Gå til innhold

ANMELDELSE: Project CARS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

bra dere ikke nevner at det er det mest realistiske bilspillet, for det er det ikke. kanskje på graffikk, men ikke kjøring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Bare jeg her som synes kjørefysikken i dette spillet var litt rævva? Assetto Corsa er 100 ganger så mye bedre på akkurat det.

 

ja du har riktig, jeg vil si at å kalle det ræva er feil, det er bedre en mange andre spill, men det er langt fra Arsetto corsa

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Youtube er vel ikke det beste for å sammenligne lydkvalitet, men enig i at det var litt kjedelig lyd på den der. Turbodempa skal den vel være, men i overkant. Helt uten detaljer er det imidlertid ikke, skru opp lyden med ok høyttalere så hører du det som vel er turboen(e) jobbe i bakgrunnen.

 

Her er litt forskjellige motorer:

En gammel demo av motorlydene:

Denne Ginettaen kjente jeg igjen på lyden etter å ha hørt bilen én gang på bane (litt mye vindstøy og andre bilers motorlyder til å høre detaljene):

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler også å lese litt i kommentarene fra førerne som det er linket til i omtalen. Det er ganske interessant lesestoff hvis man er interessert i racing og spillutvikling. :)

 

Men samtidig utrolig lite objektivt da det er personer som har vært direkte involvert i utviklingen av spillet. Utenom at det gjør spillet noe mer spesiellt enn alle andre racingspill som har hatt profesjonelle førere til å guide de rundt. (Som Verdensmester i WEC og F1-Tester Anthony Davidson med F1 2010).

 

Mye av problemet med Project CARS er enkelt og greit hypen rundt spillet. Investormodellen de startet med, gjør at man ikke får en "vanlig" early access fanbase, men en haug av personer, som faktisk forventer penger i retur - og dermed er ekstremt interessert i å få vist alt som kan være positivt, og prøve å blokke vekk alt som kan være negativt (som man ser på mange stor simracingsider, hvor moderatorer, og staff er ansatte/store investorer i SMS/pCARS).

De dro inn godt over 3 mill USD, før det ble stoppet i England, da det ble litt juridiske problemer med investeringsmodellen. Men det var personer som hadde investert flere hundre tusen USD selv i spillet. Da er det klart at de har ett annet mål, enn å være med å utvikle ett spill til det mest realistiske. Men det uten tvil at det beste vil gjøre å styre spille i en retning som gir mest salg, ikke realisme.

 

Det er veldig mange bugs i spillet, fortsatt. Som ikke blir nevnt i anmeldelsen, og ønske en bedre flerspiller er vel ganske pent sagt.

 

En simulator trenger absolutt ikke være vanskelig, eller "glatt" for å være realistisk. For det er alt annet enn realistisk!

 

Ellers så er FFB litt... uhm, til tider, og i enkelte viktige områder, ikke-eksisterende på en del ratt, det må jobbes mye med å få en god FFB, som ofte må byttes om mellom biler, og ingen støtte for 3 skjermer.

Det er en veldig god base, men det er også utrolig mye bugs og småplukk som er, for meg, ganske ufattelig at ikke 80k medlemmer av WMD har klart å luket ut. Spørsmålet er vel hvorvidt SMS bygger videre på denne basen, eller hopper fint videre til pCARS 2 som de allerede planlegger forum for.

 

Anyway, en veldig god utfordrer for GT og Forza. Også får man tro de selger nok kopier til at investorene i det minste får tilbake pengene sine, og kanskje litt til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Youtube er vel ikke det beste for å sammenligne lydkvalitet, men enig i at det var litt kjedelig lyd på den der. Turbodempa skal den vel være, men i overkant. Helt uten detaljer er det imidlertid ikke, skru opp lyden med ok høyttalere så hører du det som vel er turboen(e) jobbe i bakgrunnen.

 

 

Dette er hørt/opplevd i spillet, så fant jeg videoer som bekreftet på youtube. Datalyden er veldig til stede i mange modeller, selvom noen av de du postet har helt ok lyd. Dette er ikke et nytt felt hvor de pløyer opp for resten av bilspillverden, dette er noe folk har fått til i årevis. Jeg legger ved enda en video av det jeg mener er datalyd (spesielt når man bytter gir eller øker/senker turtallet fort). Dette problemet var så merkbart at jeg hørte det på den første videoen. I mine ører er dette en snarvei i et ellers meget seriøst forsøk på å bli kongen på haugen innen motorsport på pc.

 

Hør hvordan lyden tidvis "dataklikker" her:

Lenke til kommentar

Nå er vel den videoen der fra en tidligere build å ikke det ferdige spillet så det i seg selv gjør jo det hele ikke helt gjeldende. Denne dataklikkingen du snakker om kan for meg hørest og se ut som er lyder av at bilen slår nedpå i det den treffer ujamnheter i veien. R18 TDI har jo og en diesel motor som ikke er de mest spennende motorenne rent lydmessi da de ikke revver så fryktelig høyt. Totalt sett synst jeg lyd designet i PCARS er helt suverent, som resten av spillet. At selværklerte simulator eksperter mener det er et arkadespill for barn er noe av det teiteste jeg leser, men på akkurat det punktet synst jeg Aasgaard oppsummerte ganske greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det lydenne som oppstår en del av mellom 1:05 til 1:12 eksempelvis og fra 3:01 og litt utover du tenker på som "dataklikkinger" ? Eller er det noe annet? Jeg mener vertfall at dette helt klart er at bilen slår nedi veien, da det og korresponderer med hvordan bilen beveger seg i filmen, disse Le Mans  bilene har knapt bakkeklaring, så at det blir litt karroseri kontakt med veien er vel bare naturli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En simulator trenger absolutt ikke være vanskelig, eller "glatt" for å være realistisk. For det er alt annet enn realistisk!

