Gå til innhold

Tråden for 34" Ultrawide 3440x1440 skjermer


Anbefalte innlegg

 

Når er det egentlig meningen at DP 1.3 og DP 1.4 skjermer skal begynne å komme ut? Planen er å vente på en 4K 120+Hz skjerm med fordelsvis HDR, men det virker nesten som om VESA ikke har særlig interesse for å ferdigstille spesifikasjonene for DS 1.3 og 1.4, det bare drøyer og drøyer. :(

Har man råd til skjermkort og selve skjermen da? Det er spørsmålet :p

Ja det er jo et poeng, men med 4k skjerm har man alltids muligheten til å kjøre spill i 1080p og dermed ha fordelen av 120+Hz på skjermen uten en skjermkort løsning som koster skjorta. Høy refresh rate er også en fordel ut over spill, men tap av motion resolution har nok ikke så mye å si med 4k oppløsning.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Banner vel i kirka nå, men gikk for LG UC88-B med iik 60hz. 

Skal bli godt å få bytta ut 6bits TN-panelet jeg kjøpte for 10 år siden :)

 

Konkluderte med at 40 ekstra hz og G-sync ikke var verdt 4500kr. Har ikke prøvd det, så da vet jeg heller ikke hva jeg går glipp av :D

Man trenger kanskje ikkje g-sync for å lese på VG og på forumet, men mere enn 60 hz er digg selv bare ved å bevege musa og scrolle nettsider :D

 

Er vel et par-tre tråder din skjerm kommer til å være perfekt til:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1179355

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=31477

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=607105

 

:green:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

 

Det er akkurat det som er problemet. De tusenlappene du ville brukt på flere Hz og G-sync er verdt penga :)

Om ikke du bruker de på øl da :p

Drikker man nok øl, så merker man nok ikkje tearing  :tease:

 

Når merker man tearing? har ikke sett snurten av det siden jeg bygget pc-en i sommer. 

 

 

Ikkje rart du ikkje ser det om du bare kikker ut vinduet :p Tearing er heller ikkje inne i kabinettet  :wee:

Lenke til kommentar

Tearing er veldig enkelt å se ved panteordninger, som f.eks bevegelser til sidene. Også ved effekter slik som eksplosjoner osv :)

 

Se der ja :p

Panorering*

 

Kjør en runde med Valley benchmarken, så tipper jeg du vil se endel av det

 

kjørte en runde. Var ganske minimalt vil jeg påstå. skjedde ikke ofte heller. plagsomt var det heller ikke. 

Men så er jeg jo en amatør-gamer på en måte. Blir vel på samme måte som at jeg ser mye mer på et fotografi enn mannen i gata gjør. 

 

har spilt en del Doom og Overwatch og tearing har jeg ikke lagt merke til. riktignok så har jeg på adaptive v-sync i doom (som ikke har medført stopp/stutter)

 

Hva er forskjellen på "limit fps" og V-sync?  har det valget i Overwatch. 

 

Uansett, skal bli fint å få bytta ut Samsung Syncmaster 245b fra 2007 med en UW :) 

Lenke til kommentar

 

Tearing er veldig enkelt å se ved panteordninger, som f.eks bevegelser til sidene. Også ved effekter slik som eksplosjoner osv :)

 

Se der ja :p

Panorering*

 

Kjør en runde med Valley benchmarken, så tipper jeg du vil se endel av det

 

kjørte en runde. Var ganske minimalt vil jeg påstå. skjedde ikke ofte heller. plagsomt var det heller ikke. 

Men så er jeg jo en amatør-gamer på en måte. Blir vel på samme måte som at jeg ser mye mer på et fotografi enn mannen i gata gjør. 

 

har spilt en del Doom og Overwatch og tearing har jeg ikke lagt merke til. riktignok så har jeg på adaptive v-sync i doom (som ikke har medført stopp/stutter)

 

Hva er forskjellen på "limit fps" og V-sync?  har det valget i Overwatch. 

 

Uansett, skal bli fint å få bytta ut Samsung Syncmaster 245b fra 2007 med en UW :)

 

var i samme båt som deg for noen mnd siden, testet en del forskjellige skjermer men ente på en demobrukt samsung  34" ultrawide VA 60hz for 5500 kr. Seff siklet jeg gsync 100hz ips ultrawide, men det var ikke verd å betale over dobbelt så mye for det for meg. Så valget var mellom 27" 1440p gsync vs 34" ultrawide 60hz uten gsync Er også bare vant til 60hz fra før, og spiller ikke sååå mye, men ser en del film. Så er alt i alt fornøyd med valget selv om jeg gjerne skulle hatt IPS og litt kjappere panel.

