er en ting, AVDRAG PÅ LÅN er noe HELT ANNET

 

TS: snakk med banken, dere er begge kunder der siden dere har lån sammen. Snakk med dem og få delt opp lånet i to... dette burde gå fint. Så behøver du bare å betjene halve lånet og banken rævkjører eksen din umiddelbart. 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

 

En bekjent opplevde samlivsbrudd og ble boende i felles bolig mens eksen flyttet ut. Da gikk eksen til en advokat og fikk det ordnet slik at den som ble boende i felles bolig måtte betale husleie til den som var flyttet ut.

 

Setter du hardt mot hardt kan du oppleve at din eks gjør det samme.

Leie er en ting, AVDRAG PÅ LÅN er noe HELT ANNET

 

TS: snakk med banken, dere er begge kunder der siden dere har lån sammen. Snakk med dem og få delt opp lånet i to... dette burde gå fint. Så behøver du bare å betjene halve lånet og banken rævkjører eksen din umiddelbart.

 

1: Du trenger ikke rope.

 

2: Hvorfor i all verden skulle banken goda å la TS slippe unna med halvparten av sin gjeld? Tror du de er helt dumme? Det er jo ikke banken sitt problem at medskyldneren ikke betaler, det er hele poenget med å ha to solidariske skyldnere for et lån. Hvem som etter avtalen mellom skyldnerne skal betale hva er deres problem, banken kan kreve begge to for hele beløpet. Denne retten har de ingen grunn til å si fra seg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hva er planen videre? Skal dere selge? Hvis du skal kjøpe henne ut så er det vel ikke helt riktig at hun betaler på avdragene heller? Flyttet hun frivillig? Hun må jo betale ny husleie et annet sted, så om hun betaler halve lånet og forsikring for deres tidligere felles bolig, så betaler hun i praksis dobbelt opp mens du sitter igjen med boligen og betaler halvparten.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Han kan ikke skrive halve lånet over på eksen.. selvfølgelig. Men dersom TS er den eneste som betaler avdrag betyr det også at han øker sin eierandel av boligen tilsvarende. Jeg ville brukt en advokat til dette

Nei, det betyr det ikke. Det betyr at han har et regresskrav på penger fra eksen. Altså, når eiendommen på ett eller annet tidspunkt selges skal han mer av salgssummen. Men hvor mye mer han skal ha kommer an på en kronebetraktning, ikke en andelsbetraktning.

 

TS: Sørg for å sende påkrav til samboeren med varsel om at du krever at hun betaler sin andel av lånet, og opplys om at du krever forsinkelsesrenter på alt du legger ut. Og forbered deg på argumenter om hvor stor eller liten husleien din skal være, du bor jo tross alt i huset som hun eier halvparten av, og hun har nok krav på en viss kompensasjon for dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hun flyttet ut veldig frivillig etter tre år. Hun flyttet ut mens jeg var jobb og flyttet inn til sin (etter hennes mening da vi møttes) forferdelige eks. Problemet er at det er vanskelig å få noe fremdrift på salg i og med at hun ikke betaler. Og det er vanskelig å få henne i dialog uten at hun kommer med flere urimelige krav. Hun betaler da selvfølgelig ikke husleie der hun bor nå.



Anonymous poster hash: 9a303...6c0
Lenke til kommentar

Det kan også dokumenteres i ett år bakover, at jeg har betalt mesteparten av utgiftene på huslånet og forsikringer knyttet til dette. Hennes andel har gått med til å betale egen gjeld da hun har bygget seg opp en gjeldspost på ca. en million hvorav 500 000 er usikrede lån og 500 000 er et privat lån sikret i hennes mors bolig. 



Anonymous poster hash: 9a303...6c0
Lenke til kommentar

Hvis du hadde giftet deg ville du fått bedre rettigheter. Samboerskap er bare noe tull. Det som er dritt med loven i Norge er at man automatisk blir samboer den dagen man flytter sammen. Et par kan flytte sammen og fortsatt være kjærester, men nei da. Slik er loven og det er noe dritt.

Ehm, hæ?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...