Gå til innhold

Har hatt gaming PC i 3 år lurer på noe


Anbefalte innlegg

Hei har hatt en PC nå siden sommer 2012 som jeg bygget selv, har aldri turt å kikke inn i pcen etter at jeg bygget den (var redd for å ødelegge ting), har bare installert SDD i etterkant.

 

Har AMD Radeon 7800 HD series, i5 3570k (stock kjøler), ingen ekstra vifter, ASUS P8z77-v LE, 8 gb ram og corsair obsidian 550D

 

1) Må jeg bytte eller skifte på noe når det gjelder CPU kjøleren? Den er som sagt stock kjøler og aldri rørt

 

2) Hvor lenge vil PC'en holde ut til uten å måtte bytte på noe stort?

 

3) Er det safe å overklokke GPU'en uten at man har noen ekstra vifter eller noe?
 

 og vil komme med spørsmål etterhvert som jeg kommer på

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du må ikke bytte noe, men en ny kjøler vil mest sannsynligvis føre til lavere temperaturer og mindre støy.

2. Det avhenger av hva du bruker pc'en til.

3. Du kan overklokke uten ekstra vifter, men det vil være lurt å passe på temperaturen. Anbefaler Msi Afterburner til dette. Versjon 4.1.0 er den nyeste akkurat nå. Legger ved link til denne: http://www.guru3d.com/files-details/msi-afterburner-beta-download.html

Lenke til kommentar

1.

CPU kjøler trenger du i utgangspunktet ikke å bytte om alt fungerer som det skal. Det du derimot bør være obs på er at kjølere har en tendens til å samle støv over tid, slik at luftgjennomstrømningen blir dårligere og evnen til å kjøle CPU reduseres. Det kan derfor være en god ide å støvsuge kjøleren. Anbefaler å bruke munnstykke av plastikk, og det kan hende du må demontere vifta for å få fjernet alt støvet.

Jeg pleier å bruke en gammel tannbørste på selve vifta samtidig som jeg holder munnstykket relatvt nært, bare husk å holde selve vifta fast så den ikke får snurre fritt.

 

For å bytte kjøler så er det stort sett to grunner til det.

Grunn 1: CPU genererer for mye varme til at kjøleren klarer å holde temperaturen på et akseptabelt nivå (jeg vil påstå at alt under 80 grader avlest temperatur er akseptabelt).

Grunn 2: Du ønsker en kjøler som lager mindre støy. Dette oppnås ofte ved å bruke vifter med større dimensjon (og lavere turtall), gjerne kombinert med at utforminga på selve kjøleribba er i stand til å frakte mer varme til omgivelsene.

 

 

2.

Dette avgjøres egentlig ene og alene av hva du bruker maskinen din til, men også av ditt budsjett og om hvorvidt du har et ønske om å ha det beste og nyeste som er å oppdrive til enhver tid.

Om du mener holdbarheten til enkeltkomponenter, så finnes det ikke enkle svar. Har bygd en god håndfull PC'er siden årtusenskiftet til eget bruk, og min erfaring er at hovedkort for eksempel kan holde i alt fra 2 til 12 år, avhengig av kvalitet og bruk.

Har en eldgammel P3 maskin som har vært brukt til server. Denne er laget for å gå 24/7 og den har vel til nå stått på i rundt 8 ish år i strekk.

 

3.

Der er i utgangspunktet ikke "safe" å overklokke, i hvertfalll om du ikke vet hva du gjør. CPU - Produsentene har ofte en klausul i garantien som gjør at garantien ryker ved overklokking. Har ikke lest igjennom noen av disse selv, men det vil ikke overaske meg om det ligger liknende klausuler på manglende kjøling eller montering av ufaglærte personer (eller hvordan de nå måtte ha formulert seg).

Lenke til kommentar

Åpnet min pc som er 7år gammel for å bytte noen deler, så da var det fint med luftkompressor til å blåse ut allt driten. Fant også 2 penner og noen skruer som guttungen min sikkert har putta in der. Merket at det blei nytt liv i den med nytt 290x skjermkort og evo850 ssd, så er ikke mye som må byttes for å holde liv i gammel pc. Gode vifter i kabinette hjelper mye til å holde temp nede også.

Lenke til kommentar

Stock CPU-kjøler er helt OK det. Har en kompis som ikke tar seg bryet med tredjeparts kjølere og PCen hans fungerer like fint som min ;)

 

Litt avhengig av produsenten av GPUen din det om overklokking er veldig lønnsomt. Det du får av ekstra ytelse får du igjen i form av varme og støy fra vifte, så om det er en standard-kjøler fra AMD på den vil du nok oppleve at PCen bli både varmere og mer bråkete. Samtidig, litt bråk og litt varme skader ikke en GPU, men følg med på at temperaturen ikke blir for høy (80 grader burde være mer enn nok ;) ). Sånn utover det har du fremdeles en helt dugandes PC. Jeg ville kanskje stappet inn 8GB til av den samme RAMen du allerede har, just to be sure, og så kanskje smått spart opp litt penger på siden til en ny GPU i fremtiden, dersom du er av typen som vil ha maks grafikk.

 

Men som andre sier, stikk på Clas Ohlsson og kjøp en boks med komprimert luft (om du ikke har en luftkompressor tilgjengelig), åpne opp døra på PCen og blås alt støvet til helvete. PCen din vil takke deg.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...