Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Markedsføring og ledelse 2 Våren 2015


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HAR NOEN GJENNOMFØRT EN KONKURRENTANALYSE   OG/ ELLER BRANSJEANALYSE?

 

:laugh:

Trukke konkurrentanalyse er særlig viktig på denne eksamen. Hva f.eks XXL har som mål, hva de antar om seg selv, deres strategier, deres kompetanse og ressurser ol. er jo umulig for oss å vite. Da måtte vi gjort undersøkelser om dette. Jeg tror det er viktig å lese om spesielt distribusjon og merkevarebygging. Videre må det også leses om motivering og kompetanseutvikling  :wee: Se også på ekspansjonsmatrisen, muligens også litt om pris da dette har blitt et viktig konkurransemiddel i sportsbransjen  :yes:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Klassen vår kom fram til at vi muligens får disse temaene:

- Merkevarebygging 

- Konkurrentanalyse (Analyse av en bransje)

- Distribusjonsstrategier

 

Noen som er interesserte i å samarbeide og dele informasjon? 

Jeg er interessert i å samarbeide :-)

Jeg har også funnet ut at det antagelig kommer konkurrentanalyse, men av hvem? Kan vi lage en nå av feks XXL, eller blir det at vi må lage en om den bedriften vi antagelig får på tirsdag?

Jeg driver nå å skriver om merkevarebygging, bare litt sånn generelt at vi nordmenn er veldig glad i det som er norsk, også tok jeg et eksempel med at i julen som var så var det nesten ingen som hadde et tre uten Kari Traa ullundertøy under. Og at det hadde ikke vært slik hvis det var et hittil ukjent merke som hadde produsert akkurat samme settet.

 

Så fint! :- )

Vi holder allerede på å lage en konkurrentanalyse av XXL, men dette er nokså generelle fakta slik at det kan byttes ut med andre sportsbutikker! Hadde vært fint om du kunne sende oss det du har skrevet om merkevarebygging :- )

 

 

 

Sportbransjen

- Kjendiser bygger merkevarer.

↳ Kari Traa, Bjørn Dæhli, Ulvang, Therese Johaug, Lasse Kjus etc.  

 

- Kjedetilknytning blir sterkere (distribusjon)

↳ Sannsyneligvis om enten makt avhengighet, elektronisk handel, samarbeid og integrasjon?.

 

- Motiverte tilsette gir mer fornøyde kunder.

↳ Sannsyneligvis om kompetanseutvikling og markedsutvikling.

 

Potensiell case:

- Det kommer info om en tenkt bedrift 

- Inn på markedet med nye merkevarer?

 

Dette MÅ du forberede deg på: 

- Merkevarebygging

- Distribusjon

- Motivasjon

- Kompetanseutvikling

 

Bør øve på:

- Visjon, forretningsidé og overordnet mål.

- Kampanjeplan.

- Pris (Kap 6)

- Kommunikasjon (utvikle en kommunikasjonsstrategi, mediemiks?) (Kap 8)

- Konflikt (Kap 10)?

- Ekspansjonsmatrisen,

 

Dropp:

- Markedsundersøkelse (3)

- Konkurranseanalyse (4)

- Etikk (Kap 13)

- Intern markedsføring (Kap 12)

 

LES: Kapittel 5 og 7, 11 i tillegg bør en lese grundig på motivering og kompetanseutvikling. Les deg gjerne opp på idrettskjendisers merkevarer.

 

 

Læreren vår sa at etikk er noe vi bør lese mye om, dette her hadde hun å si om etikk delen; " Hva om dere får vite i morgen at sportsklærne til Bjørn Dæhli blir sydd av fattige barn i Bangladesh som har 16 timers arbeidsdag og får en brødskive om dagen?"

Lenke til kommentar

Kan ikke alle dele informasjonen dere har skaffet? Blir så mye lettere for oss alle :) Har noen feks gjennomført en konkurrentanalyse, og er gira på å hjelpe andre i samme situasjon som dere? 

