Gå til innhold

[Løst] Byttet altibox Zyxel P2812ac til Asus RT-AC66U, men ikke bedre wifi?


Anbefalte innlegg

Erstattet ruteren fra Altibox Zyxel P2812ac med en Asus RT-AC66U.

 

Mulig jeg hadde for store forventninger, men hadde trodd rekkevidden på det trådløse skulle bli litt bedre med ny ruter. Den nye har jo 3 antenner, mens zyxel-ruteren har innebygget.

 

Lastet ned nyeste firmware til RT-AC66U, firmware versjon 3.0.0.4.376_3861-g11c21b3 og tok en reset av ruteren.

 

Gjorde noen målinger med inSSIDer.

 

                             ASUS 2.4       Zyxel 2,4            Asus 5      Zyxel 5

Kontor                    -67                   -57                    -58           -63

Bod                        -60                   -60                    -58            -61

Ute                         -62                   -57                    -69            -71

 

 

Er jo så og si likt med hva jeg hadde.

Skal det ikke være bedre?

Endret av ken8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... men hadde trodd rekkevidden på det trådløse skulle bli litt bedre ...

Det er da litt bedre med målingene du oppgir. Dette er vel målinger i dBm, og da må du huske på at det ikke er en lineær, men en logaritmisk måleenhet.

 

Prøvd å endre på antennene? Teoretisk er det best med midtantennen rett opp og sideantenne i 45 grader vinkel.

Prøvd å flytte litt på rruteren? Ofte bedre dekning hvis den står høyt og fritt.

Prøvd å endre kanaler? Er det nabonettvek som kan forstyrre?

Lenke til kommentar

Heldigvis kjøpte jeg ikke ruteren for å få bedre wifi-dekning, men for å teste at altibox appen "TV Overalt" ikke faller ut i tide og utide når jeg streamer fra iPad'en til apple-tv. (Har ikke hatt ruteren lenge nok til å vite om det løser problemet, men enn så lenge ser det bra ut)

 

Men da er vel rekkevidden som den skal være og da slår jeg meg til ro med det.

Endret av ken8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...