Gå til innhold

Japan Photo - Lureri eller inkompetanse?


Anbefalte innlegg

Min mor kom på besøk til 17. mai, og hadde med sitt Nikon D5000 og et objektiv som gjorde meg svært forundret. Objektivet var et Nikkor 35-80mm f/4.0~5.6D MK III, kjøpt sammen med kameraet som kitobjektiv hos Japan Photo i Stavanger i 2010. I følge denne siden gikk objektivet ut av produksjon i 2006...!

 

En ting er alderen, men at Japan Photo i Stavanger presterte å selge et objektiv med denne brennvidden som et kitobjektiv til et cropformat-kamera er i beste fall ... snålt. Jeg har en mistanke om at de hadde en samling gamle objektiver de vile bli kvitt, og solgte dem til første og beste lettlurte kunde.

 

Da jeg kikket på objektivet fant jeg ut at autofokus ikke virket (det sto "MF" på kameraet). Siden jeg er Canon-mann kunne jeg ikke utelukke at det var en innstilling på kameraet som var feil, så jeg ba min mor ta med kameraet til Japan Photo (i Trondheim) for at de kunne undersøke.

 

De så gjorde, og konkluderte med at objektivet var ødelagt (greit nok, det har sikkert fått seg en smell det ikke var laget for å tåle), men så kommer "lureri eller inkompetanse" nr. 2:

 

Min mor ønsker selvsagt å ha et fungerende kamera til 17. mai, så hun spør om de har noe tilsvarende objektiv. Hun blir så tilbudt et objektiv til rundt 23-24 tusen (husker ikke hvilket), "men det er kanskje litt dyrt?". Min mor sier seg enig i det. Så blir hun tilbudt et til rundt 13-14 tusen, som "er det eneste vi har". På Japan Photo sine nettsider så finner jeg Nikkor 24-70mm f/2.8G og Nikkor DX 17-55mm f/2.8G til omtrent den prisen. Det ene objektivet har et brennviddeomfang som jo likner litt på 35-80, og det andre har et brennviddeomfang som jo for så vidt er typisk for kitobjektiv.

 

Ingen av disse dyre, lyssterke, tunge, og antakelig gode objektivene er imidlertid på noen som helst måte "tilsvarende" det plastikk-rælet som Japan Photo i Stavanger solgte henne.

 

Min mor gikk så til Elite Foto på Trondheim Torg, hvor en hjelpsom selger ble like forundret som meg av det hun hadde opplevd. Han solgte henne et Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3, som jo åpenbart er et mer passende, og helt greit, objektiv for en amatør som henne.

 

Jeg understreker at Japan Photo (verken i Stavanger eller i Trondheim) ikke har gjort noe ulovlig i disse tilfellene. Jeg får likevel en følelse av at det er noe ukultur der. En selger bør prøve å forstå hva en kunde trenger, også når (eller kanskje SPESIELT NÅR) han/hun ikke helt vet det selv.

 

Er det andre som har opplevd noe liknende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm - dette var kanskje et objektiv som trengte fokusmotor i huset - altså en D7000 eller høyere.

 

Uansett er dette i kategorien "gammalt ræl", og har ikke noe å gjøre som normalzoom på et moderne cropkamera.

 

Høres ut som dårlig kundebehandling kombinert med ukyndig betjening - antar de hang seg veldig opp i brennviddeområdet da de skulle finne noe "tilsvarende" - det hun skulle hatt var en "vanlig" normalzoom til crop, og ikke et objektiv som hadde tilsvarende zoomområde som det gamle.

Endret av Trondster
  • Liker 4
Lenke til kommentar

1. Uansett er dette i kategorien "gammalt ræl", og har ikke noe å gjøre som normalzoom på et moderne cropkamera.

 

2. Høres ut som dårlig kundebehandling kombinert med ukyndig betjening....

 

1. Hva som "kanskje" kan ha skjedd/avtalt ifm. med handelen for antageligvis ca. 5 år siden er historie.....

 

2. Unødvendig spekulasjon  - også hva hun "egentlig" skulle hatt som bare blir basert på subjektive "synsinger"

Lenke til kommentar

 

Hmm - dette var kanskje et objektiv som trengte fokusmotor i huset - altså en D7000 eller høyere.