 

Dette her er typiske oppgaver som er gitt på tidligere eksamener, og hvor i boka man finner fasiten, tenker det kunne være hendig imorgen:

·         Ta utgangspunkt i ekspansjonsmatrisen. Vurder og anbefal en vekststrategi.

o   Side 26-29.

·         Anbefal en realistisk kommunikasjonsstrategi.

o   Side 187-206 +-.

·         Gjør rede for hvilke tiltak som kan iverksettes for å utvikle personalet som ledd i internmarkedsføringen.

o   Side 280 + 283-286.

·         Gjør rede for hvordan «bedrift» kan framstå som en bærekraftig bedrift.

o   Side 295-300.

·         Utarbeid visjon, forretningsidé og overordnede mål for den «bedriften».

o   Side 16-23.

·         Utarbeid en markedsstrategi rettet mot forbrukermarkedet der du vurderer og anbefaler bruken av konkurransemidlene produkt, pris, distribusjon og markedskommunikasjon.

o   Kapittel 6, 7 og 8.

·         Vurder og anbefal hvordan «bedriften» kan arbeide med motivasjon og kompetanseutvikling hos sine ansatte.

o   Side 257-267.

·         Vurder hvordan «bedriften» kan posisjonere seg ved hjelp av merkevarebygging.

o   Side 121-126.

·         Vurder de aktuelle distribusjonsstrategiene «bedriften» kan velge, og gi en begrunnet anbefaling.

o   Side 175-178.

·         Drøft de utfordringene «bedriften» står overfor ved valg av produksjonssted for produktene ut fra et etisk og et forretningsmessig perspektiv.

o   Side 309-310.

·         Beskriv mulige og realistiske personalkonflikter som kan oppstå ved fusjonen, og diskuter hvordan disse kan håndteres på en god måte.

o   Side 236.

·         Gjør rede for hvordan «bedriften» kan bruke pris som virkemiddel i denne situasjonen.

o   Side 129.

·         Foreslå en kampanjeplan og begrunn ulike aktiviteter og tiltak som du mener bør inngå i en slik lanseringskampanje.

o   Kapittel 9.

·         Gi et begrunnet forslag til valg av mediemiks for «bedriften».

o   Side 194-203.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva tenker dere er mest aktuelt av bransjeanalyse og konkurrentanalyse? Tenkte å gjennomføre en bransjeanalyse hvor jeg bruker bedriftene i sektordiagrammet fra sportsbransjen.no. Er det noen som har kommet litt på vei med en av delene?

 

Ville forresten sjekket ut sportsbransjen.no og lastet ned hele pp-en fra 2014, i tilfelle vi får utviklingstrekk e.l da det er 2013 i heftet:-) 

Lenke til kommentar

Hei! Jeg tar dette faget som privatist, så har en del mindre erfaring enn dere andre vil jeg tro. Om vi får i oppgave å lage en kampanjeplan må vi da også lage et helt budsjett?  Fase 3 innholder jo budsjettering, hvordan får vi svart på denne delen? :) 

Lenke til kommentar

 

 

 

Klassen vår kom fram til at vi muligens får disse temaene:

- Merkevarebygging 

- Konkurrentanalyse (Analyse av en bransje)

- Distribusjonsstrategier

 

Noen som er interesserte i å samarbeide og dele informasjon? 

Jeg er interessert i å samarbeide :-)

Jeg har også funnet ut at det antagelig kommer konkurrentanalyse, men av hvem? Kan vi lage en nå av feks XXL, eller blir det at vi må lage en om den bedriften vi antagelig får på tirsdag?

Jeg driver nå å skriver om merkevarebygging, bare litt sånn generelt at vi nordmenn er veldig glad i det som er norsk, også tok jeg et eksempel med at i julen som var så var det nesten ingen som hadde et tre uten Kari Traa ullundertøy under. Og at det hadde ikke vært slik hvis det var et hittil ukjent merke som hadde produsert akkurat samme settet.

