Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

lov å nekte utendørs strømuttak?


Erikh182

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye koster overspenningsvernet? Det vil vel eventuelt beskytte resten av installasjonen din også ;-)

Kan jo være verdt det dersom det er en overkommelig kostnad og gjør at du får installert ladekabelen din.. På tross av styreleders ønske ;-)

Lenke til kommentar

Er det en misforståelse i utgangspunktet her, dvs. det diskuteres overspenningsvern, mens det egentlig handler om jordfeilbryter?

Jordfeilbryter ble påbudt for alle nye installasjoner i 2002, jeg nekter å tro at det mangler i ett bygg fra 2011.

Lenke til kommentar

 

Jordfeilbryter ble påbudt for alle nye installasjoner i 2002, jeg nekter å tro at det mangler i ett bygg fra 2011.

 

 

Ja det er vel riktig.

 

Fungerer dette da slik at det dekker alle kursene i sikringsskapet og også evt. senere tilkoblinger for f.eks. utendørs stikk hvis dette ikke ble lagt opp (utendørs) i utgangspunktet?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Ja det er vel riktig.

 

Fungerer dette da slik at det dekker alle kursene i sikringsskapet og også evt. senere tilkoblinger for f.eks. utendørs stikk hvis dette ikke ble lagt opp (utendørs) i utgangspunktet?

 

 

I nyere innstallasjoner skal alle kurser dekkes av jordfeilbryter. Gjelder selvsagt også ettermonterte kurser, både inne og ute.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet med tanke på rettslig og faktisk rett til å bestemme er at en sameier har rett til å bestemme over sin seksjon, det vil si boenheten og alt som er utlagt til seksjonen i tråd med kommunalt seksjoneringsvedtak. Parkeringsplasser er vanligvis seksjonert ut til den enkelte seksjon i sameier pga. regelen om at ingen sameier kan få varig enerett til fellesarealer. 

 

Motsvarende har en sameier ikke rett til å sette opp faste installasjoner på/over/gjennom fellesareal. Her kreves styrets eller sameiermøtets samtykke. Dette samtykket kan det stilles (saklige) vilkår til. Med tanke på hva et overspenningsvern gjør har jeg vansker for å se at et krav om det er saklig. 

 

Når installasjonen først er satt opp kan imidlertid ikke sameiet/styret forby bruken av installasjonen med mindre bruken er "på en urimelig eller unødvendig måte [...] til skade eller ulempe for andre sameiere", jfr. eierseksjonsloven § 19. Heller ikke her er det lett å se noen sammenheng mellom skade/ulempe og krav om overspenningsvern. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg sliter med å forstå i denne historien er hvorfor opplegg til el-bil er problem, tatt i betraktning:

 

 

 

Det var snakk om at de skulle legge ut stikkontakt til alle

 

Jeg antar da at disse "andre" el-kontaktene kanskje er tiltenkt motorvarmer, støvsuging etc. siden el-bil åpenbart virker veldig fremmed for de andre andelseierne(?)

 

Men hva du bruker av mengde strøm (hvis det var et issue)  er jo håndtert at hver enkelts kurs (sikringskap) Hvorvidt du fyrer opp en stekeovn på 3000 watt eller lader el-bil er jo ett fett og uvedkommende andre.

 

Nå som el-bil er såpass utbredt og allemans-eie bør man vel ha en god (logisk) grunn for å nekte noen lade-mulighet. Å nekte bare for å være tverr hadde vel ikke holdt i en domstol-behandling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Parkeringsplasser er vanligvis seksjonert ut til den enkelte seksjon i sameier pga. regelen om at ingen sameier kan få varig enerett til fellesarealer.

I så tilfelle burde ikke denne innstallasjonen være noe problem, jeg fikk derimot inntrykk av at det skulle monteres på fellesarealet. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det jeg sliter med å forstå i denne historien er hvorfor opplegg til el-bil er problem, tatt i betraktning:

 

 

 

Det var snakk om at de skulle legge ut stikkontakt til alle

 

Jeg antar da at disse "andre" el-kontaktene kanskje er tiltenkt motorvarmer, støvsuging etc. siden el-bil åpenbart virker veldig fremmed for de andre andelseierne(?)

 

Men hva du bruker av mengde strøm (hvis det var et issue)  er jo håndtert at hver enkelts kurs (sikringskap) Hvorvidt du fyrer opp en stekeovn på 3000 watt eller lader el-bil er jo ett fett og uvedkommende andre.

 

Nå som el-bil er såpass utbredt og allemans-eie bør man vel ha en god (logisk) grunn for å nekte noen lade-mulighet. Å nekte bare for å være tverr hadde vel ikke holdt i en domstol-behandling.

Du blir ikke nektet lademulighet.

 

Du blir nektet å gjøre endringer på fellesarealet. Jeg tror ikke at sameiet gjør dette fordi de er misunnelige på at du er den eneste som har el-bil.

 

Det er jo du som har kjøpt el-bil uten å ha lademulighet. Det er ikke sameiet som har tatt fra deg lademulighet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...