Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei, har tidligare slipt, grunna lakkert min bil, men så glømte eg klarlakk og så bruke eg ei sterk såpe som eg ikkje skulle brukt..kan hende de berre var avfetting, ikkje sikker.. men men. Så flassa det av litt og noke beggynte å ruste igjen, mulig eg ikkje fekk slipt helt ned?

 

Hovedspørsmålet mitt er egentlig: Kan eg lakke rett på bilen? Så lenge lakken ser noke lunde grei ut fra før av, det er riktig lakk etter kode og bilen er rein/vaska? Klarte å parkere for nært sånn at eg skrapa opp plastfangeren framme og de blei noken kvite stripe.. tenke å lakke enkelt over om det ikkje såg alt for gale ut. 

 

Har og tenkt til å fikse tabbane mine som eg gjore på dørene. Då var eg så dum at eg maskerte rundt, spraya grunning inn og lakka slik at det blei eit ekstra lag utapå døra som var extra merkbart og såg firkanta/trekanta ut.. 

 

Kunne vore interresangt å lært litt meir om lakk/karosseri på nettet, kanskje noken gode nettside eller videoa på youtube om noken har noke bra forslag? :)

 

Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner meg godt igjen, både med å maskere for så å få for tykt lag med lakk, og at lakken flasser av i vask. Det var sånn de første forsøkene mine ble også.

 

Har lakkert litt småtteri opp igjennom årene og har etter hvert blitt fornøyd nok i forhold til prisen og i forhold til hvor mye det ville kostet å få gjort profesjonelt.

 

 

1. Vask grundig området du skal lakkere og et godt stykke rundt.

2. Puss området du ser, og litt rundt området. Rundt området trenger du ikke slipe helt ned. Jeg bruker 3 forskjellige slipepapir, husker ikke hvilke i farten, men er mellomgrovt - finere - fint. 

3. Du MÅ bruke primer (noen kaller det for grunning), først. Dette binder lakken til metallet/plasten slik at det ikke flasser av i vask. Det finnes egen primer beregnet for plast.

4. Når du primer og lakkerer, masker kun områder som lykter, og detaljer i annen farge o.l. 

5. Beveg armen hele tiden, og hold trykk-knappen til lakkboksen inne kun i 2-3 sekunder av ganger, samtidig som du sveiper fra side til side. La det bevist komme litt primer på utsiden av området ditt, samme når du lakkerer. Dette gir en bedre overgang mot resten av lakken.

6. Jeg legger primer, og venter til den er nesten tørr, før jeg lakkerer, samme med neste lag med lakk.

7. Klarlakk. Jeg har hatt biler uten metallikk-lakk som ikke skal trenge klarlakk. Med lakk-på-boks må jeg ha klarlakk uansett for å få et greit resultat.

 

Profesjonelle lar hvert lag tørke, og pusser med superfint slipepapir mellom hvert lag for maksimalt hold og en jevnere finish. Dette tar jeg meg ikke tid til.

 

Dette er min måte og gjøre det på, sikkert mange som er uenige med meg, men det fungerer greit nok for meg. Ville aldri gjort dette på en nyere bil eller veteranbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nydelig svar, takk! Er ingen ny bil nei og rustboble, steinsprut og små stripe er det på den. Har tidligare glømt klarlakken som var tabben vekk ifra maskerings feilen.. no har eg jo tilgang til verksted, så har brukt slipe maskin... Er nok kanskje lurt å bruke papir på slutten for så å få de flatare eller "smooth" fekk og eit lite hål i døra etter rustboble, det tetta eg igjen stygt med grunning.. kan ta noken bilde. Og små ripene av stein elns tok eg berre å lakka enkelt med pensel.. det kom seg ihvertfall bra. Såpass mykje regn her i området på vestlandet at det er ofte de ikkje vise i de heiletatt ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...