Gå til innhold

Den middels store tråden om Major League Soccer (MLS)


Anbefalte innlegg

Den middels store tråden om Major League Soccer (MLS)

Ligastruktur: Serien er delt i to deler - Western conference (lagene i vest) og Eastern conference (lagene i øst). Seriespillet spilles fra mars til oktober. I seriespillet sesongen 2017 spilte alle lagene 34 kamper totalt, fordelt med 24 kamper mot lag fra sin egen conference i tillegg til ti fra "den andre" conference. Det laget som ender opp med flest poeng (tabellene slås sammen) vinner det som kalles Supporter's Shield.
Etter endt seriespill spilles det et cupspill mellom de fem øverste lagene i hver conference. Først spilles en såkalt wildcard-kamp mellom lagene som endte på 4. og 5. plass. Deretter spilles det semifinaler mellom de fire gjenværende lagene i hver region (lagene som endte på 1., 2., 3. og 4. eller 5. plass). Vinneren av semifinalene møtes i en regionsfinale, hvor vinnere av hver regionsfinale møtes i en "ekte" finale. Vinneren av denne finalen blir årets mester.

Eastern conference:
  • Atlanta United
  • Chicago Fire
  • Columbus Crew SC
  • D.C. United
  • Montreal Impact
  • New England Revolution
  • New York City FC
  • New York Red Bulls
  • Orlando City SC
  • Philadelphia Union
  • Toronto FC
Western conference:
  • Colorado Rapids
  • FC Dallas
  • Houston Dynamo
  • Los Angeles FC
  • LA Galaxy
  • Minnesota United FC
  • Portland Timbers
  • Real Salt Lake
  • San Jose Earthquakes
  • Seattle Sounders FC
  • Sporting Kansas City
  • Vancouver Whitecaps FC
Videre utvidelse av MLS:
  • Los Angeles Football Club: Blir med i serien fra 2018. Tok vel mer eller mindre over lisensen fra Chivas USA.
  • Miami: Ukjent hva navnet på klubben vil bli, planen var opprinnelig at de skulle bli med fra 2017, men planene er litt ut i det blå for øyeblikket.
  • To av følgende fire vil bli tatt inn i MLS i 2019/2020-sesongene: FC Cincinnati/Sacramento Republic/Detroit/FC Nashville


Regjerende mestre:
MLS Cup (2017): Sporting Kansas City
Supporters Shield (2017): Toronto
US Open Cup (2017): Toronto
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har i det siste fått opp øynene for Major League Soccer. Jeg har jo (selvsagt) siden det startet opp igjen visst litt om det, men det har vært mer en kuriositet enn noe annet for min del. Jeg har hovedsaklig hatt fokus rettet mot engelsk og norsk fotball, i tillegg til å følge med på fotball i Europa generelt.
Slik det er nå sitter jeg igjen med en litt bittersøt følelse hva toppfotball i de store nasjonene angår. Jeg synes pengegaloppen har tatt helt av, og jeg føler at omtrent for hver eneste sesong som går distanserer toppfotballen seg mer og mer fra mannen i gata. Dette igjen fører til at interessen minsker. Jeg har vært tilhenger av engelsk fotball siden 1989'ish, men den gode følelsen forsvinner litt etter litt. Det samme kan jeg si om Champions League.

Løsningen for meg har på mange måter vært å søke fotballen et annet sted (i tillegg til norsk fotball). Major League Soccer har et format som tiltaler meg, og det virker som de ekspanderer stabilt men samtidig fort nok.

Et åpenbart problem oppsto da jeg skulle "velge meg lag". Jeg har ingen tilknytning til USA, så jeg satte meg ned og tittet på hva de forskjellige lagene kunne tilby. LA Galaxy var for stort for meg, DC United tiltalte meg ikke på noen måter. Jeg snuset litt på Portland Timbers og Houston Dynamo også, men et endte med at valget falt på Seattle Sounders (Timbers' største rivaler) av et par banale grunner. De hadde fine drakter, de kommer fra et område som fascinerer meg, de er ingen toppklubb i tradisjonell forstand. Jeg "liker" flere av klubbene i ulik grad, slik som Portland Timbers (så lenge de har Adam Larsen i stallen) (Strømsgodset er laget mitt i Norge)).

