Gå til innhold

Merkelig inkassokrav


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har fått inkassokrav på en regning jeg mener å ha betalt.

 

På baksiden av dette inkassokravet står det:

 

Hovedkrav - kr 0,00

Påløpte renter - kr 7,60

Inkasso-omkostninger - kr 581,94

Saldo i dag - kr 589,54

 

Skal jeg betale nær 600kr på en regning jeg allerede har betalt?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at du har betalt regningen etter forfall, og også etter forfall på inkassovarselet (dvs etter at inkassoselskapet har fått oversendt saken fra kreditor) - og da skal inkassoselskapet ha pengene sine ja, uavhengig om du har rukket å motta inkasso på saken eller ikke.

 

-I motsatt fall så skal du ikke betale, dvs at du har betalt før forfall på mottatt inkassovarsel. (Merk at loven ikke stiller krav til at du skal ha mottatt inkassovarselet, kravet er kun at inkassoselskapet kan sannsynliggjøre at de har sendt det til din folkeregistrerte adresse)

Lenke til kommentar

Dersom du ikke betalte til rett tid vil kreditor kunne ha selvstendig krav på renter og salærer etter reglene i hhv. forsinkelsesrenteloven og inkassoloven/-forskriften, uavhengig av om du senere har betalt hovedkravet. I praksis vil dette kunne skje hvis (i kronologisk rekkefølge):

 

Du får faktura. Betalingsfristen går ut. Du får første purring (med purregebyr og kanskje noen renter), og kanskje også inkassovarsel. Du betaler hovedkravet.

 

I dette tilfellet vil kreditor fortsatt ha krav på purregebyret/varselgebyret og de ubetalte rentene, og kreditor kan fortsette inndriving av kravet til dette er betalt. Det vil si at du kan pådra deg økte inkassoomkostninger fordi du ikke betaler de tidligere inkassoomkostningene, også om du faktisk har betalt hovedstolen.

 

Merk at det er en absolutt begrensning i inkassoloven § 17 - du kan ikke avkreves inkassosalær hvis du har betalt innen fristen i et inkassovarsel/betalingsoppfordring. Du kan fortsatt avkreves gebyrer etter fast sats.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Dette skyldes at når du betaler et uspesifisert beløp til kreditor, og kreditor ikke får full dekning for kravet, kan kreditor velge hvilken del av kravet (hovedstol, renter, gebyrer) innbetalingen skal dekke. Vanlig praksis i løpende kontraktsforhold er at eldste post dekkes først, men ved engangsytelser er vanlig praksis at gebyrer dekkes først, så renter, og så hovedstol.

 

Dette gjelder imidlertid kun hvis debitor ikke har gitt uttrykk for hvordan postene skal fordeles. Debitor har rett til å gi anvisning på at dette beløpet fullt ut skal dekke hovedstol (men denne retten kan debitor si fra seg i avtalen). Siden det er uvanlig å gi en slik anvisning samtidig med betalingen har kreditors valgrett dessverre blitt stående som hovedregel i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...