Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Først vil jeg bare si at jeg setter STOR pris på all hjelp jeg får!

 

Jeg skal studere IT, men jeg er usikker på hvilken linje jeg skal søke. Er 22 år og har jobbet tidligere.

 

Jeg er veldig dårlig i matte, så beste hadde vært en IT-linje uten spesielt mye matte, hvertfall ikke vanskelig. Interessen min går mer mot brukere, kan være support, konsulent, jobbe i bedrifter, internett osv. Tenkte ikke jobber som går direkte på programmering, men litt mer "generell" IT. En fordel er også et studie som mange bedrifter etterlyser, at det er lett å få jobb. 

 

Jeg har 35 studiepoeng, og anvendt datateknologi på HiOA var 46 i fjor, så tviltsomt at jeg kommer inn, men hvis jeg kommer inn velger jeg dette. Men, hvis jeg ikke kommer inn der er jeg nødt til å gå for en privat skole. Da har jeg hovedsaklig tenkt westerdals, og E-business virket som mest mot brukere? Virker morsomt å jobbe med forretninger, men har noen her erfaring med dette? Forslag til linjer som kunne vært interessant for meg? :) Takker for hjelp!

Endret av Haltvire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes du beskriver interessen din for IT litt rart. "Jobbe i bedrifter"? "Internett"?

 

Interessen din går mot brukere, ok. En stor del av nyutdannede programmerere sitter faktisk på support halvparten av tiden i sin første jobb. Så du er nødt til å utdype det litt, fordi du trenger ikke høyere utdanning hvis du vil jobbe med teknisk brukersupport hos f.eks Telenor eller GET.

 

Jeg tror det du er ute etter er studier som f.eks http://www.hbv.no/studietilbud/bachelor-i-informasjonssystemer-og-it-ledelse/ eller http://www.uia.no/studier/it-og-informasjonssystemer2

 

Dette er studier som er 50% IT 50% Økonomi og Administration. Ingen matematikk, men programmering kommer du ikke unna.

Man kan bli f.eks IT-Konsulent, med fokus på IT-Strategi, da jobber du f.eks med å hjelpe bedrifter med hvordan de bruker IT og IT systemer i bedriften.

Lenke til kommentar

Synes du beskriver interessen din for IT litt rart. "Jobbe i bedrifter"? "Internett"?

 

Interessen din går mot brukere, ok. En stor del av nyutdannede programmerere sitter faktisk på support halvparten av tiden i sin første jobb. Så du er nødt til å utdype det litt, fordi du trenger ikke høyere utdanning hvis du vil jobbe med teknisk brukersupport hos f.eks Telenor eller GET.

 

Jeg tror det du er ute etter er studier som f.eks http://www.hbv.no/studietilbud/bachelor-i-informasjonssystemer-og-it-ledelse/ eller http://www.uia.no/studier/it-og-informasjonssystemer2

 

Dette er studier som er 50% IT 50% Økonomi og Administration. Ingen matematikk, men programmering kommer du ikke unna.

Man kan bli f.eks IT-Konsulent, med fokus på IT-Strategi, da jobber du f.eks med å hjelpe bedrifter med hvordan de bruker IT og IT systemer i bedriften.

Tusen takk for svar! JA, det siste du sa er det jeg er ute etter! Problemet er at jeg bor i Oslo, og har ikke mulighet til å flytte... Har du noen anbefalinger til studier som er lignende i Oslo? :)

 

Jeg har også lyst til å studere i år (vet litt sent) men jeg vet at private skoler har fortsatt åpen søknad. Har søkt offentlig på anvendt data men er ikke sikkert jeg kommer inn. Noen private du kan anbefale? 

 

Vil dette feks være noe av det samme? http://www.westerdals.no/studieprogram/e-business/

Endret av Haltvire
Lenke til kommentar
Vil dette feks være noe av det samme? http://www.westerdals.no/studieprogram/e-business/

 

Ja, det vil jeg si.

 

Ut ifra beskrivelsen til anvendt datateknologi ser det ut som at det også kan passe for deg, men klarer ikke helt dømme det ut fra emneplanen i samme grad som e-business. http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/TKD/Bachelor/Anvendt-datateknologi/Programplan-for-Bachelorstudium-i-anvendt-datateknologi-2014

Lenke til kommentar

Det e-business studiet ligner veldig på de informasjonssystemer studiene nevnt over. Det er hvertfall et fagfelt/bransje der det er gode og veldig varierte jobbmuligheter. Har du fortsatt motivasjon nok etter 3 år så ser også masteren i digital business systems interessant ut.