Det stemmer. Så autofokus på det objektivet kan umulig ha funket med D5000.

 

I så fall veldig godt gjort å gå i fem år uten å finne ut at autofokus ikke funker ;-)

 

Det virker heller som det har skjedd en forbytning av objektiver et sted på veien, enten fra et eldre kamera som moren til trådstarter har, eller fra noen bekjente som også har Nikon.

 

Når det gjelder Japan Photo Trondheim har jeg hørt mye rart rundt på diverse foto-forum. De Japan Photo-avdelingene jeg har vært innom har jeg derimot veldig god erfaring med.

Lenke til kommentar

 

En ting er ihvertfall sikkert, man setter ikke 24-70mm f/2.8G på ett DX hus, det er totalt bortkastet.

 

Det ENESTE som er sikkert.....er at det KUN er din subjektive synsing..... 

 

kansje, men jeg er ikke den eneste til å mene det.

Når det kommer til DX hus er det mange andre objektiver som koster langt mindre som vill gjøre nøyaktig like bra jobb.

Poenget var at man får ikke utnyttet 24-70mm f/2.8G på ett DX hus.

Lenke til kommentar

I så fall veldig godt gjort å gå i fem år uten å finne ut at autofokus ikke funker ;-)

 

 

Det virker heller som det har skjedd en forbytning av objektiver et sted på veien, enten fra et eldre kamera som moren til trådstarter har, eller fra noen bekjente som også har Nikon.

 

Når det gjelder Japan Photo Trondheim har jeg hørt mye rart rundt på diverse foto-forum. De Japan Photo-avdelingene jeg har vært innom har jeg derimot veldig god erfaring med.

 

Tja, vet man ikke at autofokus er en funksjon så kan man ha den oppfatningen hele livet, eller frem til at sønnen nevner det.

 

Det er kun et fåtall av de ansatte som er "spesialister" på foto, flere av de ansatte har en enkel opplæring. men er enig at det høres merkelig ut at JP skulle legge ved et objektiv uten autofokus i kamerapakken.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

1. Hva som "kanskje" kan ha skjedd/avtalt ifm. med handelen for antageligvis ca. 5 år siden er historie.....

 

2. Unødvendig spekulasjon - også hva hun "egentlig" skulle hatt som bare blir basert på subjektive "synsinger"

Et gammelt el kjipo filmobjektiv med heller uhensiktsmessig bremnviddeområde er ikke på noen måte et godt alternativ som eneste objektiv til et crophus. Det er mange grunner til at det er en dårlig idé - det var en like dårlig idé for fem år siden som det er nå.

 

"Unødvendig spekulasjon"? Det jeg skrev der var heller mer til forsvar for butikkekspedienten. Og - å komme med at optikk til langt over ti tusen "er det eneste vi har" i en så velassortert butikkjede som JP er ærlig talt rør av en annen verden, og er skammelig dårlig rådgivning.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er ihvertfall sikkert, man setter ikke 24-70mm f/2.8G på ett DX hus, det er totalt bortkastet.

Kjøpte selv mitt første digitale kamera (20D) sammen med en 24-70 - og synes slett ikke det var bortkastet.

I kategorien totalt bortkastet vil det ikke være, men er enig i at for kunden her vil det være er et uhensiktsmessig og alt for dyrt valg.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I så fall veldig godt gjort å gå i fem år uten å finne ut at autofokus ikke funker ;-)

 

Tja, vet man ikke at autofokus er en funksjon så kan man ha den oppfatningen hele livet, eller frem til at sønnen nevner det.

