Gå til innhold

Trene sprint for å bli bedre i fotball?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg spiller fotball og har i litt lengre tid lurt på om å begynne på sprint trening. Dette er ikke for en hobby, men for å bli raskere i spurt dueller i fotball. Kjenner noen som har godt på løping som er utrolig kvikke i beina. Jeg har mulighet til å bli med i Tyrving.

Spørsmålet mitt er egentlig om er det noe vits å begynne? Vill jeg få noe ut av å være med på sprint trening en gang i uke ved siden av fotballen? Kan jeg gjøre ting på egenhånd isteden?

takk på forhånd,

mvh gutt 15 år

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei, du må bli sterkere i bena i tillegg til raskere. Ukesprogram foreslår noe slikt som to løpeturer på en mil , en intervalløkt og en styrkeøkt. Du får sikkert mye av dette igjennom vanlige fotballtreninger, men prøv å løp en mil i tillegg til vanlige treninger(andre dager) og styrketreningen kan du gjøre etter en fotballtrening. Du trenger ikke tilgang til trenngssenter, bare bruk din egen kroppsvekt. Gjør squats, lange steg(et ben frem, all vekt på det benet og bakre kne i bakken). Gjør dette til bena rister og du så vidt klarer å gå:) Etter noen uker bør du se forbedring.

Lenke til kommentar

Hei, du må bli sterkere i bena i tillegg til raskere. Ukesprogram foreslår noe slikt som to løpeturer på en mil , en intervalløkt og en styrkeøkt. Du får sikkert mye av dette igjennom vanlige fotballtreninger, men prøv å løp en mil i tillegg til vanlige treninger(andre dager) og styrketreningen kan du gjøre etter en fotballtrening. Du trenger ikke tilgang til trenngssenter, bare bruk din egen kroppsvekt. Gjør squats, lange steg(et ben frem, all vekt på det benet og bakre kne i bakken). Gjør dette til bena rister og du så vidt klarer å gå :) Etter noen uker bør du se forbedring.

Hvordan mener du det er relevant for en (denne) fotballspiller å løpe en mil to ganger i uka? Han ønsker jo å bli raskere på sprint over korte distanser.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Heisann, jeg går idrett ved NiH. Vet ikke helt hva/stor mengde som passer for deg å trene, men vet en grei artikkel som kanskje kan være nyttig. Litt lang, men kan anbefale å lese fra side 5 og videre. Står ikke bare om akselerasjonshurtighet, men også om maksimal og utholdende hurtighet. Bare å spørre om jeg kan hjelpe.

 

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/hurtighet/fagartikler/Fotballhurtighet/media3800.media

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Hei, jeg spiller fotball og har i litt lengre tid lurt på om å begynne på sprint trening. Dette er ikke for en hobby, men for å bli raskere i spurt dueller i fotball. Kjenner noen som har godt på løping som er utrolig kvikke i beina. Jeg har mulighet til å bli med i Tyrving.

Spørsmålet mitt er egentlig om er det noe vits å begynne? Vill jeg få noe ut av å være med på sprint trening en gang i uke ved siden av fotballen? Kan jeg gjøre ting på egenhånd isteden?

takk på forhånd,

mvh gutt 15 år

 

Sprint trening vil kunne gjøre deg noe raskere, men vær klar over at sprint trening kan føre til skade i sener - særlig lysker, hamstring og hofteleddsbøyerne. Det er mye som kan gjøre deg raskere, blant annet styrketrening og økt bevegelighet. Viktigere å holde kroppen ved like og unngå skader. Generelt sett, prøv å hold kroppen så lett og elastisk som mulig, styrketrening med for tunge vekter kan også gjøre deg tung. Om det er fotball, burde du kanskje også legge inn litt retningsforandringer og trene med agility ladder for å bli litt kvikkere.

 

Om du skal trene sprint, bør du legge inn noen spenstøvelser(plyometrics) og kjøre sprint drag på korte distanser(jeg har pleid å løpe eks 4x20m, 3x40, 2x60). Viktig å yte maks på hvert drag for å få best utbytte og få godt med hvile, blir litt som om du skal trene knebøy. Kroppen din må være utvilt før den skal yte. Husk å tøy godt før og etter treningen. Kjør spenstøvelsene før løpingen.

 

Edit:

Legg gjerne inn litt vedlikeholdstrening med elastisk strikk og slynger.

Endret av Evolva
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...