Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei der ute :)

 

Har slitt med to dårlige CompactFlash-kort jeg nylig bestilte.

 

http://www.netshop.no/products/Minne/CompactFlash/Kingston/Kingston-Ultimate-flashminnekort-64-GB-Compa?searchtrack=ProductList&prodid=183029&info=11

 

Det ene fikk jeg bare feilmeldinger på med en gang jeg prøvde å bruke det på mine Canon-kameraer (5D Mark II og 7D). Det andre fungerte i begynnelsen, men ikke så lenge før dette også begynte å gi feilmeldinger. Må stadig skru av kameraet og ta ut og inn kortet igjen. Noen ganger går det på første forsøk, andre ganger må jeg gjøre det to eller flere ganger.

 

Det jeg lurer på er om;

 

1. Noen har hatt de samme erfaringene med disse kortene?

 

2. Noen kan anbefale CompactFlash-kort som fungerer bra til kamera/foto?

 

Vil sette pris på informative svar.

 

PS! Det gamle kortet jeg hadde, men som jeg nå ikke klarer å finne, fungerte på begge kamera, men det var litt lite lagringsplass på. Vil helst ha med minimum 32GB.

 

(Kortene med feil på, vil jeg selvfølgelig sende i retur for nye)

 

Edit: Jeg fant nettopp nå et annet eldre CF-kort jeg hadde liggende (SanDisk Extreme III 1.0GB). Jeg testet dette, og det fungerer helt greit på begge kameraene.

 

Edit 2: Det er altså KUN feilmeldinger NÅR jeg skal bruke kameraet, og har heldigvis ikke (ennå i hvert fall) fått erfare at jeg har mistet bilder jeg har tatt.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 Om noen kan anbefale CompactFlash-kort som fungerer bra til kamera/foto?

 

Kingston er et rimelig kjent merke og litt merkelig at de ikke fungerer. Selv bruker jeg Sandisk og har ikke hatt noen problemer med dem. Bruker mest SD-for tiden så det er en stund siden jeg kjøpte CF, men det var Sandisk Extreme Pro jeg kjøpte sist (betegnelsene har variert litt). Lexar er det andre store merke på minnekort, men har ikke erfaring med disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 Om noen kan anbefale CompactFlash-kort som fungerer bra til kamera/foto?

 

Kingston er et rimelig kjent merke og litt merkelig at de ikke fungerer. Selv bruker jeg Sandisk og har ikke hatt noen problemer med dem. Bruker mest SD-for tiden så det er en stund siden jeg kjøpte CF, men det var Sandisk Extreme Pro jeg kjøpte sist (betegnelsene har variert litt). Lexar er det andre store merke på minnekort, men har ikke erfaring med disse.

 

 

Jeg er jo selv overrasket over at jeg har problemer med begge. Ett av to kort kunne jeg forstått som uflaks, men begge ...?

 

Iom at dette gjelder på to forskjellige kameraer, og det gamle CF-kortet fungerte greit på begge, er jeg rimelig sikker på at det er disse kortene, og ikke kameraene som er problemet.

 

Da noterer jeg meg dine erfaringer med Sandisk, og har de som et alternativ ved neste kjøp :)

 

Edit: Se mer info i trådstarten.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Nettopp pga at feil kan oppstå med kort, kan det være lurt med flere mindre kort enn et med god plass. Får du feil med et stort kort med mange bilder, kan du miste alle bildene.

 

Jeg kan ikke uttale meg om Kingston, men jeg har hatt god erfaring med Sandisk siden jeg begynte med digitalfoto i 1998.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp pga at feil kan oppstå med kort, kan det være lurt med flere mindre kort enn et med god plass. Får du feil med et stort kort med mange bilder, kan du miste alle bildene.

 

Jeg kan ikke uttale meg om Kingston, men jeg har hatt god erfaring med Sandisk siden jeg begynte med digitalfoto i 1998.

 

Jeg er enig med deg i at det er greit å ha heller flere små kort, nettopp pga problemet du her nevner. Men jeg synes at mindre enn 32GB blir i grenselandet. Når man fotograferer i RAW, går megabytene unna. Jeg skal dog tenke på 16GB som et alternativ, og heller kjøpe flere av disse.

