Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

Jaja. Akkurat mottatt en av de 40", 4K, 60hz skjermene. Håper jeg får solgt den videre. La nemlig nettopp inn en bestilling på en Acer X34 hos Komplett. Betaling ved levering såklart ;)

 

4K i denne størrelsen er sinnssykt nydelig og jeg vet jeg kommer til å savne den enorme arbeidsflaten, men den er hakket for treg for meg. Tenkte først at jeg ikke spiller så mye FPS, og de gangene jeg faktisk gjør det er det veldig sjeldent på noe særlig kompetitivt nivå. I alle andre sjangere er responstiden nemlig helt ok, men jeg innser at når jeg før denne hadde en 100hz skjerm så har det ødelagt 60hz for meg. Når jeg i tillegg er litt "ha alt på maks"-junkie er det rett og slett for tidlig med 4K for meg. En gang 100hz, alltid 100hz. Og de "gamle" 100hz'ene mine var også uten g-sync, så er veldig spent på det. Gjenstår bare å få de 4000kr for de forrige to skjermene mine så har jeg forsåvidt pengene. Og når denne 40" selges gjør det nesten opp mellomrommet fullt og helt. 

 

Noen som vet noe mer om Acer sin X35/Z35 forresten? Virker som om ingen helt vet om den heter Z eller X, og om den er 1080p i høyden eller 1440p. VA-panel er visst de fleste enige om, og det kan jeg jo digge, for sortnivået der er utrolig bra, men 1080p vil jeg ikke tilbake til  :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke, derfor jeg spør. Jeg har ikke klart å finne noen med klare svar noe sted på nett, så hadde et håp om at de som mente den var 1440p hadde rett likevel. VA er kanskje dårligere på farger kontra IPS, men skjermen før denne (VA) var IPS, og VA-panelets sortnivå er bedre. Og sortnivå er pretty neat. Derfor har jeg en plasma-TV i stua kontra en LCD-TV. Sort skjherm i mørket kontra mørk grå skjerm i mørket.

Lenke til kommentar

Vel, det står også 144Hz, og i 3440x1440 er ikke det mulig over DP1.2. Det er nok all grunn til å anta at Kompletts info er korrekt..

 

Edit: Her er Freesync versjonen XZ350. Sprø prisforskjell.. Altså ikke sprø sprø, det er jo ekstra for G-sync modul og lisens. Men det er vel ikke like stor forskjell (om noen) når det kommer til X34 vs X341CK?

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Er det for tidlig å kjøpe en Ultrawide 3440x1440 til gaming ? hvilken er best syns dere ?

 

Det er vel på tide av vi ser OLED skjermer av dette formatet og oppløsning?

 

Det som er best, har ikkje kommet på markedet enda :p

 

Slik er det hele tiden :D

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Meningsløst svar.

Det er ikke bare komplett som får inn skjermen

 

Har jeg sagt det da? Jeg sa at så lenge skjermen blir utsolgt, så er det ingen incentiv for selger til å sette ned prisen. Faktisk kan man godt si prisen er for lav som den er. Snakker meg om meningsløst...

 

 

Håpløst tullprat.

Sjekk prisjakt

Lenke til kommentar

 

 

Meningsløst svar.

Det er ikke bare komplett som får inn skjermen

 

Har jeg sagt det da? Jeg sa at så lenge skjermen blir utsolgt, så er det ingen incentiv for selger til å sette ned prisen. Faktisk kan man godt si prisen er for lav som den er. Snakker meg om meningsløst...

 

 

Håpløst tullprat.

Sjekk prisjakt

 

 

OK, hvis du må skrive innleggene dine med sugerør, så er kanskje ikke et forum plassen for deg. jeg tenker vi kunne nådd lenger hvis du i det minste hadde prøvd å gjøre deg selv forstått. Men jeg misstenker nå, det er akkurat forståelsen det skorter på.