 

Så fint! :- )

Vi holder allerede på å lage en konkurrentanalyse av XXL, men dette er nokså generelle fakta slik at det kan byttes ut med andre sportsbutikker! Hadde vært fint om du kunne sende oss det du har skrevet om merkevarebygging :- )

 

 

 

Sportbransjen

- Kjendiser bygger merkevarer.

↳ Kari Traa, Bjørn Dæhli, Ulvang, Therese Johaug, Lasse Kjus etc.  

 

- Kjedetilknytning blir sterkere (distribusjon)

↳ Sannsyneligvis om enten makt avhengighet, elektronisk handel, samarbeid og integrasjon?.

 

- Motiverte tilsette gir mer fornøyde kunder.

↳ Sannsyneligvis om kompetanseutvikling og markedsutvikling.

 

Potensiell case:

- Det kommer info om en tenkt bedrift 

- Inn på markedet med nye merkevarer?

 

Dette MÅ du forberede deg på: 

- Merkevarebygging

- Distribusjon

- Motivasjon

- Kompetanseutvikling

 

Bør øve på:

- Visjon, forretningsidé og overordnet mål.

- Kampanjeplan.

- Pris (Kap 6)

- Kommunikasjon (utvikle en kommunikasjonsstrategi, mediemiks?) (Kap 8)

- Konflikt (Kap 10)?

- Ekspansjonsmatrisen,

 

Dropp:

- Markedsundersøkelse (3)

- Konkurranseanalyse (4)

- Etikk (Kap 13)

- Intern markedsføring (Kap 12)

 

LES: Kapittel 5 og 7, 11 i tillegg bør en lese grundig på motivering og kompetanseutvikling. Les deg gjerne opp på idrettskjendisers merkevarer.

 

 

Læreren vår sa at etikk er noe vi bør lese mye om, dette her hadde hun å si om etikk delen; " Hva om dere får vite i morgen at sportsklærne til Bjørn Dæhli blir sydd av fattige barn i Bangladesh som har 16 timers arbeidsdag og får en brødskive om dagen?"

 

Vi fikk høre om at hvis Etikk ble en del av tema på eksamen så burde dette ha blitt nevnt i forberedelsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bransjeanalyse er relevant, men en konkurrentanalyse er jeg rimelig sikker på at vi ikke får. Jeg tror heller ikke vi får om kampanjeplaner, men om vi gjør dette må det jo lages et ca. budsjett. Da er det jo bare å skrive rundt hva det skal brukes på f.eks kinoreklame, plakater, tv og lignende. 

Etikk får vi nok heller ikke, da dette som nevnt ikke blir tatt opp i forberedelsen. 

Lenke til kommentar

Hei! Jeg tar dette faget som privatist, så har en del mindre erfaring enn dere andre vil jeg tro. Om vi får i oppgave å lage en kampanjeplan må vi da også lage et helt budsjett?  Fase 3 innholder jo budsjettering, hvordan får vi svart på denne delen? :)

Ja, du må lage et budsjett! Med prosent av salget, mål-middel-metoden eller konkurrentmetoden. Hvor nøyaktig dette er er ikke så viktig:-) 

Lenke til kommentar

Har dere noen ideer om hva som kan være substitutter?

Det er jo ikke akkurat mye substitutter, da de fleste sportsbutikkene i dag selger nærmest alt av sportsartikler. Om man ikke vil spille håndball, så har de jo f.eks fotball eller tennis i samme butikk. Noe som dog bør merkes er konkurranse fra butikker som bare opererer på nettet, både innenlands og utenlands. Mange bestiller sportsklær ol. fra utlandet, og dette stiger nok når grensen nå er satt fra 200 til 350 kroner. 

Lenke til kommentar

Har en heldagsprøve-fasit som er skrevet av læreren selv som omhandler Tufte Wear, altså boxere som Tufte har begynt å selge.. Er jo i samme sjangeren! Kommer godt med, kan dele den om dere sender meg en melding. 

 

Inneholder blant annet konkurrentanalyse, forretningside, visjon, overordnet mål og distribusjons strategier  :xmas:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...