Gå til innhold

The Witcher 3 har nedgradert grafikken. Ny skandale ala Watchdogs.


Anbefalte innlegg

Oppdatert 26.05

TLDR; What can we learn from The Witcher 3 "downgrade" fiasco?

 

Etter å ha saumfart nettet er det ganske klart at CD Projekt Red har nedgradert grafikken og gjort drastiske forandringer både på den artistiske stilen og grafikk-effektene. Tidligere builds hadde langt mer imponerende lys, dybde, detaljer og atmosfære enn nåværende versjon. Spillet ligner jo mer på World of Warcraft nå enn sine tidligere builds. Å gå fra den farge-paletten de hadde til de stygge oversaturerte fargene de har nå må være en av de rareste designavgjørelsene jeg har sett spillutviklere gjøre. 

Spillet er bekreftet til å være så og si identisk mellom konsollversjonen og PC versjonen. Det kan vi takke konsoller for. Hvis jeg skal gjette hva som har skjedd, så er det nok at de startet utviklingen på PC først og så fant ut at konsollene var alt for svake til å kjøre den builden de hadde, så de måtte gjøre en drøss med justeringer og bestemte seg deretter å ha samme build av spillet for alle platformer. Det å lage lage separate builds for hver platform krever masse ekstra ressurser, så de dreit i PC rett og slett.

 

Witcher 3 2013 build (tatt fra såkalte in-game videor):

post-310182-0-69719600-1431941709_thumb.gif
post-310182-0-09789600-1431936911_thumb.gif

post-310182-0-49907900-1431938200_thumb.gif

post-310182-0-93596400-1431938212_thumb.gif

Witcher 3 2013 vs. 2015:
post-310182-0-59246100-1432042009_thumb.png

 

Så skjedde det en nedgradering i 2014 og enda en nedgradering i 2015. Her er en video som sammenligner 2014 builden av Witcher 3 vs. endelig PC-versjon (med day1 patch):

 

 

Her er bilder som illustrerer forskjellen mellom 2014 builden av Witcher 3 vs. nådagens konsollversjon:

post-310182-0-91924100-1431804525_thumb.jpg

post-310182-0-89408500-1431804588_thumb.jpg

post-310182-0-26599800-1431804532_thumb.jpg

post-310182-0-22344200-1431804536_thumb.jpg

post-310182-0-31894400-1431804539_thumb.jpg

post-310182-0-11219200-1431804543_thumb.jpg

post-310182-0-82305600-1431804545_thumb.jpg

 

 

Er dette noe vi som gamere bare skal akseptere? Folk ble veldig sure når det ble dokumentert at Watchdogs hadde nedgradert grafikk fra sin tidlige build, men dette var jo Ubisoft som vi alle vet er lette å hate. Den offisielle www.thewitcher.com siden bruker fortsatt såkalte "in-game" vidoer fra 2013 og 2014, samt en rekke screenshots fra tidligere builds. Dette er i verste fall ulovlig reklame og i beste fall ekstremt misvisende. Ikke nok med det, CDPR gikk også ut og sa at det ikke kom til å være nedgradering av PC-versjonen og istede kalte det optimalisering, noe alle vet er en smokescreen.

 

Tråd om nedgraderingen på neogaf:
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1043668

 

Litt humor til slutt :) :

 

phRIFbm.jpg

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke i nærheten av samme skandale som Watch Dogs. Utviklerne har sagt rett ut hvorfor det er gjort sånn noe alle burde forstå, og spillet ser fantastisk ut uansett. Watch Dogs ante vi ingen fare før vi hadde kjøpt spillet og utviklerne tiet stille. DET er noe helt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke i nærheten av samme skandale som Watch Dogs. Utviklerne har sagt rett ut hvorfor det er gjort sånn noe alle burde forstå, og spillet ser fantastisk ut uansett. Watch Dogs ante vi ingen fare før vi hadde kjøpt spillet og utviklerne tiet stille. DET er noe helt annet.

Har utviklerene gått ut forklart valget av de unaturlige fargene kontra tidligere build? At grafiske effekter, lys osv har blitt justert ned er til en viss grad forstålig.