 

Nå har både du og han første som svarte her inne, hatt gode erfaringer med SanDisk, så skal ikke se bort fra at det blir det jeg kjøper neste gang  :)

Lenke til kommentar

Kingstone er ikke mitt førstevalg på minnekort, har dårlig erfaring i jobbsammenheng med ustabile og korrupte kort men til deres forsvar var det de billigete kortene de hadde den gangen "oppdater enheten og kast kortet".

 

De kortene du har skal være kompatible med begge kameraene, hvis du kjøper kort som er UMDA7 må du være sikker på at du har oppdatert softvare i kameraene.

 

Personlig så bruker jeg kortfabrikanten som er nevnt hyppig av andre her og har brukt kort fra denne fabrikanten siden begynnelsen av 2000 taller uten problemer, kan også legge til at jeg alltid formaterer kortene i den enheten som skal bruke kortet og formaterer alltid istedenfor og bruke slette-funksjoner så jeg er sikker på at jeg får et fullstendig formatert kort hver gang. Sletter heller ikke bilder underveis for sikkerskyld og gjør heller det i etterkant.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kingstone er ikke mitt førstevalg på minnekort, har dårlig erfaring i jobbsammenheng med ustabile og korrupte kort men til deres forsvar var det de billigete kortene de hadde den gangen "oppdater enheten og kast kortet".

 

De kortene du har skal være kompatible med begge kameraene, hvis du kjøper kort som er UMDA7 må du være sikker på at du har oppdatert softvare i kameraene.

 

Personlig så bruker jeg kortfabrikanten som er nevnt hyppig av andre her og har brukt kort fra denne fabrikanten siden begynnelsen av 2000 taller uten problemer, kan også legge til at jeg alltid formaterer kortene i den enheten som skal bruke kortet og formaterer alltid istedenfor og bruke slette-funksjoner så jeg er sikker på at jeg får et fullstendig formatert kort hver gang. Sletter heller ikke bilder underveis for sikkerskyld og gjør heller det i etterkant.

 

Takker for et informativt svar, Nautica :thumbup:

 

Da blir det nok Sandisk Extreme. Forøvrig, jeg bruker alltid slettefunksjonen i kameraet jeg bruker da det er det jeg har blitt anbefalt før. Skal sjekke opp det med oppdatering av software.

Lenke til kommentar

Går selv for Sandisk og Lexar. Får gode skussmål rundt om, og har ikke hatt noen problemer med de få kortene jeg har selv.. Hopper selv over Kingston.

 

Takker for tipset, Trondster :)

 

Sandisk Extreme blir neste kort hvis ikke noe helt ekstraordinært skulle dukke opp.

Lenke til kommentar

 

 

Da blir det nok Sandisk Extreme. Forøvrig, jeg bruker alltid slettefunksjonen i kameraet jeg bruker da det er det jeg har blitt anbefalt før. Skal sjekke opp det med oppdatering av software.

 

Å slette bilder i kameraet er en veldig dårlig idé, du bør formatere det (du kan gjøre det i kameraet). Det står en del om dette på pcinfo.no (og mange andre steder):

 

' Når et minnekort brukes og bilder slettes ligger det fortsatt igjen en del data på kortet. Ikke er bildene skikkelig slettet heller, for når du sletter et bilde så forsvinner det ikke fra kortet før du har tatt en nytt bilde som overskriver det som er slettet. Det er forresten derfor det er mulig å hente tilbake slettet informasjon, og også derfor du ikke skal benytte et kort hvor du har slettet noe ved en feil. Så, formatering er det nødvendig? Ja, for da vil indeksfiler som holder oversikt over bildene og det som er lagret på kortet bli rensket opp. Fragmenter av filer og annet vil også ryddes vekk slik at kortet fungerer raskere og bedre, samt at det er mindre fare for at feil oppstår.'

