Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Eternet til wifi m passord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ap ( aksesspunkt )  eller en random trådløsrouter med wifi. 

Det er da viktig at du logger inn på routeren og disabler "routing" så det bare blir en switch/wifi ellers blir det krøll med husetes router. 

Det kan butikken hjelpe til med også vil jeg tru. 

 

Snakker 250kr her for de billigste fra asus. Velg heller de en jensen og dlink. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal legges med at jeg tolket posten din som at du leier hos en huseier som har en router i etg over for eks. 

 

AP koster 2-3 ganger mer en router ofte, men der er det ikke router i så det skal være plug n play egentlig. 

 

I routeren kan man ofte trykke på "use as AP-mode" så fikser den alt selv. 

Plan b blir å disable en hake inni der og lagre, så er det en AP. 

Man logger da inn med ipadressen , all info om det følger med produktet. 

 

Det hjelper ikke å kjøpe AP for å slippe innloggingen, man vil ikke bruke fabrikkpassord og SSID uansett, da kan alle i 100 meter radius få gratis internett. 

 

 

 

 

Routereksempel. 

https://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10282&category=10273_Nettverksprodukter&q=*%3A*&sort=Price%3AASCENDING&subcategory=10282_Routere

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikker på at "boksen" ikke har wifi, at det evt. bare er skrudd av? Svært mange år siden jeg har opplevd ISP som leverer modem/ruter uten wifi.

 

Kan alltids kontakte ISP og høre om de kan oppgradere deg hvis ikke. Isåfall sitter du nok på svært gammelt utstyr uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Borettslag. Ligger en boks på gulvet som har eternet uttak men ikke trådløs. Så tror det er AP jeg vil ha.

Det kan være modem fra Get eller Canal Digital. I såfall trenger du en ruter.

Du må finne ut hva boksen er og hva slags avtale borettslaget har og med hvilken ISP. Er boksen operativ? Får du nett hvis du kobler deg på med kabel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Mr. D har et poeng. Det er ofte lurt å vite hvor man er før man bestemmer hvor man skal videre.

 

Altså; Boksen med ethernet uttak kan være et modem eller en router. Er den et modem trenger du en router, er boksen en router trenger du kun et AP.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det er et kabelmodem fra canal digital. En enkel kabelutgang. En usb. Altibox tror jeg.

Hvis det er et kabelmodem fra Canal Digital, så har det ingenting med Altibox å gjøre.

 

Med det modemet kan du koble til én kablet PC. Trenger du noe mer (flere PC-er og/eller WiFi) så kjøper du en ruter. Bare å koble nettverkskabelen fra modemet til WAN/Internett på ruteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...