Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

Kom noen nye skjerm nyheter på computex.

 

Den som var mest interesasnt, var vel kanskje asus sin rog 34" med gsync, ips og 75hz. Ser ut som vi må vente på DP 1.3 før vi får raskere hz på disse skjermene. Greia med ROG skjermen var vel at Asus sa at de ikke visste om denne skulle gå inn i produksjon.

 

ROG-34-inch-Curved-G-SYNC-Monitor_Back-R

 

ROG-34-inch-Curved-G-SYNC-Monitor-Resize

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den var mye billigere som forhåndsbestilling med meget usikker leveringstid. Prisen nå stemmer ganske bra. Ser man på priser i utlandet, og helt tilbake til midten av mars, så er det stort sett bare ved forhåndsbestilling / rett etter første parti at prisene har vært noe spesielt bedre.

 

Blandt annet LG sine egne modeller er dårligere priset her enn andre steder. Dell-en ligger jevnt samme hvor man ser hen.

Lenke til kommentar

 

Litt semi off topic:

 

Har lenge vurdert å kjøpe en 34 incher. men etter å ha tenkt litt på det, tenkte jeg at det er bedre med en 40" 4k skjerm.  mer horisontal space og nesten dobbelt så mye vertikalt.

 

så jeg gikk for denne istede:

 

http://www.ebay.com/itm/AMH-A399U-UHD-39-3840X2160-16-9-4K-LED-60Hz-DP1-2-HDMI2-0-Monitor-/161702652853?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item25a63aabb5

 

Gi tilbakemelding om hvordan denne er til spilling da. Mener å ha lest at denne er ganske så treig. 

 

 

Hei. skjermen fungerer faktisk utrolig bra. ikke noe tegn til etterslep selv om den har 5ms responstid.

 

Dette er ett VA panel for de som lurer.

 

Men visse spill har litt problemer med 4k. dette kan komme av at jeg kjører 280x crossfire.

Forøvrig får jeg 20fps på witcher 3 med alt skrudd på maks :)  (980ti step aside)

 

 

DP kabelen som medfulgte fororsaket flimring i skjermen men kjøpte en kabel på clahs ohlson som løste problemet.

 

Ellers er farger og generell skalering i windows 10 helt fantastisk.

 

Skjermen kjører 4k@60hz gjennom DP 1.2. den støtter 4.4.4 Chroma (noe som er en god ting etter det jeg har lest.

Fargene er kanskje ikke like bra som IPS men jeg merker ikke forskjell.

 

Det jeg merker forskjell på kontra IPS er sort nivået som er på ett annet nivå. Det er en så dyp uforklarlig ting kontra IPS. blir nesten som å slå av lyset i kjellern :)

 

litt rotete men her er bilde tatt med mobil.

 

http://i.imgur.com/5hyB9fc.jpg5hyB9fc.jpg

Endret av JediMindTriks
Lenke til kommentar

1) Jeg planlegger å oppgradere fra den gamle AW2310-skjermen min, og den kurvede 34" som Samsung reklamerer for ser jo skikkelig stilig ut og kommer evt til å passe kjempefint på PC-bordet mitt. Men jeg sjekket med Komplett chat, og der ble ikke denne skjermen anbefalt til spilling pga 4 ms. Men er det virkelig så nøye med de ms'ene? De fleste PS4 og XOne er vel koblet til skjermer som er enda tregere. Er det ikke først og fremst FPS-folket som merker fordeler ved raske skjermer?

 

2) Hvis jeg heller venter på en skjerm med Displayport 1.3, må jeg da også bytte grafikk-kortet? Jeg har et GTX980, og det støtter v1.2 ifølge NVidia. Er 1.3-støtte muligens bare en driveroppdatering unna, eller er det mer komplisert enn det?

Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

1) Jeg planlegger å oppgradere fra den gamle AW2310-skjermen min, og den kurvede 34" som Samsung reklamerer for ser jo skikkelig stilig ut og kommer evt til å passe kjempefint på PC-bordet mitt. Men jeg sjekket med Komplett chat, og der ble ikke denne skjermen anbefalt til spilling pga 4 ms. Men er det virkelig så nøye med de ms'ene? De fleste PS4 og XOne er vel koblet til skjermer som er enda tregere. Er det ikke først og fremst FPS-folket som merker fordeler ved raske skjermer?

 

2) Hvis jeg heller venter på en skjerm med Displayport 1.3, må jeg da også bytte grafikk-kortet? Jeg har et GTX980, og det støtter v1.2 ifølge NVidia. Er 1.3-støtte muligens bare en driveroppdatering unna, eller er det mer komplisert enn det?

DP 1.3 er en ny versjon så det er hardwareoppgradering. Den vil være bakoverkompitabel med DP 1.2 så du trenger ikke bytte GPU. 4ms er bra til spilling.

Lenke til kommentar

Er det ikke litt morsomt/rart at hvis man bestiller Dell U3415W direkte fra Dell, så koster den 11 500 kr.