 

Selvfølgelig gidder ikke jeg å sjekke prisjakt når jeg bestiller en monitor til 12 000,- Eller hva tror du?! Det første partiet Komplett bestilte av X34, ble altså utsolgt før det i det hele tatt var kommet til lager. I hvilket fantasiland er det du tror de setter ned prisen på en vare som er så populær, hvis de i stedet kan tjene ekstra på den?

 

Skal du nyttiggjøre deg av eventuell positiv endring i dollarkurs, så må du de første ukene og månedene gjør det selv via ebay.

 

Ser frem til dine neste 4 ord...

Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

Jaja. Akkurat mottatt en av de 40", 4K, 60hz skjermene. Håper jeg får solgt den videre. La nemlig nettopp inn en bestilling på en Acer X34 hos Komplett. Betaling ved levering såklart ;)

 

4K i denne størrelsen er sinnssykt nydelig og jeg vet jeg kommer til å savne den enorme arbeidsflaten, men den er hakket for treg for meg. Tenkte først at jeg ikke spiller så mye FPS, og de gangene jeg faktisk gjør det er det veldig sjeldent på noe særlig kompetitivt nivå. I alle andre sjangere er responstiden nemlig helt ok, men jeg innser at når jeg før denne hadde en 100hz skjerm så har det ødelagt 60hz for meg. Når jeg i tillegg er litt "ha alt på maks"-junkie er det rett og slett for tidlig med 4K for meg. En gang 100hz, alltid 100hz. Og de "gamle" 100hz'ene mine var også uten g-sync, så er veldig spent på det. Gjenstår bare å få de 4000kr for de forrige to skjermene mine så har jeg forsåvidt pengene. Og når denne 40" selges gjør det nesten opp mellomrommet fullt og helt.

 

Noen som vet noe mer om Acer sin X35/Z35 forresten? Virker som om ingen helt vet om den heter Z eller X, og om den er 1080p i høyden eller 1440p. VA-panel er visst de fleste enige om, og det kan jeg jo digge, for sortnivået der er utrolig bra, men 1080p vil jeg ikke tilbake til :hm:

Gikk for 40" 4k 60hz jeg og. Lurer på om jeg skal bytte til 3440x1440 75-100hz.
Lenke til kommentar

Det er mulig du missforstod det jeg skrev:

"Dollar og pund blir billigere. Tro om ikke x34 blir billigere også?", men jeg må si jeg er overasket over dine kunnskaper eller manglende kunnskaper om hvordan konkuranse virker i markedet.

 

Når innkjøp blir billigere så blir også prisen til oss forbrukere lavere.

Spørsmålet er hvor lenge kronen holder seg sterk og blir den sterkere så blir også prisen på skjermen lavere, får vi håpe på.

Dette er elementært.

 

Jeg henviste til prisjakt for å vise at det jeg mente om prisfall på skjermen allerede var i gang og beviste at jeg hadde rett.

Dermed har du feil, men slik er det nu engang. Vi feiler og vi lærer.

 

 

Ferdigsnakka.

Lenke til kommentar

Ja det var det da... men har man to stykker så fokuserer man kun mest på en skjerm av gangen, mens med 34" når man spiller osv.. så må man se på hele skjermen :p men må vel prøve en i real life for å finne det ut.

 

Acer 34" Predator Curved LED G-Sync X34, 3440x1440 IPS, 100hz, 4ms, 100m:1, DP

Ser ut som drømmen, https://www.komplett.no/acer-34-predator-curved-led-g-sync-x34/851201#

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Det er mulig du missforstod det jeg skrev:

"Dollar og pund blir billigere. Tro om ikke x34 blir billigere også?", men jeg må si jeg er overasket over dine kunnskaper eller manglende kunnskaper om hvordan konkuranse virker i markedet.

 

Når innkjøp blir billigere så blir også prisen til oss forbrukere lavere.

Spørsmålet er hvor lenge kronen holder seg sterk og blir den sterkere så blir også prisen på skjermen lavere, får vi håpe på.

Dette er elementært.