Lenke til kommentar

Ikke i nærheten av samme skandale som Watch Dogs. Utviklerne har sagt rett ut hvorfor det er gjort sånn noe alle burde forstå, og spillet ser fantastisk ut uansett. Watch Dogs ante vi ingen fare før vi hadde kjøpt spillet og utviklerne tiet stille. DET er noe helt annet.

 

Har du en troverdig kilde?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det stemmer, slik du tror, at de ikke ville bruke de ekstra ressursene på pc kan jeg fint forstå den tilnærmingen. Spillet ser utrolig bra ut, og utifra anmeldelsene virker det å være et veldig bra spill. De aller fleste vil være veldig fornøyde. Å bruke masse ekstra ressurser på en liten gruppe mennesker som bruker veldig mye penger på hardware virker ikke særlig rasjonelt, all den tid de aller fleste vil være veldig fornøyde med både grafikken og spillet som helhet. Å ikke pushe den dyreste hardwaren til det ytterste er ikke det samme som å "drite i pc". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det tidligere PC screenshots som sammenlignes med PS4 screenshots? Er det noen som forventet at de skulle være like?

 

 

Blir uansett for dumt å skylde på konsoller når det er rimelig enkelt å skru grafikk og oppløsning ned så man møter konsollenes spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Om det stemmer, slik du tror, at de ikke ville bruke de ekstra ressursene på pc kan jeg fint forstå den tilnærmingen. Spillet ser utrolig bra ut, og utifra anmeldelsene virker det å være et veldig bra spill. De aller fleste vil være veldig fornøyde. Å bruke masse ekstra ressurser på en liten gruppe mennesker som bruker veldig mye penger på hardware virker ikke særlig rasjonelt, all den tid de aller fleste vil være veldig fornøyde med både grafikken og spillet som helhet. Å ikke pushe den dyreste hardwaren til det ytterste er ikke det samme som å "drite i pc". 

 

Synes du ikke det er problematisk at de markedsfører et produkt som ser bedre ut enn det endelige produktet? Det er vel det som er problematisk. Det er vel en grunn til at vi har lover mot slikt.

Lenke til kommentar

Leste en interessant artikkel om temaet nylig. Det er nok ikke så svart/hvitt og så enkelt som uinformerte skal ha det til, men man må jo ha noe å skylde på fordi noe ikke lever opp til forventningene.

Jeg selv vokste opp med uttrykk som "sprites" og XGA/VGA så jeg har lite problemer med dagens grafikk. Jeg vil mye heller ha bedre gameplay, mindre pre-order piss og flere orginale spill for å nevne noe, men smaken er som baken..

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Ikke i nærheten av samme skandale som Watch Dogs. Utviklerne har sagt rett ut hvorfor det er gjort sånn noe alle burde forstå, og spillet ser fantastisk ut uansett. Watch Dogs ante vi ingen fare før vi hadde kjøpt spillet og utviklerne tiet stille. DET er noe helt annet.

 

Har du en troverdig kilde?

 

 

http://whatifgaming.com/developer-insider-the-witcher-3-was-downgraded-from-2013-list-of-all-features-taken-out-why

 

Er ingenting å spekulere på, dem har også sagt det samme på Twitter. Spillet ser fantastisk ut, klart ville jeg foretrukket grafikken fra 2013 men årets spill blir det garantert uansett.

Endret av Avean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det tidligere PC screenshots som sammenlignes med PS4 screenshots? Er det noen som forventet at de skulle være like?

 

 

Blir uansett for dumt å skylde på konsoller når det er rimelig enkelt å skru grafikk og oppløsning ned så man møter konsollenes spesifikasjoner.

Det er bilder tatt fra en 35 minutters gameplay video som ble vist i august 2014, altså mindre enn ett år siden de gjorde så drastiske forandringer. Det er ikke cinematiske screenshots som selvfølgelig ikke er sammenlignbart med in-game screenshots fra konsollversjonen.