 

Hovedforskjellen mellom de to studiene ser ut til å være at e-business (eb) går litt dypere i de business-relaterte fagene, mens informasjonssystemer har samlet flere av de områdene i 1-2 fag og gjennomgår kun overflaten mot at de har større fokus på ledelse/strategi/prosjektarbeid/organisasjonslære o.l. Den masteren jeg nevnte inneholder dog nesten alle de fagene som IS-linjene gjennomgår i bacheloren.

 

Har selv gått en IS-linje og kan gå god for at det er meget spennende. Det har sine fordeler og ulemper, men alt i alt som regel ganske interessant fagstoff. Etter endt utdanning har du hvertfall mye å velge i, spesielt i hovedstaden. Det er også generelt ganske god lønnsutvikling i den bransjen så med noen gode karrierevalg bør du komme opp på en ganske brukbar lønn innen få år. Ulempen er at man sitter med en ganske bred, men litt grunn kompetanse så det kan være vanskelig i starten å vite akkurat hvilken ende man skal begynne i mtp. jobb.

 

Matte er hvertfall ikke noe å tenke på. Jeg valgte en IS-linje etter å ha gått et år på informatikk selv nettop på grunn av dette.

Lenke til kommentar

Det e-business studiet ligner veldig på de informasjonssystemer studiene nevnt over. Det er hvertfall et fagfelt/bransje der det er gode og veldig varierte jobbmuligheter. Har du fortsatt motivasjon nok etter 3 år så ser også masteren i digital business systems interessant ut.

 

Hovedforskjellen mellom de to studiene ser ut til å være at e-business (eb) går litt dypere i de business-relaterte fagene, mens informasjonssystemer har samlet flere av de områdene i 1-2 fag og gjennomgår kun overflaten mot at de har større fokus på ledelse/strategi/prosjektarbeid/organisasjonslære o.l. Den masteren jeg nevnte inneholder dog nesten alle de fagene som IS-linjene gjennomgår i bacheloren.

 

Har selv gått en IS-linje og kan gå god for at det er meget spennende. Det har sine fordeler og ulemper, men alt i alt som regel ganske interessant fagstoff. Etter endt utdanning har du hvertfall mye å velge i, spesielt i hovedstaden. Det er også generelt ganske god lønnsutvikling i den bransjen så med noen gode karrierevalg bør du komme opp på en ganske brukbar lønn innen få år. Ulempen er at man sitter med en ganske bred, men litt grunn kompetanse så det kan være vanskelig i starten å vite akkurat hvilken ende man skal begynne i mtp. jobb.

 

Matte er hvertfall ikke noe å tenke på. Jeg valgte en IS-linje etter å ha gått et år på informatikk selv nettop på grunn av dette.

Wow tusen takk for bra svar! Fikk en god følelse av det her, så da blir det enten anvendt data eller e-business til høsten! Takk igjen??

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Synes du beskriver interessen din for IT litt rart. "Jobbe i bedrifter"? "Internett"?

 

Interessen din går mot brukere, ok. En stor del av nyutdannede programmerere sitter faktisk på support halvparten av tiden i sin første jobb. Så du er nødt til å utdype det litt, fordi du trenger ikke høyere utdanning hvis du vil jobbe med teknisk brukersupport hos f.eks Telenor eller GET.

 

Jeg tror det du er ute etter er studier som f.eks http://www.hbv.no/studietilbud/bachelor-i-informasjonssystemer-og-it-ledelse/ eller http://www.uia.no/studier/it-og-informasjonssystemer2

 

Dette er studier som er 50% IT 50% Økonomi og Administration. Ingen matematikk, men programmering kommer du ikke unna.

Man kan bli f.eks IT-Konsulent, med fokus på IT-Strategi, da jobber du f.eks med å hjelpe bedrifter med hvordan de bruker IT og IT systemer i bedriften.

Hei

 

Jeg har søkt på disse type linjene her.

Eneste problemet jeg står ovenfor nå er hvordan pc man trenger til denne type utdanning.

Trengs det krevende, dyre pcer? eller er det samme hva?

 

Tenker mer på programmeringen osv. "eventuelt; Gir skolene alternativer til pcer?" eller er det fritt fram?

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har søkt på disse type linjene her.

Eneste problemet jeg står ovenfor nå er hvordan pc man trenger til denne type utdanning.

Trengs det krevende, dyre pcer? eller er det samme hva?

 

Tenker mer på programmeringen osv. "eventuelt; Gir skolene alternativer til pcer?" eller er det fritt fram?

 

Du må nok stå for datamaskin selv. For programmeringens del trengs det ikke allverden av maskin...har du en til 5-6tusen er det nok.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...