 

Har bare positive erfaringer med Sandisk, Lexar har av og til gitt problemer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Da blir det nok Sandisk Extreme. Forøvrig, jeg bruker alltid slettefunksjonen i kameraet jeg bruker da det er det jeg har blitt anbefalt før. Skal sjekke opp det med oppdatering av software.

 

Å slette bilder i kameraet er en veldig dårlig idé, du bør formatere det (du kan gjøre det i kameraet). Det står en del om dette på pcinfo.no (og mange andre steder):

 

' Når et minnekort brukes og bilder slettes ligger det fortsatt igjen en del data på kortet. Ikke er bildene skikkelig slettet heller, for når du sletter et bilde så forsvinner det ikke fra kortet før du har tatt en nytt bilde som overskriver det som er slettet. Det er forresten derfor det er mulig å hente tilbake slettet informasjon, og også derfor du ikke skal benytte et kort hvor du har slettet noe ved en feil. Så, formatering er det nødvendig? Ja, for da vil indeksfiler som holder oversikt over bildene og det som er lagret på kortet bli rensket opp. Fragmenter av filer og annet vil også ryddes vekk slik at kortet fungerer raskere og bedre, samt at det er mindre fare for at feil oppstår.'

 

Har bare positive erfaringer med Sandisk, Lexar har av og til gitt problemer

 

 

Hei JorunT, og takk for svar :)

 

Bare jeg som er litt trøtt og for ivrig på tastaturet. Jeg mente formateringsfunksjonen, ikke slettefunksjonen :hm:

 

Kan faktisk ikke huske å ha brukt slettefunksjonen på kamera noen gang ... :innocent:

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Råder deg til å ta en grundig sjekk av minnekort-modulen (i mangel av bedre ord) før du kjøper nye kort. Jeg hadde 2 7D en tid tilbake, der den ene pin'en hadde bøyd seg, noe som førte til skade på minnekortene og medfølgende feilmeldinger i tide og utide. Minnekortene fungerte, men fikk altså feilmeldinger. Siden jeg hadde skadet minnekortene førte det til at jeg måtte bytte minnekort-modulen i begge kameraene, bytte ut alle kort + kortlesere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Råder deg til å ta en grundig sjekk av minnekort-modulen (i mangel av bedre ord) før du kjøper nye kort. Jeg hadde 2 7D en tid tilbake, der den ene pin'en hadde bøyd seg, noe som førte til skade på minnekortene og medfølgende feilmeldinger i tide og utide. Minnekortene fungerte, men fikk altså feilmeldinger. Siden jeg hadde skadet minnekortene førte det til at jeg måtte bytte minnekort-modulen i begge kameraene, bytte ut alle kort + kortlesere. 

 

Hei tangenfoto, og takk for svar :)

 

Jeg burde kanskje ha skrevet i trådstarten at jeg hadde sjekket både minnekortene og minnekortporten på begge kameraene, da uten å finne noen skader. Briller, forstørrelsesglass og en liten ledlykt måtte til før jeg klarte å se godt nok :dremel:

 

Jeg har heller ikke måttet ty til makt for å få kortene på plass ...

 

Edit: ... og som jeg nevnte, så fungerer andre minnekort helt fint.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Har aldri hatt trøbbel med ett eneste kort, så jeg har kanskje hatt flaks. 

Ett tips jeg har hørt er å skru av strømmen på kameraet før du tar ut brikken, og selvsagt formatere i kameraet. Hver gang. 

 

Hei tow, og takk for svar :)

 

Nå tar jeg bare ut kortet hvis jeg får problemer med det. All overføring av bilder til pc skjer via usb direkte fra kamera. Jeg har dog prøvd ulike måter å få "i gang" kortet igjen på. Bl.a. å skru av eller ikke skru av kamera før jeg tar ut kortet for så å putte det inn igjen, da med varierende hell helt uavhengig av hvilken framgangsmåte jeg velger.

 

Hva gjelder formatering, så gjør jeg alltid det i kameraet etter at jeg har fått overført bildene til pc'n. Det gir jo mere lagringsplass når man er ute og knipser, og bedre orden på bildene :)

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...