 

Prøvde å overklokke skjermen, men opplevde frameshipping på alt over 60hz :(

 

Trur sikkert det er noe sant i at om man har først blitt vant til 144Hz og gsync/freesync så er det umulig å gå tilbake, men for oss som ikke har "ødelagt" oss selv enda så funker det sikkert^^ 

Endret av Blåbjørn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trur sikkert det er noe sant i at om man har først blitt vant til 144Hz og gsync/freesync så er det umulig å gå tilbake, men for oss som ikke har "ødelagt" oss selv enda så funker det sikkert^^ 

 

 

Det kommer litt ann på personen. Jeg hadde en 27" ROG 144hz skjerm en stund og hadde det gøy med den. Men det var ikke noe stort problem å gå tilbake til en 60hz skjerm. Det som er umulig for meg er å bruke tn paneler. Blir gal av det, så det kommer veldig ann på personlig preferanse.  

Lenke til kommentar

 

 

Tearing er veldig enkelt å se ved panteordninger, som f.eks bevegelser til sidene. Også ved effekter slik som eksplosjoner osv :)

 

Se der ja :p

Panorering*

 

Kjør en runde med Valley benchmarken, så tipper jeg du vil se endel av det

 

kjørte en runde. Var ganske minimalt vil jeg påstå. skjedde ikke ofte heller. plagsomt var det heller ikke. 

Men så er jeg jo en amatør-gamer på en måte. Blir vel på samme måte som at jeg ser mye mer på et fotografi enn mannen i gata gjør. 

 

har spilt en del Doom og Overwatch og tearing har jeg ikke lagt merke til. riktignok så har jeg på adaptive v-sync i doom (som ikke har medført stopp/stutter)

 

Hva er forskjellen på "limit fps" og V-sync?  har det valget i Overwatch. 

 

Uansett, skal bli fint å få bytta ut Samsung Syncmaster 245b fra 2007 med en UW :)

 

var i samme båt som deg for noen mnd siden, testet en del forskjellige skjermer men ente på en demobrukt samsung  34" ultrawide VA 60hz for 5500 kr. Seff siklet jeg gsync 100hz ips ultrawide, men det var ikke verd å betale over dobbelt så mye for det for meg. Så valget var mellom 27" 1440p gsync vs 34" ultrawide 60hz uten gsync Er også bare vant til 60hz fra før, og spiller ikke sååå mye, men ser en del film. Så er alt i alt fornøyd med valget selv om jeg gjerne skulle hatt IPS og litt kjappere panel.

 

Prøvde å overklokke skjermen, men opplevde frameshipping på alt over 60hz :(

 

Trur sikkert det er noe sant i at om man har først blitt vant til 144Hz og gsync/freesync så er det umulig å gå tilbake, men for oss som ikke har "ødelagt" oss selv enda så funker det sikkert^^ 

 

Ja ikke sant. min tanke også :) Har jo drevet på med fotografering i en del år nå så skjønner den tankegangen. Blir jo bedre å se forskjellene etterhvert jo mer man studerer det. Mannen i gata ser jo ikke det jeg ser i et fotografi for at han ikke har sett så mye av det. For å ta den analogien. 

 

Trur sikkert det er noe sant i at om man har først blitt vant til 144Hz og gsync/freesync så er det umulig å gå tilbake, men for oss som ikke har "ødelagt" oss selv enda så funker det sikkert^^ 

 

 

Det kommer litt ann på personen. Jeg hadde en 27" ROG 144hz skjerm en stund og hadde det gøy med den. Men det var ikke noe stort problem å gå tilbake til en 60hz skjerm. Det som er umulig for meg er å bruke tn paneler. Blir gal av det, så det kommer veldig ann på personlig preferanse.  

Har brukt TN-panel siden min første LCD-skjerm, så vet ikke annet hehe. Så blir spennende å se disse to side om side. :)

10 år gammel TN mot nymotens IPS. 

Lenke til kommentar

Fargene er helt klart bedre på IPS, og innsynsvinkelen er også mye bedre. Men alt har sin fordel/bakdel. Jeg for min del har ikke noe i mot å ofre disse to tingene motfor at jeg får bedre respons. Hadde jeg holdt på med mye foto-/videoredigering så hadde jeg nok gått for IPS jeg også :) Men 144Hz vs 60Hz? Ikke snakk om en gang, aldri skal jeg tilbake ;)
 

Lenke til kommentar

Har lyst å se denne. genialt med usb c docking :)

 

 

 

Du får satse på at Vega klarer å drive den monitoren da :) Denne er vel fortsatt 60 hz?

 

 

Må vel være 5.mann som poster noe om den skjermen her i denne tråden, og den er off topic også, fordi den er ikkje 3440x1440  :wee:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Har lyst å se denne. genialt med usb c docking :)

 

 

 

Du får satse på at Vega klarer å drive den monitoren da :) Denne er vel fortsatt 60 hz?

 

 

Må vel være 5.mann som poster noe om den skjermen her i denne tråden, og den er off topic også, fordi den er ikkje 3440x1440  :wee:

 

 

Han duden sier at du kan få 75Hz gjennom DP-porten, 60 gjennom de andre. Ikke vet jeg anyways.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...