Gå til innhold

Java 9 kommer til neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror nesten ikke jeg klarer å få til en eneste god vibe av ordet Java. Alt som dukker opp er årevis med ytelsesproblemer på java baserte plattformer og hundrevis av timer brukt på J2EE optimaliseringer, mareritt med java containere og alskens kjas og bråk. Det er mulig konseptet var bra, men resultatet var forferdelig. Og Oracle sine Java baserte plattformer et sant mareritt.

 

I tillegg det som de fleste brukere kan forholde seg til, evige problemer på PC plattformen, nettbanker som gjør livet vanskelig med Java osv.

 

Hvem vil egentlig ha Java nå? Hvorfor ikke bare få det faset ut og gjøre livet enklere for alle.

 

EDIT:

Jada jeg vet Java er så mye mer enn bare "Java".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå som Java applets i stor grad er i ferd med å fases ut så har også språket Java fått mange skudd for baugen. Det andre store bruksområdet har vært for programvare hvor det har konkurert med C-/C++-programmer, hvor det i sin tid ble lovet 100% portabilitet, stabilitet, sikkerhet, ingen minnelekkasjer og god ytelse. Alt dette viste seg å være falske spådommer, og alle som har programmert en del i Java vet at portabilitet mellom operativsystemer er dårlig selv med samme JVM-versjon, og alt av GUI er uresponsivt, tregt og dårlig integrert. Men det største problemet er at Java har fått en hel generasjon av programmerere til å gi blaffen i minnehygiene og sikkerhet, og har naivt trodd at språket skal på mystisk vis ordne opp alt dette.

 

Men det mest absurde er at etter utdanningsinstitusjoner har kastet bort over et tiår på Java og/eller C# så rettes nå fokuset av mange mot et ennå dårligere språk: JavaScript. Selv om JavaScript har ingen relasjon til Java, så er i det minste Java et språk som ser litt "pent" ut i teorien. JavaScript derimot bærer preg av gamle synder, har inkonsistent oppførsel og er et mareritt å debugge. JavaScript er i ferd med å ta over applet-delen av Java og tildels webserver-kode fra PHP. PHP er forøvrig ikke et spesielt pent språk, men det er vel ingen i edru tilstand som hevder JavaScript er penere. Så det er bare å se frem til trege uresponsive nettsider fremover, overlesset med halvveis fungerende funksjonalitet.

</rant>

Dette fikk hjertet til å banke av takknemlighet for en spot-on oppsummering av marerittet Java har vært for de som jobber i bransjen og har måttet forholde seg til dette fra et teknisk perspektiv.

 

"Hvorfor går tjenestene vi har laget så tregt for brukerne, kan dere ikke sette opp/konfigurere servere?! fiks det!"

 

Ikke minst ift. utviklere som tror at rammeverket erstatter behovet for god programering og kjennskap til mediet, tjenester og protokoller man skal benytte. "Må jeg tenke på hvordan jeg programmerer noe? Kan jeg ikke bare lære meg programmeringspråket og verktøyet, lage noe som tilsynelatende fungerer på min workstation så vil rammeverket på magisk vis sørge for at dette fungerer godt i alle scenarioer og ift. alle tjenester jeg egentlig ikke kan noe om?"

 

"Diskene går fulle, dere har gitt serverne for lite disk!", "Nei! Dette skjer da koden og plattformen genererer så mye feil at alle logger går bananas og vi i realiteten deaktivere all logging for å få disk-io til å hente igjen pusten". "Vil dere se på feilloggene med oss så vi kan få rettet opp i dette?" "Nei, fiks det tekniske!".

 

"Minnet går fullt hele tiden, dere gitt serverne for lite minne!" "Nei vi har tredoblet minnet ift. behov og spesifikasjoner for å være på den sikre siden men minnelekkasjer samt minnebruken i systemet deres skaper dette problemet, det hadde vært fint om dere brukte litt tid til å se på dette" "Hva? Nei, gi serverne mer minne".

 

"Tjenesten er treg, fiks det!" "Ja den er treg fordi dere kjører unødvendig mange og tunge kall og queries over linje mellom servere, dere bør kanskje se på hvordan dere kan optimalisere dette" "Hva? Nei, dette må da dere teknikere fikse, sørg for mer båndbredde!". "Vi har 1Gbit mellom serverne", "Fiks mer!".