 

Jeg vil også presisere at slik konsollversjonen ser ut er akkurat slik PC-versjonen vil se ut med noen forbedringer. Det var en event sist måned der de viste PC versjonen med ultra settings som har akkurat samme lyseffekter, atmosfære og farger som konsollversjonen:

 

Ikke ta meg feil, spillet ser ikke dårlig ut, men det er trist at de har gjort så drastiske forandringer til det verre.

 

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det tidligere PC screenshots som sammenlignes med PS4 screenshots? Er det noen som forventet at de skulle være like?

 

 

Blir uansett for dumt å skylde på konsoller når det er rimelig enkelt å skru grafikk og oppløsning ned så man møter konsollenes spesifikasjoner.

Det er bilder tatt fra en 35 minutters gameplay video som ble vist i august 2014, altså mindre enn ett år siden de gjorde så drastiske forandringer. Det er ikke cinematiske screenshots som selvfølgelig ikke er sammenlignbart med in-game screenshots fra konsollversjonen.

 

Jeg vil også presisere at slik konsollversjonen ser ut er akkurat slik PC-versjonen vil se ut med noen forbedringer. Det var en event sist måned der de viste PC versjonen med ultra settings som har akkurat samme lyseffekter, atmosfære og farger som konsollversjonen:

 

Ikke ta meg feil, spillet ser ikke dårlig ut, men det er trist at de har gjort så drastiske forandringer til det verre.

 

 

Ok. Kan vel ikke ta kvaliteten av komprimert Youtube-video så bokstavelig, men skjønner hva du mener.

 

Det er rart at minimum systemkrav er i5-2500 og GTX-660/HD7870. Mulig disse blir forandret da.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

 

Om det stemmer, slik du tror, at de ikke ville bruke de ekstra ressursene på pc kan jeg fint forstå den tilnærmingen. Spillet ser utrolig bra ut, og utifra anmeldelsene virker det å være et veldig bra spill. De aller fleste vil være veldig fornøyde. Å bruke masse ekstra ressurser på en liten gruppe mennesker som bruker veldig mye penger på hardware virker ikke særlig rasjonelt, all den tid de aller fleste vil være veldig fornøyde med både grafikken og spillet som helhet. Å ikke pushe den dyreste hardwaren til det ytterste er ikke det samme som å "drite i pc". 

 

Synes du ikke det er problematisk at de markedsfører et produkt som ser bedre ut enn det endelige produktet? Det er vel det som er problematisk. Det er vel en grunn til at vi har lover mot slikt.

 

 

Jo, det er jeg enig i at er problematisk, men det er ikke dette trådstarter problematiserer. Han er sint fordi det, angivelig, ikke ble utviklet en egen "build" for PC, og at hardwaren dermed ikke blir pushet til det ytterste. 

Lenke til kommentar

 

 

Om det stemmer, slik du tror, at de ikke ville bruke de ekstra ressursene på pc kan jeg fint forstå den tilnærmingen. Spillet ser utrolig bra ut, og utifra anmeldelsene virker det å være et veldig bra spill. De aller fleste vil være veldig fornøyde. Å bruke masse ekstra ressurser på en liten gruppe mennesker som bruker veldig mye penger på hardware virker ikke særlig rasjonelt, all den tid de aller fleste vil være veldig fornøyde med både grafikken og spillet som helhet. Å ikke pushe den dyreste hardwaren til det ytterste er ikke det samme som å "drite i pc". 

 

Synes du ikke det er problematisk at de markedsfører et produkt som ser bedre ut enn det endelige produktet? Det er vel det som er problematisk. Det er vel en grunn til at vi har lover mot slikt.

 

 

Jo, det er jeg enig i at er problematisk, men det er ikke dette trådstarter problematiserer. Han er sint fordi det, angivelig, ikke ble utviklet en egen "build" for PC, og at hardwaren dermed ikke blir pushet til det ytterste. 

 

 

Jeg er skuffa først og fremst på grunn av at den artistiske stilen er fullstendig forandret. Det er sikkert mye de kunne beholdt og fremdeles hatt en build som kjørte greit på konsoller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...