 

Ellers så er FFB litt... uhm, til tider, og i enkelte viktige områder, ikke-eksisterende på en del ratt, det må jobbes mye med å få en god FFB, som ofte må byttes om mellom biler, og ingen støtte for 3 skjermer.

Det er en veldig god base, men det er også utrolig mye bugs og småplukk som er, for meg, ganske ufattelig at ikke 80k medlemmer av WMD har klart å luket ut. Spørsmålet er vel hvorvidt SMS bygger videre på denne basen, eller hopper fint videre til pCARS 2 som de allerede planlegger forum for.

 

Anyway, en veldig god utfordrer for GT og Forza. Også får man tro de selger nok kopier til at investorene i det minste får tilbake pengene sine, og kanskje litt til.

 

FFB-problemene er omtrent like i pCars og Assetto Corsa for min del (mye risting i rattet når man skal kjøre rett frem).

Men jeg har ingen problemer med 3 skjermer. Selv menysystemet støtter jo 3 skjermer i pCars. Opplever også god framerate selv på 3 skjermer (noe man virkelig ikke får i rFactor2).

 

Nå har jeg faktisk ikke prøvd spillet i særlig mange timer etter release (mest early access), men jeg synes kjørefølelsen generelt sett er fin og forutsigbar.

 

For noen uker siden kjørte jeg GT3-biler på Monza i pCars, Assetto Corsa, iRacing og RaceRoom Racing Experience. Prøvde å sammenlikne litt mellom spillene (med default setup). Av de 3 er AC det spillet som er mest lettkjørt med veldig stabile biler. Rundetidene man oppnår er ganske så like (litt under 1:50). I pCars og iRacing må man være langt mer forsiktig når man kjører over kerbs etc.

Har også testet AC og pCars med GT3-biler på Nordsløyfa. Der må man virkelig være forsiktig mange steder i pCars, mens AC er veldig tilgivende over bakketopper og kerbs.

 

Uansett synes jeg alle disse spillene er morsomme å kjøre, men de har noen forskjeller.

 

Både pCars og AC mangler en del når det gjelder multiplayer. Det er nok det største ankepunktet.

 

Når det gjelder patching og nytt innhold så er det vanskelig å si hva som skjer med pCars. Det at de allerede har pCars2 planlagt kan nok gjøre at vi må vente lenge på en del funksjonalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg anbefaler også å lese litt i kommentarene fra førerne som det er linket til i omtalen. Det er ganske interessant lesestoff hvis man er interessert i racing og spillutvikling. :)

Men samtidig utrolig lite objektivt da det er personer som har vært direkte involvert i utviklingen av spillet. Utenom at det gjør spillet noe mer spesiellt enn alle andre racingspill som har hatt profesjonelle førere til å guide de rundt. (Som Verdensmester i WEC og F1-Tester Anthony Davidson med F1 2010).

 

Mye av problemet med Project CARS er enkelt og greit hypen rundt spillet. Investormodellen de startet med, gjør at man ikke får en "vanlig" early access fanbase, men en haug av personer, som faktisk forventer penger i retur - og dermed er ekstremt interessert i å få vist alt som kan være positivt, og prøve å blokke vekk alt som kan være negativt (som man ser på mange stor simracingsider, hvor moderatorer, og staff er ansatte/store investorer i SMS/pCARS).

De dro inn godt over 3 mill USD, før det ble stoppet i England, da det ble litt juridiske problemer med investeringsmodellen. Men det var personer som hadde investert flere hundre tusen USD selv i spillet. Da er det klart at de har ett annet mål, enn å være med å utvikle ett spill til det mest realistiske. Men det uten tvil at det beste vil gjøre å styre spille i en retning som gir mest salg, ikke realisme.

Selvfølgelig er de ikke upartiske. Men har du faktisk lest dokumentet? Som sagt er det ganske artig lesestoff. Det spesielle er jo at det gjøres tilgjengelig.

 

Når det gjelder finansieringsmodellen er jeg enig i at den kanskje kan føre til mer hype. Men hvis man lar hype (eller hva Assetto Corsa fans mener for den saks skyld) påvirke hva man synes om et spill er man på villspor. Sånn er bransjen. EA har muskler til å skape mye mer hype om spillene sine. Å kjøpe spill basert på hype er i der hele tatt en dårlig idé. Forskjellen er at jeg tror de aller, aller fleste som puttet penger på Project CARS gjorde et fordi de ville ha en troverdig racingopplevelse og trodde det var noe som var verdt å satse på. Ikke fordi markedsanalyser og fokusgruopper tilsa det, slik de store utgiverne jobber.

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar

En liten advarsel ang ratt og pedaler: sjekk nøye om det fungerer før du kjøper spillet til PS4. Har Fanatec GT3 RS-ratt og det har store problemer med dødsone i Project CARS. Håper de fikser det snart!

 

Er det Force Feedback dødsone du sliter med? Denne kan fjernes under settings for FFB.

Lenke til kommentar

Bare jeg her som synes kjørefysikken i dette spillet var litt rævva? Assetto Corsa er 100 ganger så mye bedre på akkurat det.

 

Jeg foretrekker fysikken i PCars over AC, men det krever litt mer tweaking av FFB på noen biler. AC har jo f.eks canned effects på curbs og ujevnheter, mens PCars simulerer den faktiske overflaten. PCars er mer realistisk etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...