 

Fatter ikke at det kan være mulig, bare syntes det var litt morsomt når jeg sjekket siden dems en dag her. Står oppgitt som 9500 kr uten mva, frak etc, totalprisen ble for meg 11 500.

Lenke til kommentar

Valget står nå mellom:

 

34", 1440p, ultrawide, curved, IPS eller VA

og

27", 1440p, 144hz, IPS eller VA, g-sync/freesync

 

Har ikke valgt skjermkort enda, men blir nok Fury X eller 980 ti. Har aldri hatt over 60hz eller g-sync/freesync, og lurer litt på om disse egenskapene er litt gimmicky for meg som ikke skal spille raske spill. 

 

Klarer ikke å velge, så jeg får kaste en mynt eller gå for det beste tilbudet den dagen jeg bestiller.

Lenke til kommentar

Valget står nå mellom:

 

34", 1440p, ultrawide, curved, IPS eller VA

og

27", 1440p, 144hz, IPS eller VA, g-sync/freesync

 

Har ikke valgt skjermkort enda, men blir nok Fury X eller 980 ti. Har aldri hatt over 60hz eller g-sync/freesync, og lurer litt på om disse egenskapene er litt gimmicky for meg som ikke skal spille raske spill.

 

Klarer ikke å velge, så jeg får kaste en mynt eller gå for det beste tilbudet den dagen jeg bestiller.

Jeg ville gått for ultrawide. Jeg spiller lite spill som jeg kan dra over 60hz og jeg er veldig keen på fleksibiliteten til 21/9. Jeg setter også pris på innlevelsen som kommer av 21/9. Men g-sync er veldig fristende også ?. 21/9 + g-sync ville vært perf
Lenke til kommentar

 

Valget står nå mellom:

 

34", 1440p, ultrawide, curved, IPS eller VA

og

27", 1440p, 144hz, IPS eller VA, g-sync/freesync

 

Har ikke valgt skjermkort enda, men blir nok Fury X eller 980 ti. Har aldri hatt over 60hz eller g-sync/freesync, og lurer litt på om disse egenskapene er litt gimmicky for meg som ikke skal spille raske spill.

 

Klarer ikke å velge, så jeg får kaste en mynt eller gå for det beste tilbudet den dagen jeg bestiller.

Jeg ville gått for ultrawide. Jeg spiller lite spill som jeg kan dra over 60hz og jeg er veldig keen på fleksibiliteten til 21/9. Jeg setter også pris på innlevelsen som kommer av 21/9. Men g-sync er veldig fristende også . 21/9 + g-sync ville vært perf

 

 

21/9 + curved + IPS + G-Sync + 1440p + 144hz ville vært perf ;)

 

Siden man, ikke enda, får i pose og sekk, heller jeg også litt mer i retningen av ultrawide.

Godt bilde og ok flyt > ok bilde og god flyt. Som jeg har forstått det.

 

Litt synd at han tidligere i tråden ikke svarte på om han hadde overklokket Dell U3415W'en sin, eller bare skrev feil når han mente han hadde 80hz på den. Etter litt googling ser det ikke ut til at skjermen lar seg overklokke.

Lenke til kommentar

Mener jeg svarte tydelig nok.

 

Selvfølgelig er det overklokking når jeg kjører min på 80hz. Googler man litt, så finner man også andre som har gjort det samme, bla. et tynt review der 75hz nevnes.

 

Åpne nvidia kontrollpanel -> legg til custom oppløsning -> prøv høyere hz helt til skjermen sier stopp -> 80hz for min skjerm.

 

LZ0kzDi.jpg

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Er det noe minus med å overklokke skjermer? Kortere levetid på komponentene, kanskje?

 

Jeg endte forøvrig opp med å kjøpe meg en Samsung S34E790C (takk til Expert og deres "levering på døra innen 2 timer"-tjeneste som gjør det så mye enklere for utålmodige sjeler å impulskjøpe dyre ting). Førsteinntrykket sånn rett ut av boksen var "oi, er den så lav?" Den virker litt høyere på reklamebildene, og en skulle tro 34" ga litt ekstra i høyden også, men her går altså alle ekstra tommer på bredden. Har ikke testet så mye enda, men spilling virker å gå helt greit (selv om jeg merker forskjellen på Alienwaren sine 120Hz vs Samsungens 60Hz). Bildekvaliteten er til gjengjeld i en helt annen klasse enn den noe blasse AW2310 som har sin styrke i 3D. Ellers liker jeg at PbP-funksjonen fungerer så bra i praksis. PS3 på den ene halvdelen og PC på den andre er noe jeg faktisk kan komme til å bruke. Fornøyd så langt.

Lenke til kommentar

Når du bruker PbP funksjonen, emuleres den vanlige aspect ratioen da eller blir bilde veldig "smalt"?

 

16:9 ble valgt automatisk for PS3en og ser helt normalt ut, mens Wide kom automatisk for PC-delen. Du kan sette aspect ratio manuelt for hvert bilde. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...