Gå til innhold

Lodding av headsett


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har greid å ødelegge ledningene på headsettet mitt, og lurte på om det går ann å fikse?

 

Det er helt øverst der kablene er tilkoblet selve høyttaleren.

 

Headsettet kostet nesten 3000kr, hvis ikke så ville jeg kjøpt meg et nytt istedenfor.

 

Det hele startet med at jeg hadde mistet litt av lyden i det ene headsettet, så løsnet tuppen på den og da så jeg at to små tynne kabler hadde løsnet og regnet med at det var årsaken.

 

Så var jeg så dum at jeg skulle sjekke om det var likt på andre siden, og der satt tuppen mye hardere, så når tuppen løsnet røyk begge ledningene som dere ser på bildet. 

 

Er det bare å lodde på?

 

Takker for svar.

post-25919-0-23457300-1432215508_thumb.jpg

post-25919-0-71935600-1432215512_thumb.jpg

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut for at dette er en enkel sak å lodde. Tar litt forbehold da noen av disse bøyelige (/Kinakablene) inneholder tøy/fibre som gjør lodding umulig. I så tilfelle er det alltids mulig å skifte kabelen å.

 

Takk for svar!

 

Bare å levere de på f.eks HIFI klubben da, eller?

 

Eneste jeg redd for er at de tar blodpris på det.

Lenke til kommentar

Hvorfor bruker de tøyfibre i en sånn kabel forresten?

 

Om du ser på det øverste bildet ser den ene kabelen litt gjennomsiktig ut, kan det være fiber?

 

 

Står dette om kabelen:

A High End Audio System That Fits In Your Pocket

Turbine Pro Copper has been conceived as a true audiophile playback system that just happens to be extremely portable. Its superior fit and isolation duplicates the effect of full-sized speakers perfectly tuned to their room. The patented Magnetic FluxTube™ cabling is derived from the same technology found in the best Monster Speaker cables, as are the secure, 24k gold plated connectors. With Turbine Pro Copper, in-ear listening is no longer a compromise for the serious listener.

 

Så burde vel ikke være sånn jalla kabel da?

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar
Hei! Dette kan fikses!

Den hvite tråden dere snakker om er nylon, denne er her for å gi kabelen mer fleksibilitet, styrke og gjør

at kabelen ikke krøller seg så lett.

 

Først må du separere trådene og klippe vekk den hvite "ledningen", så tar du å brenner tuppen av kabelen som skal loddes på med lighter for å eksponere kabelen (du vil se kabelen tar fyr i et sekund).

Så kan du ta et mildt sandpapir og fjerne sotet så er den klar for moroa, pass på at ikke puss kabelen for mye eller skrubb for hardt. Da vil du sitte igjen med en liten fliseledning som vil skape veldig dårlig lyd i verste fall. 

Start først med å lade en liten salve på ledningene (tuppen) før du lodder den på selve høyttalerpluggen.

Lenke til kommentar

Noen av disse superbøyelige kablene med filt/tøy/nylon er litt utfordrende å lodde. Blir det vanskelig å lodde denne så har jeg tidligere hatt hell med å presse på en liten bit (1-2mm) av en endehylse og så fortinne det hele samlet. Det kan også være en fordel å ha tilgang på flytende loddepasta og en minifil eller noe for selve rengjøringen. Å bruke en lighther for å brenne av tuppen før rens og lodding høres lurt ut. Kjenner du ingen som kan svinge en loddebolt og som har litt erfaring?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...