Eurosport sender MLS gratis (De aller fleste kanalpakker inneholder Eurosport), dog på litt uvante tidspunkter av åpenbare årsaker. Det at fotballen er tilgjengelig uten en betalingsvegg føler jeg også er et gedigent pluss, selv om jeg også har full forståelse for de som velger å betale det det koster for å se Premier League eller Tippeligaen.

Anyway; long post made short: Finnes det noen andre her som har interesse av MLS? Endret av java_the_hutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dæven, det får man si. Da er du hakket mer interessert enn den jevne europeer.

 

Hele konseptet med LA Galaxy får meg til å tenke på Real Madrid. De har vel vært litt mini-galacticos på sett og vis, med David Beckham, Robbie Kean, Landon Donovan og nå Steven Gerrard.

 

Hvordan er det med ekspansjonslag? Blir da ligaene utvidet enda mer?

Lenke til kommentar

Hvordan er det med ekspansjonslag? Blir da ligaene utvidet enda mer?

 

MLS startet med bare ti lag i 1996. Nå er det 20 lag, etter at Chivas forsvant og Orlando og NYC FC kom inn denne sesongen. Så langt er det bestemt at det vil komme fire lag til. Atlanta kommer i 2017, og i tillegg skal det inn et nytt lag fra Los Angeles, et lag i Minnesota, pluss Beckhams Miami FC.

Lenke til kommentar

Har i det siste fått opp øynene for Major League Soccer. Jeg har jo (selvsagt) siden det startet opp igjen visst litt om det, men det har vært mer en kuriositet enn noe annet for min del. Jeg har hovedsaklig hatt fokus rettet mot engelsk og norsk fotball, i tillegg til å følge med på fotball i Europa generelt.

 

Slik det er nå sitter jeg igjen med en litt bittersøt følelse hva toppfotball i de store nasjonene angår. Jeg synes pengegaloppen har tatt helt av, og jeg føler at omtrent for hver eneste sesong som går distanserer toppfotballen seg mer og mer fra mannen i gata. Dette igjen fører til at interessen minsker. Jeg har vært tilhenger av engelsk fotball siden 1989'ish, men den gode følelsen forsvinner litt etter litt. Det samme kan jeg si om Champions League.

 

Løsningen for meg har på mange måter vært å søke fotballen et annet sted (i tillegg til norsk fotball). Major League Soccer har et format som tiltaler meg, og det virker som de ekspanderer stabilt men samtidig fort nok.

 

Et åpenbart problem oppsto da jeg skulle "velge meg lag". Jeg har ingen tilknytning til USA, så jeg satte meg ned og tittet på hva de forskjellige lagene kunne tilby. LA Galaxy var for stort for meg, DC United tiltalte meg ikke på noen måter. Jeg snuset litt på Seattle Sounders og Houston Dynamo også, men et endte med at valget falt på Portland Timbers (Seattle Sounders' største rivaler) av et par banale grunner. De hadde fine drakter, de kommer fra et område som fascinerer meg, de er ingen toppklubb i tradisjonell forstand, og det som veide aller tyngst er at de jo har Adam Larsen i stallen (Strømsgodset er laget mitt i Norge).

 

Eurosport sender MLS gratis (De aller fleste kanalpakker inneholder Eurosport), dog på litt uvante tidspunkter av åpenbare årsaker. Det at fotballen er tilgjengelig uten en betalingsvegg føler jeg også er et gedigent pluss, selv om jeg også har full forståelse for de som velger å betale det det koster for å se Premier League eller Tippeligaen.

