Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den islamske staten(IS) og konflikten rundt gruppen


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal skrive et prosjekt om en konflikt i verden, og jeg valgte å skrive om IS og konflikten i Irak og Syria. Om det er noen som har noen innspill eller liknende hadde jeg satt pris på det. Hadde vært artig med en liten diskusjon. 

 

Om noen kan gi en liten oppsummering på bakgrunnen på konflikten, med borgerkriger i Syria osv, hadde det vært perfekt.

 

Alle innspill er bra!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vi påstå at bakgrunn ligger i at islam er delt til to retninger eller rettere sagt sekter. Den ene er shia musimer ,mens den andre sunni muslimer. IS er sunni ekstremist gruppe som tror på khaliphat system som basere seg på sharia loven . Shia muslimer er derimot er mer åpne for tolkning og modernisering. IS representerer egentlig på ingen måte sunni muslimer ,men ideologien deres er tatt fra sunni lærde folk som vil at sharia loven skal praktiseres (har mye til felles med  religiøs sytemet i saudia arabia )og khaifat system skal innføres. IS får sine tilhengere av kun sunni folk som verver seg inn i grupen for å kjempe mot vanntroe ;altså alle som ikke deler deres fanatisk tro. IS hjernvasker sine støttespiller ved å fortelle dem at gud har sendt sin åpnebaaring om en ny khaliphat system som de skal praktisere på jorda. De klassifiserer seg som hellige krigere (jihadister) som kjemper imot både sjia og alle moderate land. 

Det er alt jeg kan skrive nå ,men jeg kan komme med mye bedre innspill når jeg er ferdig med matte eksamen min i dag. 

takk på forhånd

Lenke til kommentar

Forhandlinger med terrorister er aldri en god måte å skape fred. Disse terroristene er ute etter å få makt gjennom religion. Likvidering og drap er den eneste måte å løse den konflikten på. Du kan aldri forhandle med en som aldri anerkjenner andres rettigheter til å eksistere. De vil drepe alle som ikke er sunni muslimer. Dvs. Shia,kristne,jøder,humanistene,og andre minoriteter er et mål for dem.

Jeg mener at man bør sette en solid plan til å slåss mot dem ikke kun med militær makt ,men også ideologisk . sette sanksjoner mot saudia Arabia fordi den har identisk ideologi som isil. Både saudia Arabia og isil bruker sharia loven som grunnlag for samfunnet. Så sett sanksjoner mot alle land som støtter isil enten gjennom penger eller via teologi ,altså de lærde som gir isil grønn lys til bombe sivil. Hamas er sunni muslim terroristisk gruppe som bruker nesten samme metode mot Israel . de bommer uskyldige barn fordi de lærde mennene i saudia Arabia har i flere anledninger at jøder r vantroe og bør drepes. Så sett sanksjoner mot alle land som støtter isil som saudia Arabia,Qatar .forby isil kanalene. Bli kvitt av analfebetisme,innfor demokrati i alle arabiske land. Så skaper du fred

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...