 

"Det går tregt fra frontend til backend" "Ja dere har muligens puttet feil funksjoner på frontend ift. backend, kanskje dere skal se på å designe dette bedre?" "Hva? Nei! Kan dere ikke bare putte alle serverne direkte på internett?".

 

"Vi får feilmeldinger fra databasen, klarer dere ikke sette opp databaser!" "Jo, men systemet dere har programmert lukker aldri forbindelser/sessions, åpner alltid nye fremfor å bruke de eksisterende så det skaper til slutt problemer, kan dere se på det? "Nei, fiks det."

 

Høyt betalte utviklere med alt fra 1-30 år i bransjen som fortsatt ikke forstår at man må forholde seg til enkle og grunnleggende ting som DNS når de lager tjenester som skal fungere over internett/nettverk. "Hva, skal bilen jeg har laget kjøre på asfalt?" Noen ganger lurer jeg på hva utdanningsinstitusjoner driver med.

 

Noe er hvertfall ikke helt som det bør være. Det er vel unødvendig å si at Java ikke gjør dette bedre.

 

</rant>

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

efikkan: Hva er det du anser som gode språk da?

 

Ada er et glimrende språk, men er dessverre alt for lite i bruk (bortsett fra bl.a. i forsvarsindustrien og i flyovervåkningssystemer). Det kan minne litt om Pascal (har hentet en del derfra), men er _mye_ mer innholdsrikt. Blir oppdatert innimellom, siste versjon er Ada 2012.

Lenke til kommentar

... </rant>

Husker jeg i sin tid var nødt til å sette andre ikke-java tjenester på en java prod-server på egen maskin fordi javaen på den etter litt oppetid slukte alt av CPU-kraft og ødela for de andre tingene på boksen. Selv etter dette måtte JVM kverkes av OS hver natt kl. 0300 og omstartes for å kunne takle neste dag for å forhindre at tjenesten ble uresponsiv. Garbage-collection for min del er å kaste Java på skraphaugen. Alt for overdesignet språk for min smak.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det mest absurde er at etter utdanningsinstitusjoner har kastet bort over et tiår på Java og/eller C# så rettes nå fokuset av mange mot et ennå dårligere språk: JavaScript. Selv om JavaScript har ingen relasjon til Java, så er i det minste Java et språk som ser litt "pent" ut i teorien. JavaScript derimot bærer preg av gamle synder, har inkonsistent oppførsel og er et mareritt å debugge. JavaScript er i ferd med å ta over applet-delen av Java og tildels webserver-kode fra PHP. PHP er forøvrig ikke et spesielt pent språk, men det er vel ingen i edru tilstand som hevder JavaScript er penere. Så det er bare å se frem til trege uresponsive nettsider fremover, overlesset med halvveis fungerende funksjonalitet.

 

Bare fordi man kan skrive søppelkode i et språk, så betyr det ikke at det er en god ide. Ja, JS har en del underfundigheter, men så lenge man setter seg inn i språkets særegenheter så kan man etter min mening skrive både god og vakker JS-kode.

 

Faktumet er at vi ikke har så mange andre gode alternativer til klientsideutvikling akkurat nå.

 

/Francis

Endret av :Francis:
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...</rant>

 

Hvis man ikke skiller mellom Java brukt client side og Java brukt server side i en slik kommentar så mister man mye av troverdigheten. Førstnevnte er heldigvis utdøende på mange fronter. Sistnevnte er nok ikke det med det første. At de forbedrer språket er definitivt en fordel for de som benytter det server side.

 

Så har man jo Android, da, som er sin egen lille Java-verden...

 

Man kan si mye om Java (og jeg har ikke tenkt å skryte av det) men alle språk er mulig å lage søppel i, og de fleste språk er mulig å lage gull i. Det er hvordan man bruker det og hva man bruker det til som betyr noe.

 

For øvrig lærte ikke min utdanningsinstitusjon meg et konkret programmeringsspråk, men hvordan å være en god systemutvikler, uavhengig av språk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...