 

Det burde gå opp et lys for den som bruker kameraet at noe er galt når halvparten eller mer av alle bildene blir uskarpe. Selv mine foreldre, som har null erfaring (og for så vidt null interesse) for fotografering annet enn knipsebilder her og der, reagerer og spør meg hvorfor om de får uklare bilder med sitt kompaktkamera, enten det er bevegelsesuskarphet eller at kameraet har bommet på fokus.

 

Har man et speilrefleks, så har man det fordi man forventer gode bilder. Da godtar man ikke uskarpe bilder, selv om man ikke har erfaring innen fotografering. Så at hun har brukt og vært fornøyd med et kamera som tar uskarpe bilder i fem år, høres helt usannsynlig ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har man et speilrefleks, så har man det fordi man forventer gode bilder. Da godtar man ikke uskarpe bilder, selv om man ikke har erfaring innen fotografering. Så at hun har brukt og vært fornøyd med et kamera som tar uskarpe bilder i fem år, høres helt usannsynlig ut.

 

Tja, jeg har brukt speilrefleks "slr" siden 70tallet uten autofokus og når jeg begynte med digital speilrefleks "dslr" for noen år siden var det faktisk første gang jeg har brukt autofokus, og bildene ble like skarpe før autofokusen sin tid.

Uten og ha kjennskap til gitte situasjon her i tråden blir det mer på et generelt grunnlag, så det kan hende at moren har hatt en slr før hun kjøpte et dslr, men uten den rette kompetansen/interessen så behøver man faktisk ikke vite at det finnes noe sånt som autofokus.

Lenke til kommentar

Uten og ha kjennskap til gitte situasjon her i tråden blir det mer på et generelt grunnlag, så det kan hende at moren har hatt en slr før hun kjøpte et dslr, men uten den rette kompetansen/interessen så behøver man faktisk ikke vite at det finnes noe sånt som autofokus.

Men i det tilfellet så er det også ganske sannsynlig at hun har hatt ett eller flere objektiver liggende til det gamle kameraet sitt.

 

Helt ærlig, jeg er langt fra overbevist om at objektivet faktisk ble solgt sammen med kameraet.

Lenke til kommentar

Tja, jeg har brukt speilrefleks "slr" siden 70tallet uten autofokus

Ja, men så har jo du også peiling på foto, noe trådstarter ikke gir inntrykk av at hans mor har. Det er heller ikke like lett å stille fokus manuelt (og faktisk få det helt skarpt) på et dslr, som det var på et godt gammeldags manuelt slr. Og som Sutekh også nevner, om hun faktisk har erfaring med slr fra før, så kan dette være et av de forbytningene jeg snakker om tidligere i tråden.

Endret av Molekylet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men så har jo du også peiling på foto, noe trådstarter ikke gir inntrykk av at hans mor har. Det er heller ikke like lett å stille fokus manuelt (og faktisk få det helt skarpt) på et dslr, som det var på et godt gammeldags manuelt slr

Som sagt så blir det bare spekulasjoner angående dette, umulig å si hva som har skjedd uten og få mer informasjon.

 

så kan dette være et av de forbytningene jeg snakker om tidligere i tråden.

Noe som jeg også har nevnt tidligere :)

 

Så synes også at det trolig er et gammelt "filmobjektiv" som er funnet frem fra glemselen.

Lenke til kommentar

Japan Photo i Stavanger kan antakelig blankt frikjennes!

 

Min mor rapporterer nå at hun har funnet et Nikkor AF-S 18-55mm i skuffen. Jeg konkluderer med at hun surrer fælt, har brukt feil objektiv (gudene vet hvor lenge!), og at Japan Photo i Stavanger solgte henne et helt adekvat kit-objektiv. Jeg antar at det 35-80mm objektivet antakelig har tilhørt hennes gamle filmkamera, som Nautica er inne på.

 

Anklagen mot Japan Photo i Trondheim opprettholdes imidlertid, for grov uaktsom eller forsettelig feilvurdering av kundens behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...