Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskinen krasjer! (Kernel Power 41)


Anbefalte innlegg

Helt siden jeg installerte nytt skjermkort (Zotac 970), ny CPU (AMD FX-8350) og 2 nye rambrikker (HyperX 4gb DDR3), har jeg hatt problemer med at datamaskinen krasjer når jeg spiller krevende spill.

Gamle deler i pcen er Gigabyte 990FXA UD3, 2 Corsair 2gb DDR3 og Corsair HX650w. Disse delene er omtrent fire år gamle.

I dag mens jeg prøvde å spille The Witcher 3 hadde jeg en sær opplevelse, spilte Gwent (Kortspill minigame inne i spillet) 3 ganger på rad mot samme fyr, vant alle tre men i det jeg trykket meg ut ifra seiers skjermen krasjet datamaskinen.
Jeg skrudde på igjen og prøvde 2 ganger til, men denne gangen tapte jeg mot han, begge forsøkene. Ingenting skjedde, jeg tapte og gikk min vei.
Kom tilbake 2 minutter senere for å vinne mot han. Jeg vant, og som forrige gang så krasjet spillet.


Uansett.. Hver gang dataen krasjer får jeg opp en kritisk varsel i hendelsesloggen, kernel power 41. Har lest litt om det og det jeg har lest har ikke hjulpet mye.

Prøvd memtest86, sjekket temperaturen overalt i datamaskinen, prøvd å koble ut front usb portene, avinstallerte diverse drivere for å se om det var noen som ikke kom overens, men ingenting har vært til nytte. Har også oppdatert alle drivere.

Etter at jeg installerte Windows 8.1 tidligere i dag fant jeg ut at Kernel-EventTracing har gitt meg følgene diagnose; "Økten ReadyBoot stoppet på grunn av følgende feil: 0xC0000188"


Håper jeg kan få hjelp her, takk på forhånd for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være en feil med Nvidia kortene der de med en gang går over 3.5Gb minnebruk krasjer (noe som høres ganske så riktig ut siden du vant og dermed blir en ny cutscene lastet inn) , det du kan prøve er å redusere på skjermkortinnstillingene og se om det hjelper.

 

Men det kan også være andre ting , har du muligheten til å se på spenningene til strømforsyningen din under last og spilling? Mulig Gigabyte har noen programvare som lar deg lese av dette i Windows og logføre det for å se om du har spenningsfall under spillingen.

 

Denne siden nevner også en del andre problemer som er verdt å ta en titt på : 

http://www.gamepur.com/news/18889-temporary-fix-witcher-3-wild-hunt-frequent-crashing-and-freezing-issues-pc.html

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Kernel power 41 er bare en melding om at maskinen ikke er avsluttet på vanlig måte hvis jeg husker riktig.

Mulig din strømforsyning ikke er kraftig nok til oppgradert skjermkort. Siden memtest er ok og drivere er ok vil jeg satse på spenningsfeil. Skjermkort kan trekke svært mye strøm.

 

Men du kan Google feilmeldingen din angående ready boost. da finner du dette:

 

https://support.microsoft.com/en-us/kb/2001347

 

Den gjelder altså kun oppstart, ikke bruk av pcen og er nok ikke relevant til ditt problem.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Prøvde å skru ned Power Limit med MSI Afterburner og skru alt av settings i TW3 på low, men det hjalp ikke. 
Mistenker at det kanskje er PSUen som er i ferd med å dø, den er tross alt 4 år gammel. Har ikke så mye penger for øyeblikket så kan liksom ikke bytte den ut, så prøver å utelukke alle muligheter før jeg gjør noe som helst.

Hvis det er PSUen som ikke er kraftig nok til å håndtere delene, er det noen muligheter jeg har for å kunne spille uten å krasje, eller er det over og ut til jeg får ny PSU?

Lenke til kommentar

Har du overklokket den nye cpuen du har .

Det er tross alt en 125Watt prosessor i utgangspunktet. Det går utrolig fort til værs når man klokker frekvensen og setter opp vcore , den kan da lett bruke det dobbelte under load enn "tdp" spesifiseringen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Godt poeng Syar.

Har faktisk samme Cpu og har hatt samme psu som ga meg mange problemer pga ustabilitet.

Det kan jo får power tippet tilbake til safe siden (hvis overklokket).

 

Jeg tror også det er best å prøve en annen PSU først.

Samme symptom her med samme Gigabyte 990 hk : http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1795998/gigabyte-990fxa-ud3-amd-8320-hard-crash-issues-system.html

og utilstrekkelig eller dårlig/feilende psu var årsaken.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg tipper nye ram brikkene og eller ikke slettet gammel gpu driver?

Og eller gammel bios. Krever f9 http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3894#bios

Det med minne eller gammel driver kan forklare eventuell bluscreen .

Men tilfellet her er cut power , lyser psu og/eller hovedkorts pwm krets (eller kondensatorer) lang vei.

Uten ny bios får man visstnok ikke post med fx8350 så jeg tviler på at det er saken her.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så fortsatt problemer i Witcher 3? Du har oppdatert og patchet spillet?

Arma 3 er jo ikke like nytt som W3 og belaster trolig skjermkortet ditt på en annen måte enn feks W3 , anbefaler deg å prøve flere spill for å se om problemet dukker opp der også.

 

Prøv også tester som f.eks OCCT Perestroika sin psu test.

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Har nettopp selv hatt Kernel-Power problemet. PC`en låste seg i diverse situasjoner, men uten BSOD.

Hendelsesloggen viste Kernel-Power feil.

 

Etter å ha testet ny PSU, sjekket minnebrikkene grunding og installert Win på nytt uten at dette hjalp, fant jeg ut at hovedkortet var problemet. 

Byttet hovedkort og CPU (tviler på at denne var skylden, men oppgraderte likevel) og alt var i orden.

Lenke til kommentar

 

Må også nesten spøre som kjetil gjør. Har du de corsair 2x2gb ddr 3 + 2x4gb ddr hyperx i pcen? I såfall vil jeg anbefale deg å ta ut 2x2gb ddr brikkene. Og ha ram fra 2 forskjelige produsenter er ikke helt så bra. Brikkene har forskjelige spces, kjøre forskjelige hastigheter, har forskjelige strøm krav, osv. Så det vil altids være best å ha nøyaktige samme brikker i pcen.

 

Ettersom du kanskje bare spiller så er 8gb nok for det, noe mer er for dem som driv med video/bilde redigering.

Lenke til kommentar

 

Må også nesten spøre som kjetil gjør. Har du de corsair 2x2gb ddr 3 + 2x4gb ddr hyperx i pcen? I såfall vil jeg anbefale deg å ta ut 2x2gb ddr brikkene. Og ha ram fra 2 forskjelige produsenter er ikke helt så bra. Brikkene har forskjelige spces, kjøre forskjelige hastigheter, har forskjelige strøm krav, osv. Så det vil altids være best å ha nøyaktige samme brikker i pcen.

 

Ettersom du kanskje bare spiller så er 8gb nok for det, noe mer er for dem som driv med video/bilde redigering.

Har kjørt memtest86 en gang, alt var helt fint. Har 2 corsair vengeance 2gb og 2 hyperx 4gb ja, skal prøve å ta ut corsair brikkene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...