 

Jeg henviste til prisjakt for å vise at det jeg mente om prisfall på skjermen allerede var i gang og beviste at jeg hadde rett.

Dermed har du feil, men slik er det nu engang. Vi feiler og vi lærer.

 

 

Ferdigsnakka.

 

Se der ja, setninger, så går det an å forstå deg bedre. Og det går an å ha en meningsfull diskusjon.

 

Jeg er imidlertid fremdeles ikke helt sikker på hva du mener. Det ser ut som du snakker om å gamble på at krona styrker seg nok mot dollar til at du, la oss si om 3-6 måneder, kanskje kan få kjøpe denne skjermen til en 500 eller 1000 lapp mindre. Og bevares, det kan skje. Men det kan også gå andre veien, i det dollaren for kun kort tid siden ble spådd å skulle nå 9 - 9,5Kr i løpet av de neste 6-12 månedene. Denne typen usikkerhet gjør at alle firmaer som må forholde seg til utenlandsk valuta trenger å sikre seg mot kursendringer. De trenger forutsigbarhet. Dette kan de oppnå med hedgefond og innkjøpsavtaler som tar hensyn til valutaendringer. Dette er elementært.

 

Noen ganger når det slår ut tilsynelatende negativt, som i tilfellet med prisøkningen på Tesla grunnet kronekurs mot dollar. Så tjener i stedet selger enda mer penger på å øke prisen. Fordi når de bestilte nye Teslaer så fikk de dem til prisen som var aktuell da. Det vil si, Tesla i Norge kunne i en viss periode fortsatt å selge bilene til samme pris, og tjent nøyaktig det samme per bil som før den voldsomme kursendringen. Det gjorde de altså ikke, de satte opp prisen i Norge med begrunnelse i den dyrere dollaren, og så solgte de ut de bilene som allerede var avtalt kjøpt til en satt pris med enda større fortjeneste. Hvordan går dette an i et marked med konkurranse? Vel, du er da enten avhengig av å ha et produkt som folk vil ha uansett pris, eller at konkurrentene dine gjør det samme som deg.

 

Om du ser parallellen til X34, så ser du et produkt som blir utsolgt før det når lagerhyllene. Å be butikkene konkurrere på et slikt produkt er naivt. Dette er også elementært. Det er kun i et lengre perspektiv det du foreslå har noe for seg. Men jeg trodde altså at du var interessert i å kjøpe skjermen mens den fremdeles er aktuell. Men det er klart, har du tid å vente kan du sikkert få skjermen til halv pris på bruktmarkedet om et år eller to. Da trenger du ikke tenke på valutaendring eller noe i det hele tatt.

 

Når det gjelder din påstand om at prisene allerede er i endring, så må du nesten vise hvordan du har kommet frem til det? Jeg ser bare en flat strek. Komplett var sannsynligvis først med å sette sin pris i slutten av juli. Og 17. aug. la Multicom inn skjermen i sin produktportefølje, med en litt lavere pris, (Slik de er nødt til om folk skal velge dem fremfor Komplett.) Dette er overhodet ikke noe tegn på at prisene er på vei ned allerede. Ca. 350Kr etter porto er tatt med i betraktning er ihvertfall ikke nok til at jeg hadde vurdert å kaste 45 dagers angrefrist, god kundeservice, og fri retur fra meg. Faktisk har jeg en fast kunderabatt hos Komplett som gjør at jeg får skjermen billigere der enn hos Multicom. Og det er det også mange andre som har.

 

Eneste som er litt trist, er at jeg ikke har lært noe jeg da, ettersom det er jeg som har rett.  :tease:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke det litt mye å ha en 34" foran seg når man sitter under en halv meter unna?

Har en 27" og en 24" ved siden av hverandre nå og det er ikke noe problem i seg selv, men har på følelsen at 34" blir litt for "ekstremt".

Visst man skal ha en mindre så blir høyden for lav igjen. Visst jeg ikke husker helt feil her så er det ikke så store forskjellen på høyden på en 34" 21:9 monitor enn en 24" 16:9 monitor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...