 

Anyway; long post made short: Finnes det noen andre her som har interesse av MLS?

Morsomt å se utlendinger som blir intersert i MLS. Jeg bor i Ohio selv og har kjøpt sesongkort til Columbus Crew siden 1995 da det var bare 10 lag og få høy kvalitet spillere. Jeg har sett både interesse og kvalitetet øke hvert år. Det har blitt veldig morsomt å se hvordan amerikansk kultur adoptere fotball tradisjoner og også utenlandske reaksjoner til mls og amerikanske landslaget

 

Columbus spiller nå på kanskje det høyeste tekniske nivået i ligaen og det er ganske underholdende. Treneren, Greg Berhalter var i Sverige i flere år og har kjøpt to skandinaviske spillere

Velkommen til mls, hvor lagene er ganske jevne i talent og avstandene mellom lagene er store

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt særlig med tid til verken fotball eller diskusjon.no de siste dagene pga. eksamenslesing. I går kveld/natt fikk jeg sett hele Seattle Sounders - New York Red Bulls, og det var en bra kamp.

 

Du er Colombus Crew fan, ja. Jeg har egentlig ikke særlig med kunnskap om det laget heller (i likhet med mange av de andre lagene, he he).

 

Jeg liker veldig godt det jeg har sett av Sounders. Jeg synes de spiller god fotball, og ut i fra hva jeg ser og hører om laget pleier de å være gode i seriespillet, men dårlige i sluttspillet?

 

Jeg kan kanskje spørre et spørsmål mens jeg er i gang.

 

Det er MLS Cup-trofeet som er selve gullet, ikke sant? Det er litt forvirrende med Supporter's Shield eller hva det nå heter for de som samler flest poeng i tillegg.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt særlig med tid til verken fotball eller diskusjon.no de siste dagene pga. eksamenslesing. I går kveld/natt fikk jeg sett hele Seattle Sounders - New York Red Bulls, og det var en bra kamp.

 

Du er Colombus Crew fan, ja. Jeg har egentlig ikke særlig med kunnskap om det laget heller (i likhet med mange av de andre lagene, he he).

 

Jeg liker veldig godt det jeg har sett av Sounders. Jeg synes de spiller god fotball, og ut i fra hva jeg ser og hører om laget pleier de å være gode i seriespillet, men dårlige i sluttspillet?

 

Jeg kan kanskje spørre et spørsmål mens jeg er i gang.

 

Det er MLS Cup-trofeet som er selve gullet, ikke sant? Det er litt forvirrende med Supporter's Shield eller hva det nå heter for de som samler flest poeng i tillegg.

Du må huske at avstandene mellom lag er mye større enn i Europa, 7000 km mellom Vancouver og Orlando f eks. Da blir det vanskelig at alle lag spiller mot hverandre ofte og den som vinner oftest vinner gullet. Løsningen i USA for alle idrett blir å dele ligaen i flere divisjoner, hver divisjon spiller mot hverandre oftere enn mellom divisjoner fordi de ligger nærmere hverandre

 

Sluttspillet blir da mellom de topp 6 beste i hver divisjon, ikke laget som har flest poeng(de vinner supporters shield).

 

Denne helg blir jeg på Mapfre stadion når Columbus spiller mot Montreal. Siste kampen jeg var på stadion spillte Columbus mot Seattle

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

 

En 36 år gammel spiller? Da er det vel greit han går til Usa.

Spilte han dårlig fotball hos Juventus ?

 

 

Nei det var ikke sånn ment. Har ikke noe i mot om spillere går til Usa, Europa må bare

være med i kampen om spillere, så det er helt greit. Det er fint at gode europeiske spillere kan være med å

bidra med sine erfaringer i america.

 

Men jeg mener i den alderen må han jo være på hell, så jeg syns ikke det er grunn til å sørge sånn over at han drar dit.

Han kan vel neppe ha mer enn enn et par -tre år igjen som toppspiller.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...